Nejdelší dřevěný most v Německu
Zatímco v minulosti mosty sloužily pouze svému účelu, tedy překlenutí nějaké překážky, dnes mnohdy představují architektonická díla, která kromě funkčnosti ohromí estetikou a nezřídka bývají hlavní atrakcí při návštěvě určitého místa.
Dřevěný most Tatzlwurm
Posledním místem na našem seznamu, co navštívit v Regensburgu a okolí, je dřevěný most Tatzlwurm. Ten patří mezi nejdelší mosty svého druhu v Evropě a je unikátní svým zvlněným tvarem.
Most spojuje oba břehy řeky na kanále Mohan-Dunaj v Essingu. Navíc jsou z něj krásné výhledy na zříceninu hradu Randeck.
Pokud plánujete pouze krátkou zastávku, autem se dá zdarma zaparkovat podél silnice v Essingu.
Klidně tu ale můžete strávit celý den. V okolí se nachází turistické stezky a velmi oblíbená je cyklostezka kolem kanálu.
Čtěte také: Útulné Vánoce s vlastnoručně vyrobeným dřevěným svícnem
Zřícenina hradu Randeck
Nebo se můžete vydat ke zřícenině hradu Randeck (parkoviště je asi 200 metrů od hradu), kde vystoupáte za 2 € do věže a užijete si výhled na okolí.
Hned vedle se nachází rodinný hostinec s terasou a výhledem do údolí - v zimě je zavřená, tak předem raději zkontrolujte otevírací dobu zde.
Magdeburgský vodní most
Vodní most, který překračuje řeku Labe a spojuje kanál Labe - Havel s kanálem Mittellandkanal, je s délkou více než 3000 metrů nejdelším plavebním akvaduktem na světě. Dříve bylo ke spojení obou kanálů zapotřebí 7,4 kilometru dlouhá objížďka. V roce 2003 však nový betonový vodní most u Berlína vše změnil a umožnil lodím přejezd po vodě.
Další zajímavé mosty světa
Zde je seznam dalších zajímavých mostů světa:
- Viadukt Millau, Francie: Nejvyšší most na světě, který měří 1125 metrů, byl otevřen v roce 2004 a občas vypadá, jako by se vznášel nad mraky. Viadukt Millau je dlouhý přes dva kilometry a překlenuje údolí řeky Tarn v jihovýchodní Francii pomocí sedmi pilířů. Aby most mohl vzniknout za pouhé tři roky, postavili dělníci nejprve věže a poté vozovku, která byla na věže nasunuta.
- Helix Bridge, Singapur: Most Helix inspirovaný tvarem DNA, nabízí singapurským chodcům 918 metrů chůze, při níž můžou obdivovat tento neobvyklý architektonický kousek. Most v zátoce Marina Bay využívá několik druhů oceli, která se zakřivuje a obtáčí a na pěti místech se otevírá pro vyhlídkové plošiny. Ocelové trubky slouží jako podívaná. Kdyby se narovnaly a položily za sebou, táhly by se v délce 7380 metrů.
- The Confederation Bridge, Borden-Carlton, Kanada: Most Konfederace, spojující ostrov Prince Edwarda s pevninským Novým Brunšvikem na východním pobřeží Kanady, je se svou délkou osm kilometrů nejdelším mostem přes led. Byl otevřen v roce 1997, sice nevyhrává příliš mnoho estetických soutěží, ale betonová skříňová nosníková konstrukce zaujme svou robustností, která zvládne vítr a vlny v Northumberlandském průlivu.
- Royal Gorge Bridge, Cañon City, Colorado: Nejvyšší most na západní polokouli vynáší návštěvníky 955 metrů nad hladinu řeky Arkansas a jeho celková délka činí necelých 400 metrů. Byl otevřen v roce 1929 a vyroben z 1292 dřevěných prken, která jsou turistickou atrakcí převážně pro chodce. V okolí nabízejí také seskoky padákem, gondolu, lanový skluz v blízkosti mostu, a dokonce i tzv. skycoaster, který vás houpe nad okrajem soutěsky.
- Most Szechenyi, Budapešť, Maďarsko: Anglický inženýr William Tierney Clark dal Budapešti důvod k chlubení, když v roce 1849 otevřel přes Dunaj řetězový most Szechenyi, který ohromil litinou a kamenem. V době svého otevření patřil k nejdelším. Přestože ho v roce 1945 téměř úplně zničila německá armáda, věže zůstaly zachovány a umožnily jeho rekonstrukci v roce 1949.
- Most Čcheng-jang, San-ťiang, Čína: Most Čcheng-jang (známý také jako Most větru a deště) byl postaven v roce 1916 tak, aby připomínal duhu. Stavitelé při jeho konstrukci nepoužili žádné hřebíky ani nýty, místo toho sbili tisíce kusů dřeva. Most se táhne přes řeku Lin-si a je stále hojně využíván.
- Chapel Bridge, Lucern, Švýcarsko: Kapličkový most je 204 metrů a vede přes řeku Reuss. Je to nejstarší dřevěný krytý most v Evropě a jedna z hlavních turistických atrakcí Švýcarska. Postaven byl v roce 1333 a navržen tak, aby pomáhal chránit město před útoky. Uvnitř najdete řadu maleb ze 17. století, které zobrazují historické události. Velkou část mostu a většinu maleb bohužel zničil požár v roce 1993, stavba však byla rychle obnovena.
- Alcantara Bridge, Španělsko: Most Alcántara, který překlenuje řeku Tagus u španělského města Alcántara, je mistrovským dílem starořímského mostního stavitelství. Byl postaven v letech 104 až 106 na příkaz římského císaře Trajána, na jehož počest stojí uprostřed stavby triumfální oblouk a malý chrám na jednom konci. Alcántarský most víc poškodila válka než přírodní živly. Maurové zničili nejmenší oblouk na jedné straně, zatímco druhý na straně druhé zbourali Španělé, aby zastavili Portugalce.
- Si-o-se Pol, Isfahán, Írán: Slavný Si-o-se Pol (Most třiatřiceti oblouků) v íránském Isfahánu je vysoce hodnocen jako jeden z nejslavnějších příkladů safavidské mostní konstrukce. V roce 1602 ho nechal postavit šáh Abbás I., a to z cihel a kamení. Je 295 metrů dlouhý a 13,75 metru široký.
Čtěte také: Výhody a nevýhody OSB roštu
Čtěte také: Patky pro dřevěné sloupy
tags: #nejdelší #dřevěný #most #Německo

