Dřevěný regál Bauhaus: Historie a vliv
Ve dvacátých letech se německý design stal pojmem v celém světě díky škole Bauhaus a asociaci Werkbund.
Bauhaus: Základní principy
Bauhaus vznikl v Německu ve 20. letech 20. století a klade důraz na jednoduché, funkční a moderní designové prvky, čisté linie a minimalismus. Funkcionalismus byl klíčovým prvkem designu v Bauhaus. Forma následovala funkci.
Charakteristické rysy nábytku Bauhaus
- Čisté linie a geometrie: Nábytek v Bauhaus stylu se vyznačoval čistými liniemi a jednoduchou geometrií. Ostré hranice, rovné linie a geometrické tvary byly běžné.
- Minimalismus: Minimalistický přístup byl klíčový pro Bauhaus design. Nábytek měl být jednoduchý, bez zbytečných ozdob a zdobných prvků. Méně bylo považováno za více.
- Průmyslové materiály: Materiály používané v nábytku byly často průmyslového původu, jako byl ocel, sklo a laminát. Tyto materiály byly využívány s cílem dosáhnout moderního a efektivního vzhledu.
- Modularita a flexibilita: Nábytek byl navrhován s ohledem na modularitu a flexibilitu. Bylo možné jednotlivé části kombinovat a přizpůsobovat podle potřeby.
- Otevřená konstrukce: Nábytek často zdůrazňoval otevřenou konstrukci. Skříně a police měly často viditelné regály, což přispívalo k dojmu lehkosti a průhlednosti.
- Neutrální barvy: Barvami byly často používány neutrální tóny, jako bílá, černá a šedá. Občas byly do designu začleňovány i jasné primární barvy.
- Experimentace: Bauhaus zdůrazňoval experimentaci s novými materiály a technologiemi. To vedlo k používání nových průmyslových materiálů, jako například sklolaminátu.
I přesto, že Bauhaus zdůrazňoval funkcionalismus a minimalismus, pohodlí nebylo opomíjeno.
Vývoj a vliv designu nábytku
Pro lepší pochopení kontextu vzniku a vlivu Bauhausu je užitečné se podívat na vývoj designu nábytku v předchozích obdobích:
Gotický styl (12. - 16. století)
Gotický styl je charakteristický vysokými a štíhlými tvary, různými zdobnými technikami a složitými ornamenty. Mezi ně patří ornamentální vrubořez s motivy jako jsou listy dubu nebo révy, poloplastická řezba zahrnující rostlinné, geometrické a figurální motivy, a malba s obrazy světců na sakrálním nábytku. Vykládání nábytku luxusními materiály, kolorování ornamentů a ornamentace látek patřily mezi běžné prvky. Kovové pásy, zdobené a zároveň pevné, byly výrazným prvkem a čalounění, charakterizováno volnými polštáři, které byly kladeny na sedáky židlí a křesel přidávalo pohodlí a estetiku. Typickým nábytkem této doby byly truhly, skříně, sedací nábytek, postele a stoly, přičemž každý z těchto kusů nábytku měl svou specifickou funkci a zdobení. Postele byly výrazným prvkem s baldachýnem a detailními drapériemi. Gotický nábytek byl často zdobený barvami, přičemž oblíbené byly odstíny červené, modré a zelené. Zpracování dřeva bylo důkladné, včetně povrchové úpravy fermeže a použití šelaku.
Čtěte také: Útulné Vánoce s vlastnoručně vyrobeným dřevěným svícnem
Rokoko (18. století)
Tento styl vznikl v 18. století a je charakteristický bohatými ornamenty, křivkami a asymetrií. Rokokový nábytek vyniká svou elegantní a lehkou konstrukcí, která zdůrazňuje křivky a harmonii forem. Materiály, jako palisandr, růžové dřevo a mahagon, přispívají k jeho luxusnímu vzhledu. Konstrukce je subtilní a precizní, s minimálními rozměry čepových spojů, což vyžadovalo zvýšenou ruční práci. Nábytek je mobilní díky prvním kolečkům, která snižují namáhání spojů při posunování. Čalounění nábytku zdokonaluje barokní techniky s popruhovým plochým základem pro nesení váhy a hrubé odpružení. Výšivky a gobelínové vzory přinášejí nový prvek, zatímco mobilita na kolečkách je zřetelná inovací. Estetika nábytku se odlišuje asymetrií úponkovitých a květinových motivů, a objevují se reálné květinové prvky. Konstrukce je ladná, s křivkami vysokých noh a plynulým přechodem mezi různými částmi. Dekorativní techniky, jako gesso, marketerie, lak a malba, přidávají nábytku další vrstvu elegance a bohatosti. Zlacení, často používané společně s řezbou a štukou, dominuje zdobení zámeckých interiérů.
Historismus (19. století)
Historismus byl designový směr, který vzkvétal v 19. století, přičemž se inspiroval a odkazoval na různé historické styly a období. Tento styl se vyznačoval kombinací prvků z různých ér a jeho cílem bylo evokovat atmosféru minulosti. Historismus si půjčoval prvky ze stylů jako gotika, renesance, baroko a rokoko. Nábytek byl často modelován po originálech z předchozích staletí. V historismu byl bohatě zdobený a často obsahoval detailní řezby, sochařské prvky a ornamenty, které odkazovaly na daný historický styl. Převládajícím materiálem bylo masivní dřevo, zejména dub, mahagon a ořech. Nábytek byl robustní a mohl mít mohutné postavy. Historismus přinesl návrat k luxusním prvkům. Nábytek byl často zdoben zlatem, stříbrem nebo byl pokrytý drahocennými materiály. Místnosti byly často zdobeny tapetami s bohatými vzory a texturami, které doplňovaly design nábytku.
Viktoriánská éra (1837-1901)
Viktoriánská éra, která trvala přibližně od roku 1837 do roku 1901, byla obdobím výrazného a rozmanitého designu. Nábytek z té doby byl ovlivněn různými styly, včetně gotiky, renesance a exotických motivů inspirovaných koloniálními objevy. Byl často vyroben z bohatých dřev, jako je mahagon, ořech a dub a zdoben intarziemi a vyřezávanými detaily. Byl také obvykle velký, těžký a robustní. Silné nohy a masivní konstrukce byly běžné, stejně jako vyřezávané detaily a ornamenty s florálními motivy, přírodními obrazy a často i zvířecími motivy. Tkaniny používané na viktoriánském nábytku byly často zdobeny bohatými vzory, jako jsou květiny, liány a další dekorativní prvky. Nábytek mohl mít oblý tvar a zakřivené linie, což dodávalo kusům graciózní a zdobné vzhledy. Pohodlnost byla klíčovým prvkem viktoriánského nábytku a proto byli sedáky a opěradla obvykle široké a plné, nabízející pohodlné sezení. Viktoriánský nábytek kombinoval prvky různých stylů a období, včetně gotiky, renesance, čínského nebo indického designu. Byl často doplněn kovovými detaily, jako jsou kování, úchytky a ozdobné prvky s ornamentálními vzory.
Art Nouveau (přelom 19. a 20. století)
Art Nouveau, často nazývaný jako modern style - byl populární na přelomu 19. a 20. století. Byl známý pro svůj organický a křivolaký design, který se snažil prolomit tradiční normy. Návrhy nábytku napodobovaly přírodní tvary, jako jsou rostliny, vlny a zakřivené formy. Základním prvkem byly organické a přírodní motivy - květy, listy, větve nebo oblaka. Těmito prvky byly zdobeny vyřezávané detaily a vzory. Nábytek ve stylu Art Nouveau často využíval sklo a kov jako hlavní materiály. Kovové prvky bývají elegantně zakřivené, často napodobující přírodní tvary. Designéři často vytvářeli abstraktní a umělecké ornamenty stylizované do přírodních motivů. Tyto ornamenty byly zakomponovány do nábytku ve formě vyřezávaných nebo reliéfních detailů. Používané barvy byly také velmi často inspirovány přírodou. Tmavší tóny se používali zejména pro vykreslení kontrastů. Art Nouveau se často odchýlilo od symetrických designů předchozích období a upřednostňovalo asymetrii. Některé kusy nábytku mohly mít nepravidelné tvary a různé velikosti na každé straně. Nábytek byl vytvářen s důrazem na vysokou kvalitu řemeslného zpracování. Ruční práce, precizní vyřezávání a pozornost k detailům byly klíčovými prvky. Art Nouveau byl revoluční v tom, že přinesl nový a odvážný pohled na design, který se vymezoval proti předešlým historickým stylům.
Art Deco (20. a 30. léta 20. století)
Vrchol popularity art deca byl v období mezi první a druhou světovou válkou, tedy ve 20. a 30. letech 20. století. Byl známý pro své přesné a geometrické tvary. Oblíbené byly prvky jako čtverce, obdélníky, kužely a kruhy, které byly využívány k vytváření vzorů a designových detailů. Art Deco zdůrazňoval luxus a bohatství, a proto byly často používány materiály jako dřevo s vysokým leskem, chrom, sklo, koženka a dokonce i exotické dřeviny. Vertikální linie byly často zdůrazněny v designu nábytku. Vysoké skříně, sloupy a nohy nábytku měly tendenci být delší a vytvářet dojem elegance a vznešenosti. Art Deco používalo širokou škálu barev, včetně živých a kontrastních odstínů. Kombinace černé, bílé, zlaté, stříbrné, červené, modré a zelené byly častými volbami. Opakující se geometrické vzory, jako jsou chevrony, trojúhelníky a diagonální pruhy, byly běžnými dekoračními prvky na nábytku. Tyto vzory dodávaly nábytku dynamiku a moderní vzhled. Nábytek Art Deco byl ovlivněn exotickými kulturami, zejména egyptským a africkým uměním. Používaly se motivy jako jsou sfingy, palmové listy a žirafy. Sklo a zrcadla byly často integrovány do designu nábytku, což vytvářelo dojem luxusu a prostoru. Skleněné vrstvy byly často zdobeny leptanými nebo rytými vzory. Art Deco přineslo do designu nábytku moderní, odvážné a luxusní prvky, což bylo v souladu s duchem doby mezi dvěma válkami.
Čtěte také: Výhody a nevýhody OSB roštu
Mid-Century Modern (50. a 60. léta 20. století)
Tento styl zaznamenal obrovskou popularitu v 50. a 60. letech 20. století, zejména v USA. Je charakterizován jednoduchým a funkčním designem, čistými liniemi a přírodními materiály. Mid-century styl patří světě moderního designu právoplatně k těm nejkreativnějším, a to díky neotřelému kombinování prvků z různorodých dekád napříč 20. stoletím. V interiéru tak vedle sebe může stát jednoduchá moderní komoda i vintage křeslo po babičce. Typickými materiály jsou kůže a masivní dřevo, které dodávají interiéru na autentičnosti o to víc, mají-li už něco odžito. Na druhou stranu do hry vstupují i moderní materiály jako chrom či plast. MCM zdůrazňuje minimalismus a jednoduchost.
Retro (50. a 60. léta 20. století)
Retro styl odkazuje na designové prvky a trendy z období 50. a 60. let 20. století. Jedná se o revival a reinterpretaci estetiky a designu z předchozích ér. Retro nábytek často využívá výrazné a syté barvy. Převažují kombinace jako oranžová a hnědá, avokádově zelená, nebo výrazné odstíny modré. Nábytek v retro stylu bývá často zdůrazněn kulatými tvary a zakřivenými liniemi. To může být vidět zejména u židlí, stolků a sedacího nábytku. Z materiálů jsou často využívány dřevo a plast, stoly a židle mohou mít povrchy z laminátu a plastové detaily. Retro nábytek bývá často postavený na nožkách, což přidává lehký a vzdušný dojem. Tyto nožky mohou být zdobené ale častěji mají jednoduchý moderní design. Vzory na látkách a tapetách jsou častým prvkem retro designu. Květinové vzory, geometrické tvary a abstraktní motivy jsou zde běžné. Funkčnost byla klíčovým prvkem retro designu. Nábytek byl navrhován s ohledem na praktičnost a pohodlí.
ADLER: Historie a inovace v oblasti nátěrových hmot
Psal se rok 1934, kdy se Johann Berghofer rozhodl založit ve Schwazu obchod s barvami. Již v té době měl v úmyslu, mimo obchodování s barvami, laky a příslušenstvím k malování, vyrábět také produkty pro oblast nábytku a péče o podlahu, stejně jako matovací přípravky a leštidla pro stolaře. V učebnici se dočetl, jak a s jakými surovinami vyrábět takové barvy a výrobky na ošetření natíraných povrchů.
V roce 1955 si společnost Johanna Berghofera registrovala jméno a logo značky ADLER. Prvním úspěšným produktem byla leštěnka na nábytek ADLER Spiegel, kterou ocenily ženy v domácnosti, stejně jako ADLER mořidla a vosky na podlahu. Později byly vyvinuty ADLER mořidlo Tempo a lazura Tempo, které vosk nahradily.
Po skončení války postavil Johann Berghofer v roce 1947 první obytnou a výrobní budovu na okraji Schwazu, která byla v padesátých letech stále rozšiřována. V květnu 1964 zemřel zakladatel firmy Johann Berghoffer v pouhých 54 letech na následky infarktu. Pro Johanna Berghofera a jeho ženu Hermine, která již od začátku převzala vedení účetnictví, to bylo obtížné období výstavby, museli odkládat šilink k šilinku, aby získali vlastní kapitál pro nové investice.
Čtěte také: Patky pro dřevěné sloupy
Günther Berghofer spolu se svými zaměstnanci rozšířil svoji firmu tak, aby vyhovovala potřebám trhu. Koncem šedesátých let byla vybudována výrobní hala o rozloze 1.000 m2, na počátku 70. V roce 1974 se uskutečnilo položení základního kamene na novém místě výstavby I. Expanze byla tak úspěšná, že se Günther Berghofer rozhodl realizovat svou vizi moderní výroby nátěrových hmot na zelené louce. Důležité pro něho bylo zvážit optimální funkční postup při plánování.
V roce 1976 - dříve než bylo původně plánováno - byla zahájena výstavba II. etapy nového výrobního závodu. V sedmdesátých letech 20. století se na trhu objevily jedno- a dvousložkové laky. ADLER SH Rapid a ADLER Superplast byly úspěšné produkty té doby. Velkého významu nabyla ve společnosti ADLER i ochrana dřeva. Značka Woodex, která je licencována v Dánsku, si dokázala v této oblasti vybudovat významnou pozici.
9. ledna 1978 byla zahájena nová produkce a o den později je již odesílána z Bergwerkstraße. 24. května 1978 se konalo slavnostní otevření za přítomnosti guvernéra Eduarda Wallnöfera a tehdejšího prezidenta federace průmyslu Daniela Swarovského. Byl vyvinut rozsáhlý program pro hobby segment. Stavba byla zahájena na jaře 1981 a dokončena koncem roku 1983. Dne 8. června 1984 byl u příležitosti 50.
V roce 1983 dosáhla firma výrobní produkce 6 200 tun a obratu 260 milionů šilinků se 170 zaměstnanci. V roce 1991 byla na střeše expedičních ramp postavena nová objednávková kancelář, která dokázala zvládnout denní příjem 300 až 400 objednávek. Po založení prvního servisního střediska ADLER ve Vídni byly v letech 1991 a 1992 založeny další základny - v Linci, St. Pöltenu, Kalsdorfu u Grazu a v roce 1997 v Klagenfurtu - s distribučními sklady a míchacími středisky, blíže k zákazníkům.
Zatímco Günther Berghofer jmenoval místo sebe obchodní ředitelkou v roce 1999 svou dceru Andreu, vedla jeho druhá dcera Claudia oddělení korporátní komunikace. V roce 2002 byla založena polská dceřinná společnost ADLER Polska. V roce 2006 otevřela společnost ADLER Deutschland dvě nová servisní centra v Landshutu a Dornstadtu u Ulmu, v roce 2009 následovala společnost ADLER Slovensko, ADLER Česko a ADLER Italia. V roce 2009 jsme oslavili 75. výročí založení společnosti ADLER slavnostní bohoslužbou a Dnem otevřených dveří, byl uveden nový slogan "V našich žilách proudí barva". Během několikaleté výstavby bude bývalý výškový sklad hotových produktů přestavěn na plně automatizovaný sklad surovin.
Budova Bauhaus v Ostravě: Od obchodu k muzeu
Ostrava plánuje muzeum v bývalé prodejně Bauhaus. Historie bývalé prodejny Bauhaus v centru Ostravy má velmi divokou historii. Původně měla společnost Bauhaus opravit i přilehlá Jatka. Tak se však nestalo. Před pár lety prodejna zavřela své brány. Město Ostrava odkoupilo objekt Jatek i bývalé prodejny. Dle některých za předraženou cenu a také se slušnou provizí zprostředkovateli prodeje. Rada města rozhodla o výzvě k podání nabídek na rekonstrukci bývalého hobbymarketu Bauhaus.
Rekonstrukce začne v září a skončí do poloviny příštího roku, náklady podle projektových cen dosahují 25 milionů korun bez DPH. V soutěži by se mohla cena snížit a rekonstrukce by mohla stát méně než 20 milionů korun. Částka je vyšší, než město původně předpokládalo. Bauhaus neřešíme jen jako dočasnou variantu pro galerii Plato, ale využijeme jej i do budoucna. O prostory má zájem Národní divadlo moravskoslezské, mohly by sloužit výstavním účelům. Mohlo by v něm sídlit muzeum Jantarové stezky. Dovedu si také představit, že by se do objektu přesunul řemeslný inkubátor, řekl Tomáš Macura.
Předmětem veřejné zakázky je realizace stavby „Stavební úpravy objektu Bauhaus Ostrava“ v k. ú. Moravská Ostrava, obec Ostrava, v rozsahu dle projektové dokumentace pro stavební povolení s propracováním do úrovně dokumentace pro provádění stavby „Stavební úpravy objektu Bauhaus Ostrava“, kterou zpracovala společnost MARPO s.r.o., se sídlem: 28. října 66/201, Mariánské Hory, 709 00 Ostrava, IČO: 41033078, v prosinci 2016. Návrh je jen kosmetickou úpravou, která nevytvoří reprezentativní budovu. Natož pro potřeby kulturní instituce či muzea. Je zde patrná snaha zapůsobit. Co nejvíce projektů před volbami, které jsou však velmi laciné a nekvalitní. Zatímco kvalitní kulturní stavby zde stále chybí nebo vznikají velmi pomalu. Vzhled stavby z divokých devadesátek bude jen pozměněn přidáním pár dveří a světlíků. Uvnitř se plánuje bistro. Nový stav bude korespondovat se stávajícími dispozicemi. V podstatě v míře plochy 1.NP bude umístěna výstavní plocha. V jihozápadní části 1.NP je nově umístěn bufet s kuchyní. V severní části objektu je umístěna stávající dvoupodlažní vestavba. Využití 1.NP této vestavby je sklady, předávací stanice tepla, hygienické zázemí pro veřejnost, promítací místnost, elektrorozvodna, ve 2.NP jsou umístěny šatny a hygienické zázemí pro zaměstnance a kanceláře.
tags: #dřevěný #regál #bauhaus #historie