Strom Pisch Slovensko: Pohled na revue Měsíc I Der Monat
Kulturní výtvory i média, která o nich informují, jsou součástí naší existence a mají svou výpovědní hodnotu. Jsou otiskem doby, a proto nástroje týkající se kulturních procesů mají svou výpovědní hodnotu. Nicméně, jak kulturní výtvory, tak média o nich informující netrvají věčně - jsou neúprosná, generace jim nerozumějí anebo vlivem omezené životnosti zanikají.
Tento článek se zaměřuje na revue „Měsíc I Der Monat“, která si zaslouží pozornost, i když jí byla věnována minimální pozornost, což můžeme přičíst na vrub době vzniku. Ovšem nabízí stručnou sondu do soudobého společenského života se vším, co k němu patřilo. Časopis se věnoval umění, a typografické úpravě časopisu. Neopomíjí ani německou verzi DerMonat. Vedle Měsíce vycházely i jiné časopisy, například Mensch a Die Wahrheit, nebo slovenské Fórum.
1. Osobnost Kiliána Nowaka
Kilián Nowak, vůdčí osobnost revue Měsíc I Der Monat, se narodil 16. července 1892 v Bosonohách a dětství prožil v předměstí Brna, Židenicích. Rozšířil si znalosti o výtvarném umění na Akademii v Mnichově. Třicátá léta se nesla ve znamení Měsíce I Der Monat. I přes těžkou nemoc Kiliána, časopis stále vedl po nenáročné linii zaměřené na mondénní novinky. Nowak neustoupil od svých zásad ani v nelehkém období okupace. Zemřel 25. gestapa.
1.1. Vznik a zánik revue
Revue Měsíc I Der Monat vycházela víceměsíčních intervalech, až v roce 1941 zanikl úplně. Zde je nutno upozornit na potíže s datací jednotlivých čísel a ročníků. První číslo prvního ročníku připadá na leden, poslední na srpen. Jednotlivá čísla jsou označena římskou číslicí. Určení přesného data jednotlivých čísle je takřka nemožná. Premiéru zde měl například film Kristián, jenž byl uveden do kin právě až v roce 1939. V roce 1940 se konala premiéra. Ročníky revue jsou číslovány svazků, kdy tedy VIL ročník je přiřazen k roku 1938 a VIII. ročník k roku 1939.
1.2. Autoři a témata
Do Měsíce přispívali například tito autoři:
Čtěte také: Vlastnosti smrkového a akátového dřeva
- Fotoatelier Balzar, Praha
- Zd. Bár, spisovatel
- Lad. arch. Karel Kalivoda
- Fotoatelier Carola, Praha
- Jos. Čapek, akad. malíř
Od druhého čísla uveřejňoval Měsíc ohlasy a hodnocení z jiných periodik. Byl přijat velmi příznivě. Lidové noviny uváděly, že „podle vstupního čísla slibuje I Měsíc / ... být společenským časopisem evropského stylu". Redakce publikovala recenze i reprodukce děl.V Měsíci I Der Monatu nalezneme prózy i literární ukázky, které představují základní směry tehdejší poezie.
Časopis se věnoval aktuálním tématům a navštíveným zemím často za pomoci působivých fotografií. A. C. Nor vylíčila krásy Korsiky a Skotska a Jaroslav Durych Španělsko. Časopis se také věnoval módě, přinášel trendy a linie právě probíhající sezóny. Čtenáři zde našli inspiraci pro denní i večerní toalety.
Měsíc se věnoval i zakázanému umění, umožňujíc tak další vývoj jejich osobnostem vykořeněný z vlastní země.
Příklady témat a článků
- Adolf Hoffmeister, Ano - genese výstavy, Měsíc I, 1932, č. 10
- Adolf Hoffmeister, Mezinárodní výstava karikatur v Mánesu, Měsíc III, 1934, č. 3
Časopis se také zaměřoval na propagaci různých zemí, například Rumunska, Bulharska, a odvětví jako letectví a automobilismus.
1.3. Grafická úprava
Grafická úprava časopisu působí přehledně a zároveň reprezentativně. Příkladem je úvodní stránka čísla 4, ročníku 1935, s fotografií L. Baara. Kvalita a originalita fotografií byly pro časopis důležité. Různé fotografie vyvolávají různá vyznění a obsah. Svou roli hraje i šířka sloupce i řádkování.
Čtěte také: Průvodce světem plátna
Obálky Měsíce byly zpočátku velmi tradičně pojaté. Později se na přebalu objevovaly fotografie přírodních krás a ukázky z tvorby módních salónů. Mimořádné obálky i se zaměřením celého čísla najdeme v čtvrtém ročníku.
2. Architektura v Měsíci
Revue Měsíc I Der Monat si nemohla dovolit být kontroverzní a příliš progresivní. Redakce se snažila čtenáře nenásilnou formou vzdělávat a nabízet jim vzory hodné následování. Díky tomuto přístupu můžeme poodhalit názor redakce na architekturu. Nebylo podstatné, kolika lidem bude nový dům sloužit, byl-li postaven kvalitně a sloužil lidským potřebám. Časopis se věnoval jak rodinným domům a vilám, tak i dalším typům staveb.
2.1. Rodinné domy a vily
V prvním ročníku Měsíce dominují články o rodinných domech a vilách. Zhodnocení Silingerova díla se ujal architekt Weinwurm. Dokladem budiž například článek Karla Kotase. Články o rodinných domech a vilách se často zaměřovaly na téma vlastního bydlení. Stylisticky dokonale vystavěný fejeton zaujme několik momentů. Příkladem je výše zmíněný postoj redakce. Nešlo o nedostatek nebo špatnou úroveň příbytků, ale o „dámu".
Již pro páté číslo napsal článek Antonín Matějček, a to o pražské vile dr. Müllerův dům od Adolfa Loose. Loosovy myšlenky byly uváděny do praxe. Forma se nesmí pustit do sféry dekoratívnosti či bezúčelného ornamentu. Uspořádání domu pak nemusí být zvenku vůbec patrné.
Časopis se také věnoval vile Tugendhat od architekta Miese van der Rohe. Závěr článku tvoří podrobný soupis firem, jež se na stavbě a zařízení vily podílely.
Čtěte také: Vyložení prostoru pro uskladnění dřeva
3. Osobnost architekta Františka Kalivody
Architekt František Kalivoda (1913 - 1971) byl formátu se širokým polem působnosti. Pracoval pro různé instituce a věnoval se úpravě knih a adaptacím interiérů.
Automobilový šport je nebezpečný, čo vie každý skúsenejší pretekár. Disciplíny ako rely a kopce navyše potrebujú čo najkvalitnejšie zabezpečenie a infraštruktúru, aby sa následky možných nehôd minimalizovali - napokon, trate lemujú zväčša stromy, domy, stĺpy či jamy a strmé svahy.
tags: #strom #pisch #slovensko