Historie a využití dřevěných vozíků a dalších starých nástrojů

Dřevěné vozíky a další nástroje mají bohatou historii a hrály významnou roli v životě našich předků. Sloužily nejen k usnadnění práce, ale i jako dekorativní prvky v domácnostech a zahradách. Následující text se věnuje popisu několika historických dřevěných nástrojů a jejich využití.

Popis a využití starých dřevěných nástrojů

Níže jsou uvedeny popisy a účely některých starých dřevěných nástrojů, které se používaly v minulosti:

  • Vozíček na posouvání vidlí do pece (Inv. č.: 91): Sloužil pro snazší manipulaci s nádobami v peci. Váleček soustružený s drážkou pro násadu uprostřed byl zapuštěn do obloukovitých nosníků, které byly staženy třemi dřevěnými vzpěrami.
  • Hřeben na len (Inv. č.: 133): Železné hřeby byly umístěny na dřevěném prkénku s rukojetí, nad kterou byl kulatý otvor.
  • Hřeben na česání nití (Inv. č.: 382): Používal se při předení nití.
  • Dřevěný hoblík (Inv. č.: 569): Obsahoval ocelový nůž a dřevěná držadla. Vrchní deska hoblíku byla zdobena jednoduchou řezbou s drobnými květy.
  • Vochle na konopí a len (Inv. č.: 570): Dřevěná deska se sešikmenými konci a kulatými otvory. Uprostřed byl dřevěný výstupek s podložkou a plechem s hřeby, používaná k česání vláken a odstraňování zbytků pazdeří a koudele.
  • Přeslice stojánková (Inv. č.: 842): Posuvná s kuželem, měla 10 zářezů pro posun stojanu, 3 nožky a osmistěn podstavy.
  • Dřevěný rýč (Inv. č.: 1471): Okovaná špice z tvrdého dřeva, zhotovená z jednoho kusu, s vypálenou ozdobou ve tvaru stylizovaného srdce.
  • Dřevěný kloubec na brousek (Inv. č.: 3610): Soustružený s výčnělkem a zobcem na zavěšení k opasku.
  • Kolovrat s osou stojmou (Inv. č.: 17471): Světlé dřevo, bohatě soustružené sošky a vodorovný trámek, upevněný na třech nožkách.
  • Vidle dřevěné na seno (Inv. č.: 17474): Se třemi prsty na špici okované, prostřední prst prodloužen v rukojeť.
  • Stojatá máselnice dřevěná (Inv. č.: 17475): Konická se 3 obručemi v dolní části a 2 v horní části, s tlukadlem ze světlého dřeva.
  • Dřevěný drhlen na konopí (Inv. č.: 17500): Se 16 dřevěnými hroty, stažený železným kovaným pásem.

Vývoj vozíků v moderní době

V meziválečném období začaly v Americe nahrazovat pultový prodej supermarkety. Jejich provozovatelé ale řešili problém, jak lidem ulehčit dopravu zboží k pokladně. Kovová konstrukce s kolečky nesla dva obyčejné košíky, jeden nahoře a druhý dole. Asi o deset let později se objevily vozíky dnešního typu, které lze zaparkovat jeden do druhého.

V Hněvotíně u Olomouce se od roku 1996 vyrábějí komponenty pro nákupní vozíky. Sídlí tam totiž jeden z 11 závodů firmy Wanzl, která je největším výrobcem vozíků na světě. Rodina Wanzlů pochází z Olomoucka, ale po odsunu založila svou firmu v Bavorsku. A na jiném místě republiky, v Českých Budějovicích, zase sídlí firma Polidar.

Životnost nákupních vozíků je 6 až 7 let. Ale v České republice jsou vytěžovány ve větší míře než v okolních státech. Jednoduše rádi a hodně nakupujeme. A se kterými druhy vozíků a košíků vyrážíme do chrámů konzumu? Obchodníci mají na výběr, jestli pořídí plastové nebo kovové varianty. Přednost dávají plastovým, které sice méně vydrží, ale jsou mnohem levnější. Navíc kovové se často ztrácejí. Nově se objevují plastové košíky na kolečkách s vysouvacím madlem, se kterými po prodejně jezdíme jako s kufrem. Mezi novinky patří celoplastové vozíky nebo plastové, umístěné na kovovém podvozku. Používají se v obchodech s oděvy a v budoucnu se budou hodit v potravinářských obchodech.

Čtěte také: Útulné Vánoce s vlastnoručně vyrobeným dřevěným svícnem

Ve světě existuje mnoho soutěží - ve vozíku se sjíždí z kopce, ze schodů, překonávají se překážky, po vytyčené trati se tlačí vozík s nákupem nebo s posádkou. Vozíky se osazují motory od malých až po tryskový motor.

Vysokozdvižné vozíky

V dnešní době jsou vysokozdvižné vozíky považovány za klíčový nástroj pro manipulaci s materiálem v mnoha různých odvětvích. Vysokozdvižný vozík je také nazýván průmyslovým vozíkem, též jitney, hi-lo, vidlicový vozík nebo vidlicový zvedák. V Česku je vozidlo známé pod slangovými názvy jako jsou ještěrka, zdvižka, ekonor, desta nebo bejk. Používá se pro něj také zkratka VZV.

Předchůdci moderních vysokozdvižných vozíků byly ručně poháněné kladkostroje pro zvedání břemen. „Tyto kladkostroje, v podstatě řetězy s navijáky, ustoupily na přelomu 20. století dřevěným plošinovým vozíkům. Během I. světové války společnost Ransomes, Sims & Jefferies z Ipswiche ve Spojeném království vyvinula různé typy manipulační techniky. V roce 1917 pak začala společnost Clark ve Spojených státech vyvíjet a používat ve svých továrnách vlastní motorové a zvedací stroje.

V roce 1919 vstoupila na trh vysokozdvižných vozíků ve Spojených státech společnost Towmotor Company a v roce 1920 Yale & Towne Manufacturing.

Pokračující vývoj a rozšířené používání vysokozdvižných vozíků pokračovalo ve 20. a 30. letech 20. století. Začátek II. světové války, stejně jako I. A tak v roce 1954 například britská společnost Lansing Bagnall, nyní součást skupiny KION Group, vyvinula to, co bylo považováno za první elektrický výsuvný vozík pro úzkou uličku.

Čtěte také: Výhody a nevýhody OSB roštu

Během 50. a 60. let minulého století se stala problémem bezpečnost obsluhy, rostoucím výškám zdvihu a nosnostem nákladu. K vysokozdvižným vozíkům se začaly přidávat bezpečnostní prvky, jako jsou zábrany nákladu a ochranné klece nebo kryty pro obsluhu. Následně vyvinul strategii, která systematicky začleňovala ergonomické informace do každé fáze procesu návrhu vysokozdvižných vozíků, a to podstatně ovlivnilo budoucí návrhy.

Vysokozdvižný vozík je nejčastěji koncipován jako kolový. Nejnápadnější a nejdůležitější jeho částí je zdvihací jednotka složená ze zdvihacího rámu a nosiče vidlic. Nosič vidlic nese dva ocelové trny nebo též ližiny s nastavitelnou roztečí. Vysokozdvižný vozík je ovládán řidičem, který na vozíku jede. Pohon vozíku je spalovacím nebo elektrickým motorem.

Elektricky nebo spalovacími motory a plynem poháněné vozíky se smějí používat i v uzavřených prostorách. Elektrický pohon je výhodný pro nulové emise. Vysokozdvižné vozíky se otáčejí s velmi malým poloměrem. Zpravidla je prostor pro otočení o málo větší než délka vozíku. Řídící náprava je vždy vzadu. Existují i tříkolové vozíky. U těch je samostatné kolo řídící a je také vzadu. Nosnost vozíků je od stovek kilogramů až po několik tun.

Počátky výroby a používání vysokozdvižných vozíků v Československu spadají do období po II. světové válce, kdy se začala rozvíjet mechanizace skladů a logistiky.

Dřevěné vozíky jako dekorace

Starý indonéský dřevěný vozík je působivým kusem, který okamžitě zaujme svou délkou a autentickým vzhledem. Byl ručně vyroben z masivního dřeva a nese stopy času, které mu dodávají výraznou patinu a jedinečný charakter. Díky své velikosti a zpracování může sloužit jako originální dekorace do prostornějších interiérů nebo jako stylový prvek do zahrad a exteriérů.

Čtěte také: Patky pro dřevěné sloupy

Zahradní čtyřkolák pod kytky je originální dekorace nejen na zahradu. Nápaditá dekorace, která vychází z tradičních českých motivů může být vaše za jedinečnou cenu. Čtyřkolák je vyroben ze 100% smrkového dřeva. Dodáváme v přírodním provedení - nemořeno.

Rozměry zahradního čtyřkoláku:

Rozměr Hodnota
Šířka 600 mm
Výška 500 mm
Hloubka 1000 mm

tags: #dřevěný #vozíček #starý #historie

Oblíbené příspěvky: