Late Collection: Efektivní Vymáhání Pohledávek

Na téma pohledávek, dluhů a dlužníků se v posledním období napsalo leccos, často se jednalo o velmi emočně laděné články. Někdo získá nějakou službu nebo výrobek, za což má někomu něco uhradit. Jenže tak neučiní a máme dluh/pohledávku na světě.

Cesta, než se z běžného finančního závazku stane dluh, je velmi různá. Za vznikem pohledávek může být ztráta zaměstnání, výpadek vedlejších příjmů, přecenění vlastní finanční situace nebo prostá nezodpovědnost.

V současné ekonomické situaci více jak v předchozích letech však chtějí věřitelé své peníze zpět. Získat nového zákazníka je v tvrdém konkurenčním prostředí náročný a nákladný proces. Navíc, když už jednou zákazníka získáme, není naším zájmem o něj obratem přijít.

Interní a Externí Vymáhání Pohledávek

Na základě těchto skutečností můžeme vymáhání pohledávek rozdělit na interní a externí. Při interním vymáhání jde obvykle o rané vymáhání (časné vymáhání, vymáhání v raných stádiích) = early collection nebo o pozdní vymáhání (vymáhání v pokročilých stádiích, vymáhání starého dluhu) = late collection.

V minulosti to fungovalo tak, že se o neplatící zákazníky starala účtárna. Její pracovníci obvolávali zákazníky s neuhrazenými fakturami a domlouvali pozdější úhrady, vč. splátkových dohod. S přibývajícím počtem dlužníků už museli věřitelé vyčlenit na správu pohledávek více pracovníků a utvořit specializovaná oddělení vymáhání. Dnes už si velké instituce typu bank, pojišťoven apod. svou činnost bez tohoto oddělení neumí představit.

Čtěte také: Střešní Latě - Specifikace a Rozměry

Znamená to pro ně zahrnovat do svých rozpočtů náklady personální, tak i náklady na aktivní vymáhání.

K externím mimosoudním vymáháním pohledávek dochází, pokud dlužník neuhradil svůj závazek dobrovolně ani interní mimosoudní cestou, nastupuje využití služeb inkasních agentur.

Zajišťujeme komplexní správu pohledávek ve všech fázích vymáhacího procesu (Early, Late/Field a Legal collection) na základě mandátního vymáhání vč. reportingu připraveného na míru dle potřeb zákazníka.

Role Inkasních Agentur

Pokud jste dlužník, lze přijít snadno nato komu dlužíte. V případě, že od Vás inkasní agentura žádá, abyste uhradili dluh na jejich účet, Váš dluh byl prodán inkasní agentuře. Pokud Vás požádají, abyste dluh zaplatili na účet původního věřitele, tak původní věřitel vlastní dluh, ale dohodl se s inkasní agenturou a všechna jednání, platby a úkony jsou v rukou vymáhací inkasní agentury.

Early Collection

Vymáhání a správa pohledávek ve fázi Early collection - telefonické upomínání a vymáhání pohledávek je hlavní specializací call centra; při „vymáhání“ klademe důraz na lidský přístup, pochopení situace dlužníka a poskytnutí pomoci a rady s řešením pohledávky.

Čtěte také: Správná volba latí a kontralatí pro střechu

Early collection - příprava a zpracování podkladů spojených s agendou týmu platební kázně (upomínky, podmíněné výpovědi smluv, měsíční reportování výsledků vymáhání), komunikace s klienty písemnou formou, telefonicky, osobní jednání, komunikace s VIP zákazníky (zákazník s velkou angažovaností, popř.

Čtěte také: Vše o střešních latích 40x60

tags: #late #collection #vymahani #pohledavek

Oblíbené příspěvky: