Návod na dřevěné modely historických plachetnic

Na této stránce najdete návody na použití produktů k lodím, které nabízím. Návody si můžete stáhnout ve formě PDF souboru nebo prohlédnout zde na webu v jednotlivých sekcích.

Pokud byste měli zájem o další rady nebo návody, jak při stavbě modelů historických plachetnic postupovat, mohu doporučit si vyhledat kvalitní odbornou literaturu. Pro začátečníky třeba Rigging period ship models.

Tato aplikace vám pomůže určit doporučené průměry lan a velikosti kladek nebo deadeyes pro historické plachetnice v různých měřítkách. Všechna poměrová data se vztahují k hlavnímu stěhu, nikoli přímo k hlavnímu stěžni. Jsou uvedeny pouze rozměry (výška kladky nebo průměr deadeye). Aplikace neurčuje typ kladky ani počet průvlaků. Deadeyes jsou uvedeny pouze tam, kde jsou skutečně relevantní.

Stavba modelu

Stavět model můžete buď čistě svépomocně, nebo ze stavebnice. Pokud ale chcete realističtější vzhled, snazší stavbu a autentičtější výsledek, vyplatí se doplnit ji o kvalitní příslušenství.

Jaký model stavím?

Je důležité vědět, o jaký typ lodi jde (například fregata, galeona nebo brig), z jakého historického období loď pochází a v jakém měřítku je stavebnice.

Čtěte také: Dřevěné sudy: tradiční výroba

Fáze stavby

Některé prvky je nutné instalovat hned na začátku (např. paluba: má smysl před slepením trupu nebo před definitivním osazením paluby).

Doplňky a sady pro modely

Existují pro můj model hotové sady?

Pokud ano, je to nejjednodušší volba. U některých modelů nabízíme jen jednu nebo více sad (např. plachty pro Blackbeard 1:57, Mamoli). Najdete je přes funkci Search - je nutné zadat přesný název.

  • Laserem řezané paluby na míru - přesně sedí na daný plastový model.
  • Stavíte stejný model v jiném měřítku?
  • Stavíte jiný model? Vyberte děla podle období, typu lodi a měřítka.

Můžete se také podívat na děla, která nabízíme k jiné konkrétní lodi z daného období - často se dají použít i na jiné projekty.

U drtivé většiny děl nabízíme přesně odpovídající lafety, které k nim pasují. Myslete i na capstany, pumpy, sudy, kotvy nebo zdobení trupu.

Pokud pro váš model existují hotové sady kladek, jsou nejjednodušší cestou. Dokážeme je vyrobit v jakémkoliv měřítku. U velmi malých měřítek (např. 1:350) je lepší koupit hotové kladky, než se pokoušet je vyrobit.

Čtěte také: Venkovní sezení ze dřeva

Pokud sada neexistuje

Pokud máte plán, řiďte se jím. Pokud plán k dané lodi není k dispozici, lze vycházet z obecnějších principů podle typu lodi a období.

Fotolepty a detaily

Nabízíme nejen kladky a deadeyes, ale i objímky (na deadeyes i kladky), háčky, očka a další leptané díly. Předem si rozmyslete, do jakého detailu chcete jít - existovaly např. jeřáby a háky pro zavěšení kotvy, nebo háky na kladkách pro zvedání kotev.

Hanks (kroužky na kosatky): sloužily k připevnění kosatky na stěh. Nabízíme je jako doplněk - vhodný pro modely od měřítka 1:100 a větší (např. 1:96, 1:72) a pro lodě z druhé poloviny 18. století.

Zvažte, zda nebudete potřebovat i fotolepty na parrals (otáčení ráhen kolem stěžně), nebo očka pro uvázání lan.

Pokud chybí konkrétní vzor nebo měřítko, umíme je vyrobit na zakázku.

Čtěte také: Grilování: uhlí nebo brikety?

Nemáte sady přímo pro můj model. Co teď?

Pokud pro váš model neexistuje samostatná sada, stačí znát tři základní údaje - měřítko, typ lodi a období.

Můžu kombinovat doplňky od různých výrobců?

Ano, kombinace není problém.

Postup instalace nové zádi lodi

Nová záď lodi byla připravena na základě historických dokumentů uvedených v knize The 44 - Gun Frigate USS Constitution od K. H. Marquardta. Záď se dodává na plastovém vtoku, ze kterého je třeba záď odříznout a poté vyříznout okna, kde je pouze velmi tenká plastová blána.

Po odstranění výlisku z nálitu, plastové membrány z oken a případných otřepů z odlitku zádi přilepte okna, která jsou z fotoleptů. Rámeček s foto-lepty oken je nejlépe rozdělit na jednotlivá okna, aby přesně pasovala do připravených výřezů. Na zadní stranu oken můžete nalepit běžnou průhlednou fólii. Pak je třeba připravit a nalepit spodní víka střílen.

Záď lodi natřete podle přiloženého obrázku. I v tomto ohledu záleží na každém modeláři, jak jednotlivé detaily nabarví, protože neexistuje žádný dokument o tom, jak byla záď natřena. Po nabarvení zádi ji můžete k modelu přilepit stejným způsobem, jakým byla přilepena původní záď ze stavebnice.

Davidy

Davidy - to jsou ramena, na kterých byl záchranný člun zavěšen na zádi. Davidy nejprve očistěte od výrobních otřepů a zkoste všechny hrany. Podle přiloženého schématu vyvrtejte v místech důlků otvory pro lana kladkostroje pro zvedání člunu, imitující kladky. Použijte k tomu vrták o průměru 0,7 mm.

V předpokládané ose imitace kladek vyvrtejte na vnitřní straně davidů otvor o průměru cca 0,5 mm a vlepte do něj očko, do kterého se přiváže začátek lana pro kladkostroj na zvedání záchranného člunu. Davidy natřete na černo, stejně jako zbytek trupu. A pak už můžeme záchranný člun ze stavebnice zavěsit.

Instalací nové zádi dodáte svému modelu vzhled, který odpovídá historickému pozadí lodi USS Constitution v letech kolem roku 1812. Zároveň nová záď konstrukčně mnohem lépe zapadá do modelu než původní záď ze stavebnice. Horní hrany zádi jsou zarovnány s horními valy lodi.

Montáž lafety

Pro dlouhé děla

Schéma montáže lafety anglického nebo kontinentálního typu pod návodem. Doporučuji tyto kroky:

  1. Nejprve vyhlaďte povrch destičky s díly lafety na jemném brusném papíru.
  2. Všechny části odřízněte skalpelem.
  3. Vyhlaďte hrany jednotlivých dílů na brusném papíru.
  4. Vyvrtejte otvory v zadní části lafety pro uchycení oček zadních kladkostrojů pro ovládání děla:
    • A) Anglický typ lafety - ve středu zadní části lafety pro jedno očko
    • B) Kontinentální typ lafety - na zadním okraji lafety z vrchu pro dvě očka
  5. Slepte lafety dohromady bez pojezdových kol a spodního klínu. Na dřevo doporučuji disperzní lepidlo.
  6. Nalakujte lakem nebo natřete červenou barvou.
  7. Přilepte očka pro zavěšení kladkostrojů pro ovládání dělové lafety. Doporučuji očka o průměru 1,5mm, kód PE-LO1,5 / B.
  8. Opatrně nasaďte kola na osy a pomalu otáčejte. Tím se kola natlačí na osy. Kola nasazujte na osy z té strany, kde je otvor po řezání laserem větší. Nakonec kola přilepte. U velkých lafet je v ose kola otvor o průměru 0,5mm pro zajišťovací klín kola.
  9. Zbroušením nastavte výšku spodního klínu pod střed lafety tak, aby lafeta přesně seděla na palubě. Klín přilepte. Tento klín tam dávat nemusíte. Je udělán tak, že po přilepení lafety k palubě není vidět, ale výrazně se tímto způsobem zvýší plocha, kterou je lafeta přilepená na palubu lodi.
  10. Lafetu můžete k palubě rovněž zajistit hřebíčkem, k tomu je ve středu lafety vyvrtán otvor, který není pod dělovou hlavní vidět.
  11. Nasaďte dělovou hlaveň a zajistěte ji.

Pro karonády

Schéma montáže lafety karonády pod návodem. Doporučuji tyto kroky:

  1. Nejprve vyhlaďte povrch destičky s díly lafety na jemném brusném papíru.
  2. Všechny části odřízněte skalpelem.
  3. Po vyřezání je potřeba na brusném papíru vyhladit hrany jednotlivých dílů.
  4. Slepte lafety dohromady bez podvozkových kol a spodního klínu. Na dřevo doporučuji disperzní lepidlo.
  5. Nalakujte lakem nebo natřete červenou barvou.
  6. Přilepte očka pro zavěšení kladkostrojů pro ovládání dělové lafety.

Ornamenty a označení lodí Cutty Sark a Thermopylae

Ornamenty a označení lodí Cutty Sark a Thermopylae jsou zhotoveny podle originálních plánů. Fotolept nejprve důkladně odmastěte a poté nastříkejte jemnou vrstvou zlaté barvy tak, aby jste nezanesli leptané ornamenty.

Oddělte skalpelem jednotlivé ornamenty a vyzkoušejte si, jak pasují na modelu. V balení máte přenášecí fólii. Ustřihněte si z ní potřebnou část. Přenášecí fólii sejměte z nosného papíru, na něj položte lepený díl horní stranou dolů a naneste lepidlo - doporučuji Gelové sekundové lepidlo.

Poté zvedněte lepený díl opět horní stranou umístěte na lepivou část přenášecí fólie. A za pomocí ní, tím že je průhledná snadněji umístíte a přilepte lepený díl na model. Toto proveďte se všemi díly fotoleptu. Umístění jednotlivých částí je vidět níže na schématu. Přeji vám krásný model.

CNC vyráběné kladky

CNC vyráběné kladky mají z jedné strany malou stopku, která zůstává po odfrézování a nejde běžným finálním broušením v bubnu odstranit. Ruční ubroušení stopky tisíců kladek není v mých silách. Stopku lehce odbrousíte před uvazováním. Nebo můžete při uvazování kladku otočit tak, že stopka je na straně pod uzlíkem, kde se ztratí.

Kladky jsou vyráběny z dubového dřeva a je možno je mořit na libovolný odstín. K moření doporučuji lihové mořidlo. Lano na uvázání kladky musí být minimálně stejné tloušťky, jako lano, které bude vedené kladkou. Lano přilepíte sekundovým lepidlem.

Na toto lepení je možno použít tzv. "pružné sekundové lepidlo", u něhož spoj i po zaschnutí zůstává pružný. Kladku si chyťte do upevněné pinzety (viz obr. č. 1) a přilepte lano nejprve z jednoho boku a po jeho zaschnutí k druhému boku. Při lepení buďto natřete boky kladek, nebo lano.

Je třeba dbát na to, aby lano nebylo ztvrdlé lepidlem mimo kladku, aby se na něm daly dělat jednak uzly a aby kladka uvázaná na lanu na lodi přirozeně visela. Také je třeba dát si pozor, aby lano bylo kolem kladky přilepeno středem. Zvláště u velkých kladek je křivě nalepené lano kolem kladky více vidět. Je nutno říct, že i polepení sekundovým lepidlem je někdy ve výsledku vidět, nicméně to se dá odstranit přelakováním kladky, nejlépe matným lakem.

Na nanášení vteřinového lepidla je dle mého názoru nejlepší použít vidličku z jehly. Lepené lano doporučuji lehce navlhčit. Další postup se odvíjí od velikosti a šíři kladky. Je-li kladka široká, nechají se lana obepínající kladku pěkně vedle sebe. Pak cca 2-4 mm od kladky, podle šíře kladky, svážete obě lana tenčí nití dohromady a hned uzlík zalepíte sekundovým lepidlem a jeden konec odstřihnete. Druhý konec obtočíte kolem lan směrem ke kladce až těsně k ní. Vznikne takové zpevnění úvazu.

Vlajky

Vlajky jsou vyráběny termosublimační metodou na syntetickou tkaninu Whisper.

POZOR! - na vlajky nesmí přijít laky, barvy a ředidla na bázi acetonu a syntetiky. Vlajky jsou vytištěny tak, aby jejich vzhled a poměr rozměrů odpovídaly historickým skutečnostem, protože u všech admiralit existovaly předpisy o velikosti vlajek a bannerů. Většinu času velikost vlajek se vztahovala k velikosti lodi, obzvláště k jeho šířce.

Hlavní vlajka v plné velikosti měla obvykle stejnou délku jako šířka lodi. Tyto vlajky byly použity v oficiální situaci, bitvě a podobně. Pak byla další hlavní vlajka, která měla velikost 1/2 nebo 1/3 ….. hlavní vlajky. Tyto vlajky byly použity v další běžné situaci. Byly stanoveny předpisy, kdy použít vlajku dané velikosti.

Rovněž je velikost vlajek v prodávaných setech přizpůsobena velikosti dílů lodi z dané stavebnice. To platí hlavně pro vlajkové žerdi na vrcholu stožárů. Vlajky před použitím vyžehlete přes vlhkou tkaninu nebo lépe přes potravinářský pečící papír nízkou teplotou. Opět dlouhodobé působení vysoké teploty poškodí samotnou tkaninu a výtisk vlajky.

Vlajky jsou vytištěny dvěma způsoby starší verze jednostranně s nutností slepit obě poloviny dohromady s postupem viz. Aby se zabránilo třepení okrajů a umožnilo se tvarování vlajek, jsem přišel s velmi jednoduchou metodou: Vlajky nastříkat lakem na vlasy. Nebo nastříkat či natřít akrylátovým lakem. Po zaschnutí vlajky vystřihneme.

