Končina: Česká RPG s mnoha rasami a ambiciózním světem
Končina je další české RPG. Na oficiálním webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní příručky by měly být zdarma, včetně aktualizací. Na mě projekt působí hodně tajemně a ambiciózně, ale web i ilustrace vypadají dobře. Příručku jsem zatím jen prolistoval.
Propagace a dostupnost
Tým Končiny má velmi dobře zvládnutou propagaci. To nemá žádnou plnou pracenou verzi, prostě stáhneš pdfka. Zatím zřejmě není v plánu vydávat to jako knihu. Ale to je současná verze, nikdo neříká, že jinak to není jen veřejný betatest, který pak vyjde knižně. Tedy spíš ne, tváří se, že to bude free to play.
Počet ras ve hře
Na první pohled mě trošku děsí počet ras ve hře, ale jinak to vypadá, že by to mohlo stát za přečtení. Jo, souhlasím. Třináct ras? Třináct ras ?!!?
Dnes a denně stačí jedna rasa: lidé. Je toho spoustu, vše dostupné v základním balení ... Jak moc se členové jednotlivých podmnožin homo sapiens dokáží vyhraňovat vůči těm jiným! A koexistence více ras (kde pod pojmem "rasa" rozumím odlišné konstrukce centrálního nervového systému, tedy bazálního způsobu uvažování) zakládá ještě na mnohem obšírnější trable. Jestli Končina běží na nějakém paradigmatu, který existenci třinácti ras ospravedlňuje, tak to si ještě budu muset přečíst.
jeste, ze kazdeho napadlo aby jeho rasa mela 2 nohy a 2 ruce (+ hlavu). pipux: ono to není až tak hrozné jak se to dělá. Tak to většinou bývá. Tady nicméně u každé rasy na konci mají tři odrážky, proč ji hrát, a většinou je mezi nimi jedna dvě, které jdou dál než "přeskinovanej člověk s důrazem na konkrétní rys".
Čtěte také: Palubky: moderní design
Koboldi mohou vést své tupé, polozvířecí druhy v revoltě proti systému. Eneři hledají důvod, proč se rodí tak málo žen. Obři se snaží najít způsob, jak probudit své zkamenělé druhy. Myslím, že vpohodě.
Jestliže hra v základním nastavení akceptuje např. víly, na "divokém západě", pak se musím ptát, čím bych jako hráč mohl učinit svoji postavu vyjímečnou. Abych vynikl, tak si koupím ... růžovou šálu, boty na parní pohon, a cojávím, třeba jetpack. Při velikém počtu ras totiž uměle odsouváš netypické, neznámé a vzácné rysy do normality - všechno je najednou ok, fajn, a nic tě nepřekvapí.
Myslíš toho George R. R. Martina, co tam má děti lesa, obry, obživlé mrtvoly, tříoké vrány a draky? Myslím. A ty děti lesa, obry, obživlé mrtvoly, tříoké vrány a draky tam má na vedlejší koleji, jako dekorace.
Jeden je, že když "fantasy" rasy postavíš jako přeskinované lidské subkultury, tak jsi se mohl bez toho obejít. Pak se na to ale taky můžeš dívat jako na archetypy: Kroll je velký, silný a blbý. Žije typicky v horách. Elf je mrštný, chytrý a žije v lese. To není nic jiného, než archetypizace. Stejná, jako třeba u dračákové pětice povolání. Jakmile ji začneš moc pitvat, tak začne skřípat a rozkládat se - kam třeba patří takový skřetí šaman? Je to spíš kouzelník, nebo spíš hraničář? Na druhou stranu hráče to očividně baví.
Některým vyhovuje zjednodušení, které archetypálnost přináší. Kupodivu neplatí ani to, že je třeba být konzistentní. V Shadowrunu například nejsou archetypální classy (což ale stále hráčům nebrání, aby si nad tím archetypy stavěli -decker, břitvák, rigger...), jsou tam ale archetypální rasy (troll, elf, trpaslík, ork a člověk) a dohromady to funguje právě proto, že už přímo setting tu archetypálnost zpochybňuje a těží z ní. Elfí pozér? Rasista z humanisu?
Čtěte také: Recenze laku antracit na palubky
V konečném důsledku podle mě ještě mnohem víc závisí na okolnostech vzniku a šíření hry či settingu. Shadowrun v době svého vzniku neměl konkurenci - nebo možná měl, ale nevěděli jsme o ní. Nebyl tu žádný jiný setting postavený na mixu cyberpunku, dysktopie a magie. Takže pokud by Končina cílila primárně na aktivní přispěvatele na Kostce a RPG fóru, tak by tohle pojetí nejspíš bylo odsouzeno k naprostému nezájmu. Pro lidi, které to oslovilo, bude Končina v podobné pozici, jako byl pro nás kdysi Shadowrun.
I když co osobně zrovna nemusím je možnost hrát za postavy podstatně menší než člověk (trpaslíci, skřítci, koboldi...) a zároveň za postavy podstatně větší než člověk (obr, volitelně i kentaur). Národy s výrazně větším či menším vzrůstem by se daly v pohodě zkousnout i v čistě lidském světě. Však dotyční to hrát budou, nechť má hra úspěch ...
Vy si je tu, pánové, používáte v úplně jiném smyslu, než co znamenají. MMO je Massive Online Multiplayer. O barevnosti to neříká vůbec nic. Existují onlinovky s normální grafikou, se stylizovanou grafikou, nebo od korejců tak, jak si představují západní stylizaci - to je třeba ten tvůj screenshot.
Je to tak. Teď třeba dočítám Amber a kriticky musím říct, že kdybych nevěděl, že čtu ten Amber, tak bych tomu moc hvězdiček nedal. Ve své době to přitom byla bomba. Voe Jariku, to použiju, teda v opačném gardu. Určitě nějaký ho napadl jiný poměr končetin.
Když jsem před osmnácti lety v tehdejší verzi CPH zrušil odlišná maxima vlastností pro nelidské rasy, 80% hráčů začalo hrát lidi, protože pro ně jiné rasy ztratily přitažlivost - rozuměj číselné výhody v konkrétních situacích.
Čtěte také: Palubky: Co je třeba vědět před nákupem
Každý jeden fantasy prvek v SoIF má své smysluplné místo a mění ten svět způsobem, kterého by jinak nešlo moc dosáhnout. Co Martin myslel těmi pozlátky je, že není nutné aby ty fantasy prvky byly řvoucí do očí a svůj efekt udělají i tím, že tam prostě jsou - tj.
Zaujala hra někoho?
Moc nechápu otázku, ale zeptal bych se jinak.... Spíš by mě zajímalo, jestli to tady někoho zaujalo. Já jsem to prolistoval a moc mě to neuchvátilo, ale neměl jsem moc odvahu na pořádné čtení. Protože nikdo necítil potřebu to sem napsat. Jestli autoři o této možnosti nevěděli, nebo se ji rozhodli nevyužít, se asi budete muset zeptat jich. Já to každopádně zpětně hodnotím jako vcelku prozíravé rozhodnutí. Končina není projektem Altaru, takže beztak moc nehrozilo, že by se jim snadno dostalo nějakého zásadnějšího konstruktivního feedbacku, aniž by tu někoho skutečně zaujali. Teď, když si sehnali a zaplatili grafika, prezentují projekt v uceleném a líbivém stavu a mají rozjetou propagaci i jinde, jsou v podstatně lepší výchozí situaci.
Přitom to nebyla aktivita autorů, na rozdíl třeba od mých oneshotů nebo od hraní Voidu. Zajímá mě spíš, jestli si někdo fakt řekl "To vypadá super. Je fajn vidět rozumný tým autorů - pravidla zdarma a platit za doplňky se mi líbí. Trochu škoda, že nikde na tom webu není ani zmínka o tom, co to vlastně bude. Tedy ráda bych viděla, co je jádrem systému a nejlépe, abych nemusela číst ty pravidla (co vyjdou za 3 dny). Počkám na pravidla. Pokud nebudou vypadat nefunkčně hned po přečtení, tak dostuduju setting a uvidím, zda mě to inspiruje k nějakému oneshotu. Jinak mi setting až tak zajímavý nepřijde, abych ho načítal a zkoušel hrát na jiném systému.
V tomhle konkrétním případě to beru, a třeba DrDo nebo D&D3.5e to neřeší způsobem, který by se mi moc líbil, tedy to mechanické zpracování dává až moc velké výhody resp. 1) 80% je dost málo na to, abych vyškrtl rasy jako jednoznačnou zbytečnost. 2) Lze vytvořit mechanické odlišnosti mezi rasami takové, aby to nebylo imba. A hlavně nevím, proč by touha po tom, aby rasy byly rozlišené nejen po fluffové stránce, ale i po mechanické, měla být nějak inherentně špatná. Chci hrát bojovníka.
Protože sem o tom nikdo z místních nenapsal. To zas ne. Taky jsem si to prošel a upřímně, venku je spousta nápaditějších, vychytanějších a pro mě přitažlivějších fantasy-feat-cyberpunk settingů. Jen obvykle nejsou v češtině (vlastně kromě dost dobrých Příběhů Impéria mě nic nenapadá) a zadarmo, ale to je taková tradiční domácí znouzectnost.
A mame nejakej takovej web? Kam ti lidi teda chodi? Na nyxu pribyva rpg post cca jednou rocne. Mozna Holyfand, ten neznam, hned v druhym postu me tam nekdo vyfuckoval, ze jsem hledal dnd hrace v drd sekci a pak uz jsem tam nesel. Třeba autoři?
