Scandi Osvětlení a Inspirace Překližkou
Mid-century modern nebo také moderna 50. let je designový styl, který se zrodil v polovině 20. století a dodnes zůstává synonymem pro nadčasovou eleganci, funkčnost, kvalitní řemeslo a estetickou harmonii mezi člověkem a jeho prostředím. Polovina minulého století byla v designu obdobím mimořádné kreativity a inovace.
Návrháři tehdy čerpali z hluboké řemeslné tradice, kterou zároveň posouvali novým směrem - začali experimentovat s moderními materiály, jako byl plast, sklolaminát či překližka. Právě z tohoto napětí mezi tradicí a modernitou se zrodil mid-century modern - jeden z nejvýraznějších designových směrů 20. století.
Skandinávský Mid-Century Modern
Skandinávská - především dánská - větev mid-century modern stylu se vyznačuje minimalistickou estetikou a hlubokým respektem k materiálům i řemeslu. Nábytek dánských návrhářů vyniká řemeslnou kvalitou, ale zároveň jednoduchostí - bez nadbytečného ornamentu.
Líhní mimořádných talentů byla zejména katedra nábytku a architektury na kodaňské Royal Danish Academy of Fine Arts, kterou založil v roce 1924 Kaare Klint. Ten tak formoval celou generaci designérů, kteří se později stáli u zrodu mnoha ikon dánského i světového designu. Mezi jeho studenty či pokračovateli patřili Arne Jacobsen, Jørn Utzon, Hans J.
Zatímco většina dánských návrhářů této éry kladla důraz na přírodní materiály, řemeslnou tradici a tlumenou eleganci, jeden z jejich vrstevníků se vydal zcela jiným směrem. Verner Panton razil cestu radikální experimentace s tvary, barvami a syntetickými materiály.
Čtěte také: Univerzální překližka
Jeho futuristický design, vyvrcholený ikonickou Panton Chair z tvarovaného plastu, stál v kontrastu k usedlejší estetice svých dánských kolegů. Nicméně od 80. a 90. let se jeho práce začala v Dánsku výrazně rehabilitovat - jeho přínos byl přehodnocen a dnes je považován za jednoho z nejvýznamnějších dánských designérů 20. století.
Americký Přístup k Mid-Century Modern
Zatímco dánská škola vyniká tichou elegancí a precizností, na opačné straně Atlantiku se mid-century modern v USA formoval v poněkud jiném duchu. Američtí designéři 50. let, ovlivnění poválečným optimismem a technologickým pokrokem, začali experimentovat s novými materiály a tvary.
Americká větev mid-century modern stylu je úzce spojena s masovou výrobou a demokratizací designu - kvalitní a krásný nábytek měl být dostupný pro širší veřejnost. Zejména odkaz manželů Ray a Charlese Eamsových je dodnes v designu velmi silný. Následně ve snaze vyrobit cenově dostupnou a masově produkovatelnou židli, která se dokonale přizpůsobí lidskému tělu a zároveň bude odolná a lehká, postupně začali pracovat se sklolaminátem. Eames Fiberglass se stala první masově vyráběnou skořepinovou židlí.
Mnohé další designové ikony z této doby, jako je Eames Lounge Chair (rovněž od manželů Eamesových), Tulip Chair od Eera Saarinena nebo lampy George Nelsona, jsou dodnes nejen v učebnicích designu, ale i v mnoha současných interiérech.
Ať už dánská či americká, obě větve sdílejí společné hodnoty: úctu k řemeslu, funkčnost a víru v to, že dobrý design zlepšuje každodenní život.
Čtěte také: Velké dekorace z překližky: Zvířata
Překližka: Materiál 20. Století
Časopis Time v roce 2001 označil titulem design 20. století židli manželů Eamesových s výstižným názvem Plywood. Tato designová ikona nejenže nemohla zapřít estetickou výjimečnost, navíc inovativně využívala překližku, která pro své kvality rychle nabírala na oblíbenosti u designérů i zákazníků. Již v 30. letech 19. století začali první odvážlivci z řad designérů experimentovat s lepením vrstev dýhy. Mezi nimi i Michael Thonet, který nakonec tuto techniku využil při práci s masivem. Plné pozornosti se tak překližce dostalo až o století později.
Právě překližkové dlahy a nosítka nás přivádí ke zmíněnému designerskému páru, Ray a Charlesovi Eamesovým, kteří svou praxi s ohýbanou překližkou dokázali uplatnit jak v zakázce pro americké námořnictvo, tak ve svých návrzích drobných dekorativních předmětů i sedacího nábytku. Byli vůbec prvními, komu se podařilo materiál tvarovat nejen po délce či šířce, ale trojrozměrně. Tím vytvořili křivky poskytující pohodlné sezení i bez čalounění. Už při prvním setkání s veřejností v roce 1946 tak bylo jisté, že jsou židle z řady Plywood Group cenným přínosem do světa designu.
Výroba z překližky se mezitím prosadila také na evropském kontinentě. Nepřekvapí, že jedním z prvních, kdo vsadil na její skvělé vlastnosti, byl Alvar Aalto. Objevováním nových výrobních procesů, které posouvají možnosti práce s dřevem, byl finský architekt a designér přímo fascinován. Tvarovanou překližku umístil do rámu z ohýbané masivní lamely, a tak dosáhl svého záměru vytvořit jednoduché, snadno omyvatelné křeslo.
Uplatnění našla překližka také v návrzích další řady designérů. Za zmínku stojí zvučná jména jako Marcel Breuer, Eero Saarinen, Verner Panton nebo také Arne Jacobsen. Zatímco Jacobsen v designu židlí Series 7, Lily nebo Ant doplnil dřevěný sedák kovovou podnoží, Panton zvolil cestu ještě o krok odvážnější. Jeho S-Chair tvořil jeden kus překližky ohýbané do tvaru konzolové židle.
Ačkoliv byla považována za průmyslový materiál vhodný zejména k sériové výrobě, v průběhu 20. století se překližka v podobě designových kousků dostala do domácností díky jejímu snadnému zpracování a pevnosti.
Čtěte také: Detaily spojů překližky
Skandinávský Styl Bydlení
Také jste si doslova zamilovali skandinávský styl? Jak začít, aby bylo vaše bydlení dokonalé a v útulném hygge severském stylu. V článku najdete skvělé nápady na severský styl, který voní po dřevě a hřejivé atmosféře. Vytvořte si společně s námi doma oázu klidu a pohody.
Když si na internetu vyhledáte obrázky s příklady interiérů ve skandinávském stylu, okamžitě pochopíte, že se jedná o design zaměřený na jednoduchost, funkčnost a útulnost. Vyznačuje se světlými neutrálními barvami, přírodními materiály, jako je dřevo a vlna, a minimalistickým přístupem k dekoracím. Klade důraz na prostornost, dostatek denního světla a praktické využití každého prvku v prostoru. Pro skandinávský design jsou typické neutrální, světlé a přírodní barvy, které podporují jednoduchost, eleganci a světlost interiérů.
Barvy pro Skandinávský Interiér
A jaké barvy se hodí do skandinávského interiéru? Základními barvami jsou bílá, šedá a černá, která dodává ten správný kontrast. Charakteristickým rysem jsou následně přírodní neutrální barvy dřeva (zejména březové, smrkové a borovicové).
Nábytek ve Skandinávském Stylu
Barvy pro skandinávský styl jsme si již vydefinovali, ale jak vybrat nábytek ve skandinávském stylu? Ty nejlepší obchody se skandinávským nábytkem mají v nabídce jednoduchý, minimalistický nábytek ve světlých odstínech (bříza, dub, smrk a borovice).
Dekorace a Doplňky
Spousta lidí dělá tu chybu, že to s dekoracemi a doplňky přehání. Skandinávské dekorace jsou zejména funkční! Přírodniny rozhodně hrají prim! Světýlka, svíčky a svícny rozhodně nesmí chybět. Základem jsou odstíny bílé a béžové. Nejlepší materiály pro skandinávský design? Omezíme počet dekorací a předmětů.
- Skandinávský styl si zakládá na jednoduchosti a funkčnosti - každý prvek by měl mít své opodstatnění.
- Doplníme interiér o polštáře, závěsy a koberce.
- Dostatek denního světla je pro tento styl zásadní. Velká okna nechte co nejvíce odkrytá, případně použijte lehké záclony.
Časté Chyby v Skandinávském Designu
- Přemíra dekorací - skandinávský styl je známý svou jednoduchostí a minimalismem.
- Ignorování přírodních materiálů - přírodní materiály ve skandinávském designu jsou velice důležité a jsou pilířem celého stylu. Dřevěný nábytek, police, dekorace a úložné prostory jsou něco, co nesmí v takovém prostoru chybět.
- Příliš mnoho nábytku - minimalistický interiér ve scandi stylu se vyznačuje vzdušností, masivní a robustní nábytek zde proto nemá své místo.
- Přehlížení funkčnosti - skandinávský design je nejen krásný, ale i praktický. Dřevěný nábytek a doplňky by měly mít funkci, nejen dekorativní účel.
Skandinávský Styl v Malém Bytě
Skandinávský styl v malém bytě? Ano prosím! Skandinávský styl je jako stvořený pro malé byty, protože jeho hlavními principy jsou minimalismus, vzdušnost a funkčnost. Světlé barvy, jako je bílá a šedá, opticky zvětšují prostor, zatímco přírodní materiály dodávají útulnost i v těch nejmenších místnostech. A jak udržet skandinávský interiér funkční? Doporučujeme se zaměřit na praktický a jednoduchý nábytek s úložnými prostory.
Osvětlení v Skandinávském Stylu
Osvětlení je v skandinávském stylu klíčovým prvkem, protože ve Skandinávii je po velkou část roku málo denního světla - podobně jako u nás během zimních měsíců.
- Více zdrojů světla - místo jednoho centrálního lustru se v scandi interiérech využívá více menších světel, která rovnoměrně osvětlí prostor.
- Reflexe světla - dodejte interiéru hloubku a jas přirozeným způsobem.
Rozdíl Mezi Skandinávským a Moderním Stylem
Bydlení ve skandinávském stylu se velice často zaměňuje za moderní interiér. Skandinávské doplňky do bytu a nábytek jsou vyrobeny ryze z přírodních a hřejivých materiálů jako jsou kožešiny, dřevo, přírodniny. Dekorace u moderního stylu jsou často lesklé, abstraktní nebo geometrické až industriální. Skandinávský styl je zase typický praktickým využitím dekorativních doplňků.
U severského stylu volíme neutrální a světlé barvy. U moderního interiéru se nemusíme zaleknout ani odvážnějších barev. Scandi styl se zaměřuje především na to, jak vytvořit útulný skandinávský interiér plný hřejivosti.
tags: #scandi #osvetleni #překližka #inspirace