Ponorové stupnice

Ponorové stupnice zobrazovaly hloubku ponoru lodi. V minulých stoletích se pro ponorové stupnice využívaly římské číslice. Číslice a mezera měly výšku jedené poloviny stopy. Dohromady výška číslice a výška mezery tím byla 1 stopa. To umožnilo určit ponor lodi s přesností na půl stopy.

Sledování ponoru lodi bylo velmi důležité při nakládání zásob a zboží do lodi, aby byl veškerý materiál rovnoměrně rozložen, aby se loď třeba nenakláněla na jednu či druhou stranu. Aby nebyla moc zatížena příď nebo záď. Běžné však bylo i to, že loď měla konstrukčně stanovený vyšší ponor na zádi než na přídi.

Použití obtisku

Ponorové stupnice jsou vyrobeny jako klasický obtisk. To znamená že to je tenká blána umístěná na papíře se speciálním podkladem. Pro přemístění obtisků na požadované místo je nutné tisk ponořit do vlažné vody. Musíte chvíli počkat. Obtisk se první zkroutí a potom znovu rozvine. V tom okamžiku je tenká blána obtisků připravená snadno klouzat po povrchu podkladu. Opatrně ji stáhněte třeba pomocí špičky špejle a navlhčeného štětce na určené místo, které jste si předem navlhčili. Dejte pozor, aby se vám blána obtisku neskrčila nebo dokonce neroztrhla. Z tohoto důvodu je na aršíku každá stupnice dvakrát. Poté pomocí špičky špejle a vlhkého štětce na zvlhčeném podkladu dopasujte obtisk na požadované místo. Pak si obtisk přidržte špejlí a vlhkým štětcem vytlačte z pod obtisku bubliny.

Ponorové stupnice HiSModel jsou univerzální pro modely lodí Cutty Sark a Thermopylae 1:96 od Revellu, HMS Victory, Soleil Royal 1:100 od Helleru nebo jakákoliv loď v měřítku 1:100 z tohoto období.

Pro modely lodí Cutty Sark a Thermopylae použijte stupnici v rozsahu čísel X až XXII. Čára ponoru je na přídi mezi číslicemi XX a XXI. Na zádi je čára ponoru s horní hranou číslice XX.

Ponor lodi HMS Victory je daleko větší vzhledem k mohutnosti lodi. Zde použijte stupnici v rozsahu čísel X až XXV. Čára ponoru je na přídi s horní hranou číslice XXII. Na zádi je čára ponoru s horní hranou číslice XXIII.

USS Constitution je také velká loď. Její ponorová stupnice je na přídi v rozsahu čísel X až XXIV a čára ponoru je na úrovni číslice XXI. Na zádi je ponorová stupnice v rozsahu čísel X až XXV. Čára ponoru je na úrovni číslice XXIII.

Lodě CSS Alabama a USS Kearsarge od firmy Revell v měřítku 1:96 jsou svými rozměry velmi podobné. Zde je rozsah použitých ponorových stupnic VIII až XVIII, přičemž čára ponoru je na číslici XVI.

Plachty

Plachetnice se nemůže obejít bez plachet. Plastové náhražky plachet ve stavebnicích uznávám jen, co by předloha pro skutečné plátěné plachty. Protože pro mnohé je problém plachty vyrobit, nabízím plátěné plachty výborné kvality šité na CNC šicím stroji. Při výrobě se snažím dbát na všechny technické detaily, jak byly plachty ušity, aby odpovídaly historické skutečnosti. Plachty je možné ušít i s potiskem.

Plachtovina, plátno, prošití

Batist - 100% bavlna, gramáž - 88 gms.

Měřítko

Než si plachty koupíte, musíte brát na zřetel pro jaký model, v jakém měřítku plachty budou. Velkých měřítek od 1:xx až po 1:150 se dají koupit plachty ušité se všemi detaily, jako jsou zahnuté okraje, refovací pásy, boční a rohové, popřípadě další zesílení, podšití plachet.

Oplachtění lodi

Je vhodné si dopředu rozmyslet, zda dáte na model všechny plachty, či jen některé. Zde můžete vypustit závětrové, popřípadě stěhové plachty. A dále zda a které plachty budou skasané, nebo jen částečně skasané.

Patinace a potisk

Plachty byly většinou používáním a hlavně vlivem impregnace zbarveny do špinavě béžova, šeda. Některé plachty byly ušity z režného plátna, které bylo hnědé.

tags: #dřevěné #modely #historických #plachetnic #návod

Oblíbené příspěvky: