Truhlářský Drak: Materiál a Výroba Ekologických Skládacích Bedýnek Patobox

Patobox je česká rodinná firma z Liberce, která se specializuje na výrobu ekologických, skládacích boxů s dlouhou životností. Tyto jedinečné přepravky se vyznačují až 20 kilogramovou nosností.

Vznik Nápadu a Filozofie Patoboxu

Nápad na Patobox vznikl někdy během roku 2019. Zakladatel firmy vždy chtěl založit firmu, ale chyběl nějaký nápad. Z toho důvodu se zaměřil na to, čím to udělat zajímavější a čím to vylepšit. Zaměřil se na bedny.

Hlavní motivací je představit ekologické řešení, které omezuje použití plastu. Je to výrobek, který by měl vydržet dlouhodobě. V podstatě to vzniklo tak, že bratr zakladatele měl k dispozici stodolu, ve které chtěl něco vyrábět, něco ze dřeva.

Přišlo mu ale, že výrobky, které plánoval vyrábět, byly relativně běžné a dostupné a nebylo to nic úplně inovativního. V podstatě ho napadlo, že by mohli vymyslet bednu, která bude skládací, ze dřeva plus nějaké další materiály kompletně bez plastu. To byl důležitý bod.

Vývoj a Design

Vymyslel zhruba tři odlišné technologie, jedna z nich vyhrála. Je to tato s panty. Následně řešili, jakým způsobem to vyrábět a jakým způsobem to uvést na trh. S projektem už byli v pokročilé fázi, a tak se s manželkou domluvili, že to dokončí. Dotáhli to do finální verze, nevyráběli to ve dříve zmiňované stodole, kterou měl bratr k dispozici.

Čtěte také: Řemeslné dovednosti

Původní design byl navržený maličko jinak, ale nakonec po jedné rodinné poradě, přišel manželův tatínek na to, že by bylo dobré kombinovat ten textil se dřevem trochu jinak. Důležité bylo zajistit konstrukci společně s ozdobným lemem okolo boční strany toho boxu. Přichycení je pomocí ozdobných šroubů. Dále řešili i umístění loga.

Materiály a Výroba

Co se týká produktu, tak jsou to dřevěné, skládací přepravky. V podstatě je to alternativa k těm plastovým, které jsou běžně dostupné na trhu. Hlavní rozdíl je v tom, že ty jejich jsou kompletně bez plastů - takže plastic free. Obecně vydrží daleko víc, je to v podstatě úplně jiná nosnost. Ve druhé řadě jde o robustnější provedení, které z jejich pohledu vydrží daleko víc.

Při výrobě Patobox spolupracuje s lokálními dodavateli. Jde výhradně o české dodavatele textilu, dřeva a spojovacího materiálu. Mají k dispozici produkt od jednoho českého výrobce textilu.

S chráněnou dílnou D.R.A.K. začali spolupracovat relativně nedávno. Chráněná dílna v Liberci jim pomáhá se zpracováním textilu. Textil pak pro ně stříhají, obšívají v podstatě tak vyrábějí celé ty plachetky, které jsou součástí jejich výrobku. Do jejich aktuální podoby je tak vyrábí chráněná dílna. I nadále by s nimi chtěli spolupracovat v rámci zpracování textilu.

Jedinečnost a Ochrana Designu

Aktuální verze Patoboxů jsou jedinečné v tom, že na trhu nic podobného není a nebylo. Firma má ochranu jak designu, tak i techniky samotné. Jejich produkt získal certifikaci z evropského úřadu, která se týká průmyslového vzoru - to znamená ochrany toho designu. Mají ale i malý český patent, jde o ochranu techniky. Není to pouze na základní produkt, který je teď aktuálně na stránkách, ale i pro další sofistikovanější verze.

Čtěte také: Antikorozní lak: aplikace

My se odlišujeme tím, že naše výrobky jsou ze dřeva a textilu. Jsou plastic free, jak říkal manžel. Jsou skládací, takže oproti košíkům mají zřejmé výhody. Naše přepravky rozložíte podle potřeby.

Cílová Skupina a Budoucí Plány

Prozatím je cílovým zákazníkem ekologicky smýšlející člověk. Jde o člověka, který se zamýšlí nad tím, kolik toho spotřebovává, co kupuje, záleží mu na životním prostředí, třeba se i trochu zajímá o ochranu životního prostředí. Nechtějí ale cílit pouze takto úzce.

Jejich výroba je výhradně ruční - co kus to originál. Takže určitě příznivci ruční práce, českých výrobců jsou také cílovou skupinou. Samozřejmě zákazníci, kteří si potrpí na kvalitu. Snaží se o co nejkvalitnější materiály. Stojí si za tím, že boxy vydrží dlouhou dobu.

Jeden z budoucích plánů je nabídnout alternativní velikost. Aktuálně pracují na prototypu menší varianty, která by měla být o něco skladnější, o něco lehčí, ale pořád má smysl, aby byla skládací.

Chtěli by nabídnout i laserované nápisy na přání, což není až zas tak složité vyrobit. To je první krok, který nebude až tak časově náročný. Místo dřevěného štítku bude nápis, který si zákazník objedná. Co se týká loga firmy, tak bude pravděpodobně malé v rohu na té druhé straně.

Čtěte také: Program pro tvorbu truhlářských výkresů zdarma

Další plán se už týká přepravky samotné a skládací techniky. V tomto ohledu chtějí představit druhou trochu sofistikovanější verzi, která bude mít v sobě zabudovanou už určitou funkčnost. Bude samootevírací a po otevření bude vyztužená. Rozdíl je v těch pantech, které jsou v podstatě úplně jiné. Je tam pružina, která pomáhá tomu samootevírání.

Tyto pružinové panty pomáhají i tomu, že přepravka je stabilnější oproti té základní verzi. Ta základní verze má frikční panty. To znamená, že je také stabilní, ale při silnějších pohybech do boku má tendenci se bočnice hýbat. Tato sofistikovanější verze na druhé straně ale drží. Má pevný tvar, který se nehne. To skládání je poté stejné jako u té základní. Je potřeba zastrčit pružné bočnice dovnitř a uzavře se zámek.

Dalším cílem do budoucna je rozšíření distribuční sítě, protože v současné době spolupracují pouze s jedním distributorem, kdy dodávají pouze do místní zdravé výživy.

Možností je ale i vstup do okolních států. Tam už by si spolupráci představovali trochu jiným způsobem. Produkt je local to local, to znamená za účelem omezení uhlíkové stopy v podstatě nechtějí úplně exportovat do vzdálených zemí, ani na to nemají kapacity a know-how. V tomto případě jde o dlouhodobější záměr a není to něco, co by realizovali letos. Chtěli by nějaké partnery, kteří by byli ochotní převzít licenci. V jiných státech by si představovali, že by ten samý produkt vyráběly jiné firmy.

Skrze sociální sítě zatím probíhá veškerá komunikace se zákazníky nebo reklama. Určitě hledají další možností spolupráce. Vize byla taková, že se chtěli zúčastnit různých jarmarků, prodejních akcí, veletrhů nebo výstav. V současné situaci jsou ale ty možnosti omezené.

Rady pro Budoucí Podnikatele

V první řadě asi dobře všechno naplánovat dopředu. Je dobré být na ten projekt jako takový připravený, protože jak to poté začne, tak čas běží. Myslí si, že je dobré si na začátku vše naplánovat. Čeho chci dosáhnout, jakým způsobem toho dosáhnout. Ne vždy se všechno naplánovat nechá.

Poté je důležité se možná dohodnout dopředu s manželkou, partnerem, jestli s tím projektem jako takovým souhlasí a jestli to podporuje.

Dále je k firmě obecně důležité, jak ji chcete financovat a jaký zhruba plánujete rozpočet celého projektu. Jestli se jedná o desítky tisíc, stovky tisíc, případně pokud se jedná o nějakou provozovnu s nějakými sofistikovanými stroji nebo nějakým dražším sofistikovanějším vybavením. V tomto případě může jít řádově i miliony. Je potřeba pak vědět, jestli to člověk zvládne financovat z nějakých vlastních zdrojů nebo jestli bude potřebovat již od začátku nějaké partnery.

Člověk by se měl obklopit lidmi, kteří jej budou podporovat. Samozřejmě problémy a proč to nepůjde, to máme každý v hlavě řadu důvodů sami. Je důležité mít ve svém okolí takové lidi, kteří vás motivují, kteří podporují, fandí nebo dokonce přijdou sami s nějakou zajímavou myšlenkou, nápadem. Tento bod já beru za hodně důležitý. Člověk musí své nápady s někým sdílet. Lidi v jeho okolí jej následně musí posouvat do té akce. To je určitě potřebné. Dále to souvisí i s tím plánováním a i s tou podporou. Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo už podniká a třeba se vám líbí, jak to dělá nebo se mu dobře daří, tak se jej nemůže bát zeptat.

tags: #truhlářský #drak #materiál

Oblíbené příspěvky: