Blondelové Dřevěné Rámy: Historie a Současnost
Přestože jsou dnes již téměř vymizelé, představují blondelové rámy vrchol rámařského umění. Pojďme se podívat na jejich historii, charakteristické rysy a současné využití.
Historie Blondelových Rámů
Blondelové rámy své jméno získaly po nejvýznamnějším teoretikovi a učiteli architektury Francie 18. století Jacques-Francoisovi Blondelovi, který je nicméně na vlastní oči nikdy nespatřil. Jacques-Francois Blondel se v Paříži zabýval především rokokem a později neoklasicismem, významně je pomáhal rozvíjet a položil tak základní kameny uměleckým slohům, které v následujícím století přišly do módy a daly vzniknout tzv.
Přestože jsou blondelové rámy i z tohoto důvodu občas pojmenovávány i jako francouzské rámy, ve skutečnosti vznikly a dosáhly svého vrcholu až s rozvojem neobaroka a druhého rokoka v Rakousku.
Charakteristické Rysy Blondelových Rámů
Na rozdíl od jiných modelových rámů, blondelové rámy dodnes dodržují své tradiční tvary, ověřené rohové ornamenty, tradiční povrchovou úpravu zlacením plátkovým kovem i tvar s typickým blondelovým projmutím.
Není tedy možné tvrdit, že každý rám s uzavřenými rohy, rohovým a středovým ornamentem a se vzhledem rámů z 18. století je blondelový rám, to je ve skutečnosti jen jednou specifickou podskupinou modelových a ornamentálních rámů. Vůbec to neznamená, že by ostatní modelové rámy byly snad nějak horší či méně kvalitní.
Čtěte také: Útulné Vánoce s vlastnoručně vyrobeným dřevěným svícnem
Současnost Blondelových Rámů v České Republice
Všichni, kdo občas rámují obrazy a mají rádi tradiční zlaté blondelové rámy, si nyní asi kladou otázku, co se vlastně s blondelovými rámy stalo a proč jsou nyní nejen v Praze, ale v celé České republice tak těžko dostupné.
Většina blondelových rámů nabízených v Praze pocházela z tradiční české dílny Lira v Českém Krumlově. Její historie sahá až před rok 1880 a přes spoustu dramatických okamžiků, změn a milníků se Lira postupně dostala pod křídla nadnárodní skupiny Larson-Juhl.
Díky skvělému rozvoji posledních let se zdálo, že tradiční ruční výroba rámů v České republice bude nezastavitelná a postupně ovládne Evropu, protože se zde koncentrovala i výroba z jiných zemí. Přesto se američtí vlastníci rozhodli upřednostnit finanční úspory před tradiční ruční výrobou, a proto ruční výrobu rámů, včetně unikátních blondelových rámů, v České republice ukončili.
Skončila tak bohužel jedinečná tradice kvalitních ručně vyrobených blondelových rámů za velice přijatelné ceny. Samozřejmě to ale neznamená, že by blondelové rámy u nás ve Frame-it.cz nebyly nadále dostupné. Nyní s partnery dokončujeme nové vzorky, abychom je našim zákazníkům mohli i nadále nabízet. Samozřejmě budou ale vypadat trochu jinak než typické české blondelové rámy a bohužel budou mít i typické západoevropské ceny. Ale bude to opravdu něco! Vzorky bychom měli mít již během března 2025, tak se těšte.
Mimochodem, pokud jste všímaví a pečlivě Frameit.cz čtete, pravděpodobně jste si všimli, že se na obrázcích nejedná o blondelový rám v pravém smyslu slova, ale o ozdobný rám, protože mu chybí některé pro blondelový rám typické prvky. Neměli jsme po ruce zrovna jiné fotografie, kterými bychom mohli článek doprovodit.
Čtěte také: Výhody a nevýhody OSB roštu
Použití Blondelových Rámů
A tak často slýcháme, že tradiční blondelové rámy se hodí jen na staré obrazy, obrazy po babičkách, či na významná díla v galeriích. Ale je to skutečně pravda? Pochybuj! Koneckonců máme spousty důkazů pro pravý opak. Blondelové rámy jsme totiž používali nejen na tradiční staré obrazy, ale i na plakáty, fotografie, zrcadla, předměty a spoustu různých jiných věcí.
Ve skutečnosti totiž nezáleží na tom, co rámujete, ale jak má výsledek působit a jaká z něj má proudit energie. Přesto jsme pro obraz ale zcela záměrně zvolili právě takto tradičně pojatý ornamentální blondelový rám se zlatem. Společně s obrazem vytvářejí ještě větší kontrast, kterým podporují absurditu tohoto svazku a vlastně i samotné dílo.
Dodatečná nadsázka, kterou spojení s blondelovým ráme obrazu dodává, umožňuje i větší volnost v zavěšení obrazu do nejrůznějších interiérů. Pokud bychom zvolili nějaký běžný rám, celek by působil velmi vážně a v některých interiérech dost možná i trochu nepatřičně. Jen pro úplnost ještě raději zmíním, že se v tomto případě dokonce ani nejedná o malbu na plátně, ale pouze její reprodukci na papíře. Vlastně tedy téměř bezcenný plakát, o což je spojení s takto kvalitním blondelovým rámem ještě méně očekávatelné.
Nezmiňují to ale z důvodu neporovnatelnosti ceny díla a ceny rámování, ale proto, abyste se na obraze pokusili najít odraz světla ve skle. Přestože je rámování do tradičních blondelových rámů obvykle používáno především při výběru rámů na obrazy zejména 19. století a počátku 20. století, neznamená to, že by blondely nemohly být použité na jiné obrazy, než je zažité. Tisk s malovanými čajovými konvicemi má působit mnohem klasičtějším, mnohem více ornamentálním a luxusním dojmem než by bylo možné dosáhnout s obvyklým rámem. Proto je blondelový rám jasnou volbou.
Velice jemný bílo-krémový blondelový rám se zlatým ornamentem je k tomuto obrazu perfektní volbou. Přidá mu jemnost a eleganci aniž by ho ohrozil masou zlatého ornamentu a celková barevnost i jemný ornament dokonale ladí s porcelánem na obrázku. Už dávno jsme si zvykli, že blondelové rámy vypadají skvěle na starých malbách a jsou naprosto úchvatné při rámování obrazů z devatenáctého a počátků dvacátého století.
Čtěte také: Patky pro dřevěné sloupy
Jenže to samozřejmě vůbec neznamená, že by se blondely mohl právě jen pro staré obrazy opravdu používat. S blondelovými rámy to je jako s čímkoli jiným v rámování, neomezují nás možnosti rámů, ale jen naše vlastní možnosti, představivost a naše uzavřená mysl a rigidní konvence. Když se od nich oprostíme, můžeme dosáhnout úchvatných výsledků a použít styly rámování i design rámů, které by nás na první pohled snad ani nemohly napadnout.
Právě s takto otevřenou myslí jsme rámovali i originální vinylovou desku skupiny Vulk ze španělského Bilbaa. Post punkové album Ground For Dogs je pojaté nadhledem a mírně ironicky a tak jsme jej tedy i zarámovali - žádné punkové a další stereotypy, ale s výrazným kontrastem do nádherného blondelového rámu, který by nikdo asi nečekal. Blondel s jemným ornamentem v rozích i středech ramen má nádherně výrazné blondelové projmutí a velkou lehkost, skvěle jej doplňuje luxusně působící královská modř pasparty a vnitřní zlatá fileta. Fileta nejen zvyšuje působivost celého rámování, ale rovněž drží desku v rámu. Ta není nijak jinak přichycena a je možné ji opětovně vyjmout a přehrát.
Čeština nám při rámování naneštěstí občas klade překvapivé překážky. Například tím, že pro některé druhy rámů vůbec nemá správné jméno. Všechny rámy s tzv. uzavřeným rohem, proto bývají obvykle označovány jako blondelové rámy, přitom ale slavné „blondely“ musí splňovat spoustu tvarových specifik.
Přestože by se to mohlo zdát, že malé obrazy by měly mít úzké rámy, aby rám obraz nijak nepotlačoval, ve skutečnosti je tomu právě naopak. Pro malý obraz bývá velice často nutné zvolit neobvykle široký rám, a čím je obraz větší, tím užší a subtilnější může zarámování být. Alespoň pokud mluvíme o obrazech na plátně, kde není nezbytně nutné brát v úvahu pevnost a nosnost rámu.
Skvěle je to vidět i na malé olejomalbě Panny Marie, kterou jsme se rovněž rozhodli zarámovat do velice masivního blondelového rámu. Zvolený rám je na obvyklé proporce blondelových rámů neobvykle široký a jsou použity i velice výrazné rohové ornamenty. Díky malé velikosti rámu jsou vynechány středové ornamenty a blondelové projmutí je proto naznačeno na celých délkách ramen a nevede k jejich středům jako obvykle.
Je třeba mít na zřeteli, že obraz v takto výrazném blondelovém rámu samozřejmě nebude moci viset v každém interiéru a rámování je proto nutné zvolit s rozvahou. Naštěstí je tento konkrétní obraz určen do mimořádně vhodného interiéru, a proto v něm obraz bude vypadat zcela nádherně.
Před tím, než společně vybereme vhodné zarámování, vždy se snažíme vysvětlit, že nezáleží, jakou cenu rámovaný obraz má - jediné co je důležité, je jak moc jej máte rádi a jakou pro vás má hodnotu. Pokud je to zapotřebí, drahý obraz může mít klidně levný rám a naopak. Obraz po dědečkovi s kyticí vlčích máků je pro rodinu důležitý a bude viset na význačném místě v interiéru. Proto dostal nádherný zlacený blondelový rám podle všech pravidel tradičního rámování. Nyní může klidně viset vedle mistrovských děl devatenáctého století a nemusí se za nic stydět...
Blondelové rámy v české republice nejsou pro rámování zrcadel právě typické. V dnešní době jsou módní spíše jednodušší rámy a typický tvar i ornamentálnost blondelů bývá vyhrazena spíše obrazům. Nicméně Praha tradiční blondelové rámy zřejmě miluje, protože se zde hojně využívají právě i pro zrcadla. I když tato zrcadla mohou být někdy i velmi malá a subtilní, i tak mají neopakovatelné kouzlo a punc kvality a ruční práce.
Právě typická podoba těchto nádherných rámů s charakteristickým blondelovým projmutím a elegantními ornamenty v rozích umožňuje dosáhnout působivého vzhledu ale přitom oproti ostatním ornamentálním rámům s velice jemným a subtilním tvarem.
Rámeček pro jednoduché vložení fotografie, plátna či kresby. Samotný rám je vyrobený z borovicového dřeva. Rámeček pro jednoduché vložení fotografie, plátna či kresby. Samotný rám je vyrobený z plastu, součástí je také sklo a zadní část rámu z materiálu MDF. Dřevěný rám pro jednoduché vyvěšení obrázku na zeď. Součástí jsou pevná záda z MDF desky, sklo a háčky po stranách, které celý obrázek drží.
tags: #blondelovy #dreveny #ram #historie