Ani Hofy ani Nyx nemůžou a nechtějí plnit funkci webu, kam chodí každý. Otázka je, zda to jde a zda je to potřeba. Hodil by se spíš takový rozcestník, kam jít - umístěný na nějaké rozumné adrese, ale třeba rpg.cz zablokoval někdo pro své účely a evidetně se tam nic neděje. Ale snažil a prosazoval, jen to failnul.
ale prosimtě... to už tu kdysi taky bylo a taky to byl dlouhodobě fail jak svině. podívej se sám, pokud nevěříš. A mimochodem ne, nebyl to ani zdaleka jediný takový pokus a ano, svého času byl docela propagovaný. No největší sjednotitelský projekt, co si pamatuji, byl RPG Planet. A my, staří harcovníci si vzpomínáme třeba i na AD&D Unii (která se datuje někam před CzechDnD, tedy před rok 2000). A co klub Hexaedr už od začátku 90. let?
Když už jsme u těch světů, nemáte někdy pocit, že tvůrci mají problém se u té tvorby trochu odvázat? Končina nebo Icaenel mi přijdou jako příklady tohohle trendu - Končina by mohla být fakt skvělý mix fantasy a steampunku, ale není, protože steampunkové rasy jsou od těch fantasy oddělených geograficky i společensky a vůbec jsou to dva nepřátelské bloky. Dokonce se nedoporučuje (aspoň pro nezkušené hráče) hrát partu složenou z techno-lidí a fantas-lidí.
Srovnejte se světy jako Shadowrun nebo třeba Iron Kingdoms, které se nebojí natřískat fakt hodně fantastických prvků na jedno místo a ptát se co se stane, když spolu všechny tyhle nesourodé věci budou muset padesát (nebo víc) let koexistovat. Ne na opačných stranách kontinentu, ale v jednom městě, ve kterém se můžou hráčské postavy pohybovat a něco tam zažívat. Jako ano, sandboxy jsou fajn, ale... hromada světů která se v podstatě nijak moc neliší jeden od druhýho mi přijdou dost únavný. proč? Okolo se jich válí, stačí natáhnout ruku a hrábnout.
Automaticky předpokládáš, že generic fantasy musí být béčkové. Navíc ty romány jsou překvapivě chudé na herní materiál. Je tam nějaký twist na generic fantasy, co se většinou tejká příběhu hlavní postavy, pár zajímavostí a nic moc navíc. Herní setting potřebuje spíš velkou hromadu potenciálních konfliktů ve velkém měřítku, hromady cool věcí na malém měřítků (zajímavé lokace hlavně) a hafo imersivních detailů (kultura, zákony ... simulační blbiny). Já to mám přesně naopak. Dark Sun je pěkný svět, vždycky se mi líbil, ale dřív než bych v něm doopravdy udělal nějaké hraní, tak už bych chtěl někde jinde. Proto originální světy s myšlenkou jako třeba Ebberon, Dark Sun, whatever...
Paradoxně, čím originálnější to je, tím hůř se mi to vykrádá a je to pro mě bezcenné. Čím méně o nějakém settingu vím, tím snáz si v něm představím hraní. přijde mi, že mluvíš o něčem trochu jiném než já. Např oWoD má "svět se řítí do záhuby, ty, ty a ty... vlasntě vy všichni ste v tahu a čau, mágové můžou zdrhnout pokud hejbnou a démoni... nWoD má "spirit realm nutí svět k extrémům, světlé je zářivější (ne nutně příjemnější), temné je temnější...
Quiz time! Třeba Středozem Pána prstenů je můj oblíbený příklad settingu který je k RPG dost nanic. Stejně tak existují věci, které mají... zvláštní příchuť tradice. Třeba svět Hyborian age je prostě kultovní záležitost, ale popravdě, to nosné téma mi tam taky chybí a kdybych v tom světě měl hrát, tak si tam nějaké dotvořim. Zaklínač na druhou stranu těch témat má dost.
Pokud vím, tak uvádím pouze dvě rasy; jednu z nich pak dělím na dvě subrasy. Celkem "dvě a půl rasy", bych tedy řekl. Ty "dvě a půl rasy" jsem vymyslel roku 2010, či tak. Kdybych dnes vymýšlel nový RPG svět, asi bych zakládal jen jednu rasu; tady se se mnou ale veze setrvačnost starých designů. Jsem si vědom. Schází příběhy, inspirace, a obrázky. Stránky by potřebovaly pořádný redesign (responsivní web, uživatelský příjemnější prostředí), redakční systém by potřeboval přepsat do OOP.
Končina by mohla být fakt skvělý mix fantasy a steampunku, ale není, protože steampunkové rasy jsou od těch fantasy oddělených geograficky i společensky a vůbec jsou to dva nepřátelské bloky. Jenom to promýšlení souvislostí, to dá hodně zabrat. Já taky! Vlastně pro mě vůbec není podstatné, jak se ten který svět jmenuje. Důležité je aby mě bavil a dokázal jsem si ho nějak rozumně představit. Což u "zakaždou cenu" originálních nemám. Já už vlastně herní svět ani nijak složitě nepřipravuji..
tags: #namodrale #palubky #peroxid #vodíku