Dum pro Tesare: Inspirace a moderní bydlení v České republice
Ateliér Stempel & Tesař architekti má po 17 letech své existence na kontě spoustu rodinných domů. Každý je jiný, na míru klientům, jde o novostavby i rekonstrukce. Více jak dvacet svých top rodinných domů se teď rozhodli vystavit v centrále ČSOB v Praze 5. Řešit soukromé individuální bydlení architekty Jána Stempela a Jana Jakuba Tesaře prý stále baví, a tak jejich portfolio zatím každý rok rozšíří nějaká novinka.
Rodinný dům v Řepích: Střídmost a soukromí
Rodinný dům v Řepích je hluboký, respektive dlouhý, táhne se dozadu po protáhlé parcele. Na té nebylo prostoru nazbyt. „Na minimálním pozemku jsme se museli vypořádat s řadou problémů,“ říkají architekti. Třeba výhled z obývacího pokoje, který má prosklenou stěnu, směřoval na garáž souseda.
Střídmost se propsala do celková estetiky a tvaru domu. Je jednopodlažní, složený ze za sebou skládaných kubických hmot. Obývací pokoj s kuchyní a jídelním prostorem je doslova středem domu. Od ulice se do něj vstupuje chodbou vedoucí mezi technickou místností, koupelnou a pracovnou. Interiér je záměrně světlý, na stropech je odhalený beton, vestavné vybavení převážně bílé. Zútulnění pomáhají dřevěné prvky a objevují se také antracitové detaily.
Hlavní obytný prostor je oproti krajním hmotám zúžený, domu tak dal jakési drobné poloatrium, do něhož se vstupuje prosklenou stěnou obývacího pokoje. Ložnice, které jsou v domě celkem tři, se nacházejí v nejzadnější části stavby. Směřují tak do klidu zahrady a jsou co nejdál od ulice.
Ateliéru Stempel & Tesař architekti se v Řepích obecně podařilo vytvořit rodinný dům s důrazem na soukromí. Rodinný dům v Řepích se řadí mezi realizace Stempel & Tesař architekti, na které ateliér od klientů dostal výjimečně pozitivní ohlasy. Podle investorů splňuje vše, co si přáli.
Čtěte také: O hostinci U Tesaře
Řadu klientsky, ale také architektonicky, úspěšných rodinných domů si je možné prohlédnout na v úvodu zmíněné výstavě, která začala 5. února 2025. K vidění je třeba experimentální vila Sidonius, o níž jsme na EARCH.cz psali nedávno, v architektonických soutěžích oceňovaný dům ve Všenorech nebo citlivě rekonstruovaný mlýn na Slapech se skleněným průřezem.
Dřevěný rodinný dům: Inspirace tradiční architekturou
Dřevěný rodinný dům, který připomíná klasické dřevěnice, je inspirativní moderní změnou v přírodním prostředí. Ačkoliv využívá klasické prvky architektury charakteristické pro daný region, stavbě nechybí moderní dimenze. Přímo fascinujícím detailem je osazení oken či spíše zasklení části, v níž se nachází kuchyň a jídelna.
Zajímavých detailů je v tomto domě podstatně více, ale pojďme pěkně popořádku. Dům vznikl na základě projektu architektů z ateliéru architekti.in jako dům pro rodinu tesaře. Stavba vznikla na místě původní chalupy ve skrytém údolí mezi lesy, přičemž v jejím sousedství se nachází jen několik chalup.
„Záměr vznikl po dlouhé diskusi o celé stavbě - od rozhodnutí o zbourání původního domu přes jeho uspořádání a estetiku až po detailní konstrukční řešení. Základní představou byla nenásilná obnova původní stavby s dodržením původních charakteristických znaků - umístění stavby, její velikost a proporce, vnitřní uspořádání, ale i materiálové řešení.
Precizně zpracovaná dřevěná rámová konstrukce, která je izolovaná průdušnými dřevovláknitými materiály, je osazená na sokl z pohledového betonu. Sendvičové obvodové konstrukce jsou řešeny úplně bez použití fólií a OSB desek, využívají přirozené vlastnosti kvalitních materiálů. Bezrámové zasklení v kombinaci s okny v původních proporcích a v tradičním stylu propouští do hlavní obytné místnosti maximum dostupného světla a slunce.
V přízemí se kromě základního obytného prostoru s kuchyní a jídelnou nachází dílna a sociální zázemí.
Architektonické řešení a dispozice
MístoPozemek domu leží v západní části obce v mírném východním svahu nad Lužním potokem, přítokem Odry. Dům je umístěn na severní hranici pozemku u příjezdové cesty na obecní komunikaci. Jižní zahrada tak zůstává volná.
HmotaDům je složený ze dvou podélných hmot se sedlovou střechou, velkého a malého domu, spojených nízkou hmotou vstupu a zádveří s plochou střechou. Koncept dvou podélných hmot orientovaných štítem do ulice se odkazuje na tradiční venkovskou zástavbu lánové parcelace.
Velký a malý dům mají rozdílnou náplň. Velký dům slouží společnému životu a rodičům. Jeho součástí je dominantní obytný prostor s kuchyní, hlavní koupelna a ložnice rodičů s šatnou. Malý dům je určený dětem. Dvě dětské ložnice mají společnou koupelnu a komoru. Každá z dětských ložnic má svůj nezávislý vstup na zahradu se soukromou teráskou. Podkroví nad koupelnou a komorou je přístupný z dětských pokojů a může sloužit jako patro pro spaní.
Obytný prostor domu a zádveří jsou orientovány na jižní terasu s výhledem do volné částí zahrady. Terasa bude během teplého počasí centrem života v domě. Obytný prostor velkého domu je převýšený s otevřeným pohledem do krovu. Podkroví nad ložnicí a zázemím slouží jako pracovna a případný hostinský pokoj.
Konstrukční řešení a materiály
KonstrukceStavebník je vlastní profesí tesař. Konstrukce záměrně navazuje na tradiční dřevěné konstrukce a způsoby spojování. Tesařské konstrukce domu výrazně ovlivňují jeho prostorové členění a jeho celkový charakter. Nosné dřevěné prvky jsou z velké části přiznané a vytváří dominantní vizuální prvek interiéru. Krovy jsou vazbové.
Velký dům s dvěma vaznicemi a kleštinami. Malý dům s jednou vrcholovou vaznicí a hambalky. Osová vzdálenost krokví je jeden metr, plné vazby s vazným trámem jsou po čtyřech metrech.
Dům postavený ze smrkového dřeva má svůj vlastní neodolatelný půvab a charakter. Smrkové dřevo je známé svou pevností, elasticitou a odolností vůči povětrnostním vlivům. To z něj je vhodný materiál pro stavbu domu, který bude čelit různým podmínkám, jako jsou změny teploty a vlhkosti.
Jedním z výrazných rysů smrkového dřeva je jeho přirozená barva, která se pohybuje od světlejšího odstínu až po středně hnědou. Dům ze smrkového dřeva může mít různé styly, od rustikálního a tradičního až po moderní a minimalistický. Smrkové dřevo umožňuje vytvářet různé textury a vzory, což poskytuje architektům a designérům široký prostor pro kreativitu.
Je však důležité pamatovat na správnou údržbu domu ze smrkového dřeva. Celkově lze říci, že dům postavený ze smrkového dřeva spojuje pevnost, trvanlivost a estetiku.
Propojení tradice a moderny
Stavba vznikla na místě původního roubeného stavení, ve skrytém údolí - v sousedství jenom několika chalup. V době intenzivního rozvoje místního osídlení bylo údolí zcela vymýcené a v okolních loukách působilo jako mírný žleb. Dnes je místo skryté mezi vzrostlými lesy, které cloní slunečním paprskům.
Záměr vznikl po dlouhé diskuzi o celé stavbě, od rozhodnutí o demolici původního domu, přes jeho uspořádání a estetiku, až po detailní konstrukční řešení. Základní představou byla nenásilná obnova původního stavení, s dodržením původních charakteristických znaků - především umístění stavby, její velikost a proporce, vnitřní uspořádání i materiálové řešení.
Snahou bylo nenásilně propojit konstrukční, technologické a estetické kvality tradičního a moderního stavitelství. Na soklu z pohledového betonu je osazena precizně zpracovaná dřevěná rámová konstrukce, izolovaná prodyšnými dřevo- vláknitými materiály. Sendvičové obvodové konstrukce jsou řešeny zcela bez použití fólií a OSB desek. Skladby využívají přirozených vlastností kvalitních materiálů.
Na dnešní dobu velké rozpony stropních trámů vycházejí z původního, zcela funkčního, řešení stavby. Bezrámové zasklení v kombinaci s okny v původních proporcích, pouští do světnice maximum dostupného světla a slunce. Fasády jsou obloženy více druhy dřevěného obkladu, včetně šindele.
Základním obytným prostorem je samozřejmě světnice. V přízemí, je umístěna také solidní dílna a soc.zázemí. V podkroví pokojíky pro rodinu. Se smyslem pro tradiční řemeslo a s citem pro poslední detail interiéru stavbu provedli sami klienti! Dům dělal radost nám i klientům už od studie, přes realizaci, i teď během užívání.
Cesta k vlastnímu domu: Rozhovor s Janem Tesařem
Jan Tesař spolu s kolegou Jánem Stempelem rodinné domy projektují. A vydali už třetí díl knihy 99 domů. „Architekt musí pochopit, pro koho dům dělá,“ říká - nesmí si navrhovat dům pro sebe. V jejich ateliéru na to mají svoji metodu, obyvatelé budoucího domu musí napsat, co všechno by dům měl mít. Každý zvlášť, takže někdy se zjistí, že jeden z manželů by nejradši žil ve vile Tugendhat, a druhý v biedermeieru.
„Hledáme vždycky nějakou atmosféru, kde by se mohli potkat,“ říká Jan Tesař, „dobrý dům musí být konsenzus.“
A jaký dům je dobrý? Funkční dispozice, propojení vnitřku s vnějškem, materiálová jednoduchost. „Tyhle principy se nezměnily už sto let,“ říká Jan Tesař; jak připomínal, projektoval podle nich už klasik moderny Mies van der Rohe. Vývoj tu ale přece jen je, v poslední době chtějí investoři, aby byl dům ekologičtější a úspornější na provoz. Proto sází na nové technologie, pořizují si tepelná čerpadla, kořenové čistírny, recyklují dešťovou vodu. „Dnes je to už skoro standard,“ říká architekt.
Rodinné domy ovšem nejde posuzovat jen podle toho, jak se tam cítí jejich obyvatelé. V zázemí velkých měst, hlavně Prahy, vytváří rozlehlou kobercovou zástavbu, zaplavují pole kolem obcí. „Kdyby měl každý rodinný dům, krajině by to kompletně ublížilo,“ říká Jan Tesař.
Mluvili jsme i o problematických stránkách věci: zastavování krajiny, pokažený charakter obcí, vysoké zdi kolem ulic. „Co je za plotem, mě nezajímá,“ tenhle postoj prý vyjadřuje hodně současných domů.
Jsou tu i jiné volby, možná odpovědnější k životnímu prostředí, možná i pohodlnější. „Kdo doma netráví moc času, je hodně aktivní pracovně, rozváží děti na koníčky, nechce být závislý na autě, pro toho je byt ve městě lepší,“ říká Jan Tesař, obyvatel věžáku nedaleko centra Prahy.