Pavel Truhlář: Životopis stavaře a pohled na učňovské školství
Pavel Truhlář je stavař, který rád vzpomíná na své začátky na Jaderné elektrárně Temelín, kam nastoupil v roce 1987 po vysoké škole.
Podstatnou část profesního života strávil projektováním staveb v ateliéru Karla Petra, který ho mnohému naučil a jemuž vděčí za svůj odborný růst.
Za dvacet pět let projektové a realizační činnosti je na co vzpomínat, protože každá stavba má svůj příběh.
Mezi jeho vzpomínky patří:
- Výstavba nového závodu porážky vodní drůbeže v Mirovicích
- Rekonstrukce komplexu budov okresního soudu v Písku
- Rekonstrukce atletického stadionu v Písku
- Výstavba autosalonu, autoservisu a autobazaru pro pana Frolíka
- Stavba bytových domů pro pana Polatu
Rád spolupracuje s Machartem z firmy Polata na ocelových konstrukcích a velmi si váží dlouholeté spolupráce s firmou Kočí z Písku. Zabývá se také energetickou náročností budov.
Čtěte také: Investice a události v Soběslavi a Vlčnově v roce 2016
Každá stavba a její zadání je pro něj výzvou, úkolem, který vyžaduje přemýšlet o dispozici stavby, její konstrukci a technickém zařízení. Realizace stavby je hledáním cesty, kde z myšlenek vznikají návrhy, které musí přijmout kompromisy.
Úbytek řemeslníků a vývoj školství
Pavel Truhlář si všímá smutné reality, kterou je úbytek dobrých řemeslníků. Nemalou měrou k tomuto přispěl i zmatečný vývoj v oblasti školství po listopadu 1989, kdy došlo k řadě nesystémových a neřízených změn a chybí jasná dlouhodobá koncepce.
Kurikulární reforma je pro učňovské školství hvězdným zámkem, ale podrobnost rámcově vzdělávacích programů brání její cíle splnit.
Ve společnosti dochází k „převzdělanosti“. Obrovský rozvoj středního a zejména terciálního vzdělání vede k nadbytečnému vzdělávání populace, což nekoresponduje s požadavky zaměstnavatelů.
Podle analýz OECD se podíl mladých lidí s nadbytečným vzděláním s ohledem na pracovní místa pohybuje okolo 25 procent a má vzrůstající tendenci. Toto přináší nepochybně i zvýšení výdajů z veřejných financí.
Čtěte také: Práce Pavla Tesaře na ČVUT
Prioritou, která výrazně ovlivňuje současný stav, je často slepá poptávka rodičů po maturitním vysvědčení a dlouhodobě trvající demografický pokles nastupujících ročníků. Toto vede v kombinaci s deformovaným systémem normativního financování škol k boji mezi školami o každého žáka.
Je zarážející, že na dříve výběrové střední odborné školy jsou dnes přijímáni studenti i s několika čtyřkami ze základní školy, někdy i po absolvování reparátu. Do učebních oborů pak přicházejí žáci s daleko nižšími studijními předpoklady.
Všeobecné povědomí o řemeslech jako takových je u žáků základních škol mizivé a jejich manuální zručnost rok od roku klesá.
Jak by si Pavel Truhlář představoval vývoj učňovského školství?
Pokud se budeme bavit o stavebnictví, je chybou, že tak významné odvětví národního hospodářství nemá své ministerstvo. Dovednost českých stavbařů byla v minulosti dobrým vývozním artiklem.
Učňovské školství by mělo mít autonomní postavení a mělo by spadat pod odpovídající resort. Za zásadní považuje splnit požadavek budoucích zaměstnavatelů, rodičů a v neposlední řadě i žáků na zvýšení počtu hodin odborného výcviku.
Čtěte také: O Smíchovské průmyslovce
Firmy prokazatelně podporující učňovské školství by měly být zvýhodněny ve veřejných zakázkách. Investice z veřejných prostředků přece musí mít i hodnotu předání zkušeností a poznání. Na toto má mladá generace právo.
Je nutné spolupracovat se základními školami v seznamování žáků s jednotlivými řemesly a pomáhat rodičům žáků základních škol při volbě vzdělávací cesty, kdy často nekritický přístup vede zbytečně k frustraci mladého člověka.
Nutností s ohledem na další fungování středního odborného a učňovského školství je řešení výrazného převisu nabídky volných míst na středních školách nad poptávkou ze strany absolventů základních škol. Dle jeho poznání by měl poměr počtu žáku v maturitních a učebních oborech být 2:1.
Odborné školy by se měly držet své odbornosti a neměly by zasahovat do oblasti, kterou učí jiná škola často ve stejném městě nebo blízkém okolí.
Významnou podporu učňovského školství tvoří stipendijní program Jihočeského kraje cíleně zaměřený na řemeslné obory.
Výuka řemesel bez spolupráce s odbornou veřejností a vazby na sociální partnery není možná. U nás od druhého ročníku se žáci učí na konkrétních zakázkách. Středisko realizuje okolo 120 zakázek ročně. Úsek praktické výuky pravidelně pořádá odborná školení - lešení, řetězové pily, nové technologie. O zájmu ze strany firem svědčí jejich pravidelná účast. Středisko praktické výuky spolupracuje zhruba s 60 firmami v regionu.
V rámci hodnocení Jihočeského kraje byla spolupráce firmy Kočí Písek a SOŠ a SOU Písek vyhodnocena jako nejlepší.
Jak funguje spolupráce SOŠ a SOU Písek a firmy Kočí?
Mezi školou a firmou je uzavřena smlouva o spolupráci. Firma Kočí realizuje program Junior. Do tohoto programu je zařazen limitní počet studentů. Předpokladem je zájem o obor, dobré studijní výsledky a zájem o práci ve firmě po ukončení studia.
Firma Kočí těmto studentům poskytuje měsíční stipendium, hradí pracovní oděv, pomůcky a umožňuje brigády o prázdninách.
Za příkladnou spolupráci s naší školou je třeba poděkovat píseckým firmám Vrbka stavební klempířství, Silva, Jikast, Inteps, Klimaintop, Gienger Centron, Schacherl, Tespo, Tesařství Marek, milevským firmám Boma Burian a Acond, dále firmám Čertop Bohunice, truhlářství Hájek Lety, truhlářství Šejba Petrovice. Za podporu v oblasti stavebních technologií musím poděkovat Maříkovi z firmy Heluz a Hadovi z firmy Baumit. Přínosem pro školu je spolupráce s Hladíkem z České komory autorizovaných inženýrů a techniků a s Matyášem ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Na jaké stavební profese se na učilišti zaměřujete, jaký je o tyto profese zájem?
Na SOŠ a SOU Písek učíme stavební profese zedník, tesař, truhlář, klempíř, instalatér a montér suchých staveb. V současnosti je na těchto oborech asi 180 žáků.
Zájem studentů je o kombinaci podobných oborů zedník-tesař, zedník-montér, tesař-truhlář, klempíř-tesař… V rámci oboru klempíř a tesař učíme i odbornost pokrývač. Má-li student zájem, může naší školu po dvouletém nástavbovém studiu ukončit maturitou.
Co Pavla Truhláře nejvíce zaujalo při jeho současném působení ve školství?
Ale on je od projektování a realizace staveb nikdy neodešel. Zkušenosti se snaží předat mým spolupracovníkům - učitelům odborného výcviku a žákům.
U tesařů pan Faktor dnes umí programování ve 3D lepe než on. Pergoly a jiné tesařské konstrukce připravuje do výroby zcela samostatně. U truhlářů pan Kloud s pomocí výpočetní techniky navrhuje křivočará schodiště, kuchyňské linky a jiné prvky stavební i nábytkářské truhlařiny a následně je s žáky realizuje. Pan Hrubec v oboru montér suchých staveb standardně s pomocí počítače připravuje výkazy výměr s návrhem položkových rozpočtů.
Ve středu kontroloval provádění omítek na pracovišti pana Veselého. Spokojenost zákazníka a kvalita odvedené práce ho zahřály u srdce. Provádíme zateplování objektů. Škola je uvedena jako dodavatel stavebních prací v rámci programu Zelená úsporám u SFŽP.
To je totiž smyslem výuky řemeslných oborů. Žák by se měl seznámit s přípravou zakázky, podílet se na její realizaci a následném předání zákazníkovi. Praxe je nejlepší škola. Proto neustále apeluje na nutnost zvýšení počtu hodin odborného výcviku v rámci výuky řemeslných oborů.
Naše škola má šikovné učně, kteří se pod vedením zkušených učitelů odborného výcviku pravidelně umisťují na předních místech v krajských i celorepublikových soutěžích. Koneckonců přijďte se k nám podívat na průběh výuky, naše výrobky a moderně vybavené dílny. Den otevřených dveří je na našem středisku, po předchozím ohlášení, každý den včetně víkendů.
tags: #instagram #pavel #truhlar #životopis

