Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny
Premiéra inscenace Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny proběhla 16. září 2016. Jedná se o divadelní debut známého českého spisovatele Davida Zábranského, který se kromě tématu „domovina“ zabývá i životním osudem herce a truhláře Stanislava Majera, jakož i příběhem Studia Hrdinů a s ním spojených tvůrců.
Ironické monodrama autora Davida Zábranského v režii Kamily Polívkové, za něž získal Stanislav Majer Cenu divadelní kritiky za mužský herecký výkon roku 2016.
Zábranského divadelní debut byl napsán na objednávku Studia Hrdinů, konkrétně režisérky Polívkové. „Na moji objednávku napsal monodrama přímo pro Stanislava Majera,“ vysvětluje režisérka. „Měsíc po první schůzce mi poslal rovnou hotový text, ve kterém jsme už nedělali žádné zásadní úpravy.
V textu jsou přítomná dvě ústřední témata - jedno z nich jsou určitá schémata, v jakých uvažujeme, jak se prezentujeme na veřejnosti. Sám se tedy vymezuje proti sobě i světu, kterého je součástí. Hlavní a tedy jediná postava, která ve hře a inscenaci promlouvá, nazývá Kamila Polívková Řečníkem: „Je to osoba, která se nějakým způsobem vymezuje vůči lidem typu Majer, tzn. také vůči Stanislavu Majerovi a tomu, co reprezentuje. Proti sobě tak stojí dva pojmy, lidé typu Majer a lid.
V nové inscenaci Studia hrdinů objevil své osobní téma i herec Stanislav Majer: „Jediné, co jsem řešil, je arogance a sebestřednost, se kterou je to psané. Ale po několika minutách mi došlo, že přesně to chceme - jít s kůží na trh. Ač v mnoha místech samozřejmě nesouhlasím s tím, co moje postava říká, myslím si, že text je chytrý a přesně napsaný.
Čtěte také: O Smíchovské průmyslovce
V režii Kamily Polívkové text Davida Zábranského rozehrává jediný herec. Přichází konec. Celá Evropa bude brzy depresivní… zaznívá z úst Stanislava Majera, který ve více než hodinovém monologu na scéně Studia hrdinů podrobuje analýze stav své vlasti.
David Zábranský svou dramatickou prvotinu označuje za společensko-politickou hru a pokouší se v ní o převrácený pohled na stav současné české společnosti, než jaký má ona sama: „Nemám rád angažované umění bez uměleckých nároků. Angažovat se v rámci umění je pro mě důležitější než politika. Text má být o klidu, o české pustotě, prázdnotě v porovnání se zahraničním bohatstvím. Hra porovnává vliv všech tří českých porevolučních prezidentů i český postoj vůči zahraničí.
Nevystupuje v ní přímo postava herce a truhláře Majera, herec Stanislav Majer o herci a truhláři Majerovi pouze mluví. Ještě o patro výš, co se ironie týče, posouvá Zábranského text sebejistá interpretace Stanislava Majera. Režisérka Kamila Polívková ponechává protagonistovi večera maximální prostor pro moderní, minimalistickou hereckou akci…
Ve spolupráci s režisérkou Polívkovou našel herec přesný klíč, jak prezentovat názory, které jdou jemu samotnému proti srsti. Shazující hlasovou modulací či záměrně přeexponovaným výrazem si od obsahu pronášených vět udržuje ironickou distanci. Jeho zcizující škleb vrcholí při interpretování autorovy vize rozpadu globalizovaného světa, jenž má předznamenávat éru “zavíjení” se států do obnovených hranic. Společně (Zábranský, Polívková, Majer) vytvořili inscenaci, která kromě mnohovrstevnaté ironické hry nabízí politickou disputaci vedenou výsostně divadelními prostředy, tedy něco, co českému divadlu žalostně chybí.
Nová inscenace Studia hrdinů je plná otázek, na které záměrně sama neodpovídá. Co je Česko? Kde Česko začíná a kde končí? Kdo chce v Česku žít? Kdo tady žije, a proč? Kdo nebo co nese vinu za současnou nechuť Majera a jemu podobných k Česku? Nese vinu za nechuť současný český prezident?
Čtěte také: Přečtěte si o Václavu Hromasovi
Inscenace se ptá: Je nám lépe doma, nebo v cizině? Cítí se zde Majer a jemu podobní jako doma, či jako v cizině? Za jaké situace by Majer a jemu podobní přijali Česko za svůj domov?
Ačkoliv byla inscenace již stažena z repertoáru, získala si řadu diváků a kritiků. Zde je shrnutí některých hodnocení:
| Kritik | Hodnocení | Komentář |
|---|---|---|
| Lukáš Dubský | 70 % | "Velkým kladem je soustředěný herecký výkon S.Majera. Divák, který je přístupný dialogu s "druhou stranou", v inscenaci najde jistě dost podnětů k zamyšlení..." |
| Jiří Koula | 50 % | "inscenace ve Studiu Hrdinů je zábavná, na čemž má rozhodně zásluhu i herec Stanislav Majer a možná režisérka Kamila Polívková, pokud Majera vedla." |
| Lukáš Holubec | 70 % | "Dramaturgie, scéna, kostýmy, hudba, režie. To vše se povedlo, navíc se k tomu přidal s precizním a charismatickým výkonem Stanislav Majer." |
| Michal Novák | 70 % | "Na této inscenaci, kromě interpretačního výkonu herce a truhláře Stanislava Majera, je nesmírně cenný ten otazník na konci, prostor pro hlavinky diváků." |
| Jan Pařízek | 80 % | "Velmi dobře napsané a též zdařile přednesené a ztvárněné. S. Majer v tomto směru předvedl opravdu skvělý výkon. Nijak nenudí, nepoučuje, nemoralizuje, pokud něco tak hlavně pobaví." |
| Helena Grégrová | 80 % | "Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny. Herec a truhlář Majer reprodukuje stanoviska právníka, šéfredaktora a spisovatele Zábranského ke stavu naší domoviny." |
Stanislav Majer je talentovaný umělec, kterému sluší divadlo a umí vyniknout také před kamerou. Nedávno sklidil u diváků úspěch za hlavní roli v osmidílném příběhu Zákony vlka, v němž ztvárnil muže s temnou minulostí. Již brzy bude mít herec premiéru ve filmu Hadí plyn, kde jeho postava podnikne dle slov distributora „cestu do temných zákoutí lidské mysli, do míst, kde na sebe naráží lidská potřeba podvolit si přírodu, vysát její duši i přírodní zdroje a ulovit nebo pokořit vše živé v ní“.
Herec, ale také truhlář a podnikavý saunér. Sympatický Stanislav Majer toho o sobě veřejně nikdy moc neprozrazoval. Přitom má čím překvapit a zaujmout. Přečtěte si, co poodhalil ze svého soukromí v rozhovoru, který poskytl televizi Prima.
Na otázku týkající se truhlařiny Majer odpovídá: K ponku už se vážně nestavím. Co je na tom k nepochopení? Dozadu ne, ale obě jsou úplně levé. Vůbec nevím, jak jsem se v truhlařině ocitl. Když si chci přivrtat poličku, volám si hodinového manžela. Takže stát se hercem bylo vlastně nouzové řešení? To jsem řekl v nadsázce. Bylo mi osmnáct, chtěl jsem se vykopat ze svého původu a současně mě fascinovali lidé, se kterými jsem pak divadlo dělal. Nerozuměl jsem tomu, co dělají, ale chtěl jsem do toho proniknout. To byla motivace. To, že na mě budou koukat holky, tam v osmnácti asi bylo, ale nepamatuju si, jestli to fungovalo. Ale to se později určitě změnilo.
Čtěte také: Jak se truhlář stal umělcem: Příběh Ondřeje Suchého
Jistě nejenom novinové titulky vás řadí mezi české sexy herce. Ale o vašem životě mimo kamery a divadelní jeviště se neví skoro nic. Možná proto, že je tak temný, že to nechcete slyšet. Baví mě různorodost témat. Občas je potřeba nastudovat něco, k čemu bych se normálně nedostal nebo by mě ani nenapadlo se tím vůbec zabývat. A mockrát mě vytáhlo z nějakých osobních krizí.
Na Stanislava Majera? V Divadle X10 jsme nazkoušeli Moskoviádu, to je text undergroundového ukrajinského básníka Jurije Andruchovyče, dystopická a halucinogenní vize Ruska 90. let, takže děsivě aktuální téma vzhledem k současné situaci. Nebo ve Studiu Hrdinů, tam hrajeme Kacířské eseje Jana Patočky, to je pro mě hodně důležitá věc...
V posledním patře provozní budovy Národního divadla mám saunu. S kamarády jsme se dozvěděli, že Národní divadlo vypisuje výběrové řízení na saunu, která je tam od roku 1976. Původně byla pro personál divadla. Rozhodli jsme se do toho jít a kupodivu jsme uspěli, což mě velmi těší. Vždycky jsem chtěl mít svoji něčím výjimečnou saunu, což tahle je. Je to krásný prostor ze 70. let, klidně se tam přijďte podívat, je pro veřejnost. Původní interiér od Pavla Kupky jsme očistili o nánosu času a jinak jsme ctili původní interiér. Čtěte více o českém brutalismu, který je výjimečný.
S Davidem Jařabem jsme natočili film podle novely Josepha Conrada, Srdce temnoty. Pracovní název má Hadí plyn. To je vysněný projekt, na který se asi osm let sháněly peníze. Víte, že sauna není jen zimní záležitost?
tags: #herec #a #truhlar #majer

