Smíchovská SPŠ: Historie a současnost unikátní školy

Smíchovská SPŠ byla založena v roce 1901 jako teprve druhá technická škola v Praze. Za více než sto let své existence si prošla velmi bouřlivými etapami vývoje.

Původní název:C. k. 5 (dnes Drtinova 3, v letech 1952-1991 Nikose Belojannise 3) byla otevřena v prosinci 1883. Dvoupatrová novoklasicistní budova se dvěma křídly a vystupující centrální částí se dvěma vchody byla postavena podle projektu arch. Emila Hoffmeistera na půdorysu písmene H.

Nejprve zde bylo pouze nižší gymnázium, roku 1896 bylo rozšířeno na vyšší a mohlo pořádat maturitní zkoušky. Názvy školy se v průběhu let měnily:

  • 1883-1896 Cís. král. české reálné gymnasium na Smíchově
  • 1896-1912 Cís. král. české reálné a vyšší gymnasium na Smíchově
  • 1912-1918 Cís. král. české reálné gymnasium na Smíchově
  • 1918-1923 České státní reálné gymnasium v Praze na Smíchově
  • 1923-1931 České státní reálné gymnasium v Praze XVI
  • 1931-1936 Státní československé reálné gymnasium v Praze XVI
  • 1936-1938 Státní československé reálné gymnasium Dr. Jindřicha Vančury v Praze XVI
  • 1938-1941 Státní reálné gymnasium v Praze XVI
  • 1941-1945 Reálné gymnasium v Praze XVI
  • 1945-1948 Vančurovo státní reálné gymnasium v Praze XVI
  • 1948-1949 Vančurovo reálné gymnasium v Praze XVI
  • 1949-1953 Vančurovo gymnasium v Praze XVI
  • 1953-1956 20. jedenáctiletá střední škola
  • 1956-1959 Jedenáctiletá střední škola v Praze, Belojannisova 3
  • 1959-1961 Dvanáctiletá střední škola v Praze, Belojannisova 3

Kolem ní se přežene Velká válka, a po té Druhé světové se od ní odděluje sekce elektrotechniky a vzniká nová střední škola SPŠ Křižíka. Smíchovská SPŠ přežije i komunistickou devastaci vzdělávání a od roku 1990 se začíná pod vedením nového ředitele Františka Vincence v rámci evropského projektu Phare věnovat výuce výpočetní techniky, jako jedna z prvních středních škol v ČR.

Po nástupu do funkce současného ředitele školy Radka Sáblíka 1. listopadu 2002 nastává další dynamický rozvoj Smíchovské SPŠ. Je zrušen obor vzdělávání Strojírenství a nově zaveden obor vzdělávání Technické lyceum.

Čtěte také: Přečtěte si o Václavu Hromasovi

Je změněn systém Žákovských projektů a pod názvem Maturitní projekt si mohou studenti sami volit témata celoročních prací. Je zaveden institut garanta a konzultanta, a to o několik let dříve, než Školský zákon umožní tento způsob maturity a zavede pojem vedoucí práce a oponent.

Dochází také k postupnému zapojování absolventů a studentů do chodu školy, pořádají se kulaté stoly za účasti pedagogů, absolventů a studentů, vnikají rozsáhlé školní projekty a mění se styl výuky i přístup ke studentům.

Smíchovská SPŠ se v roce 2007 stává jednou z pěti škol, které připravují Rámcový vzdělávací program (RVP) nového oboru vzdělávání Informační technologie. Na Smíchovské SPŠ jsou vybudovány moderní laboratoře jako je Fyzikální laboratoř, Kybernetický polygon, Laboratoř virtuální a rozšířené reality, Laboratoř IoT či učebny Polytechnického hnízda.

Současně vznikají rozsáhlé školní projekty, jako je vývojářské Studio 301 či Mediální dům Preslova, na nichž se podílejí desítky studentů. Ve Studiu 301 jsou vytvořeny unikátní virtuální prohlídky koncentračních táborů Auschwitz I. a Auschwitz II.

Od roku 2019 dochází ke změně výuky v oboru vzdělávání Informační technologie, kdy si po druhém ročníku mohou studenti vybrat Maturitní výběrový odborný předmět (zaměření), Druhý výběrový odborný předmět, Odborný seminář a téma Studentského projektu, ve kterém již od roku 2014 všichni studenti vytvářejí celoroční práce ve třetím ročníku.

Čtěte také: Jak se truhlář stal umělcem: Příběh Ondřeje Suchého

Studenti si tak mohou volbou předmětů i tématem celoroční práce sami přizpůsobovat výuku míře svého talentu a zájmu, což je následně označeno Českou školní inspekcí za další silnou stránku školy a za správný počin.

Za ocenění aktivit a zavádění nových prvků do řízení školy je možné brát jmenování ředitele Smíchovské SPŠ Radko Sáblíka ministrem školství v lednu 2019 do osmičlenného expertního týmu, který se podílí na vytváření nové vize českého školství pod názvem Strategie 2030+.

V kalendářním roce 2020 došlo pod vedením absolventa školy Petra Štěpánka k zahájení budování Coworkingového centra, což zahrnuje i vytvoření sálu pro konference či eventy, s možností živých vysílání těchto akcí, a přestavbu zastaralých dílen na moderní pracoviště pro 21. století.

Od září 2021 byla nahrazena třída Technického lycea třídou Gymnázia, došlo ke změně názvu školy na Smíchovskou SPŠ a gymnázium.

Smíchovská SPŠ a gymnázium ve školním roce 2023/2024 vzdělává 650 studentů, naplněnost školy je 99,5%. Pro tento školní rok obdržela škola 632 přihlášek ke studiu, měla tedy čtyřnásobný převis uchazečů, a to na všechny nabízené obory.

Čtěte také: Léčba úrazů rukou truhlářů

Smíchovská SPŠ a gymnázium je vyhledávána žáky především pro mnoho aktivit, do kterých se studenti mohou zapojit nad rámec klasické výuky, pro vysoké zapojení studentů a absolventů do chodu školy, pro vytváření Studentských a Maturitních projektů či pro vznik Start-upů přímo ve škole.

Smíchovská SPŠ a gymnázium je nejen v českém středním školství zcela unikátní v tom, kolik a v jakém rozsahu se do chodu školy zapojuje studentů a absolventů. Neuzavírá se však do sebe, organizuje workshopy pro žáky základních škol i seniory, školí české i evropské učitele, kdy lektory jsou jak klasičtí pedagogové, tak především absolventi i studenti.

Se Smíchovskou SPŠ a gymnáziem ve školním roce 2022/2023 spolupracovalo více než 70 absolventů, kteří působí na pozicích vedoucích IT, PR a Projektového oddělení, jako členové těchto oddělení, vedoucí Laboratoře IoT, Laboratoře virtuální a rozšířené reality, Kybernetického polygonu, Polytechnického hnízda.

Absolventi rovněž působí v rolích konzultantů u Studentských a Maturitních projektů, které všichni studenti vytvářejí výhradně ve skupinách ve třetím respektive ve čtvrtém ročníku. Polovina z absolventů na škole zastává pozice vyučující v oblasti IT, jde o výuku kybernetické bezpečnosti, internetu věcí, virtuální a rozšířené reality, počítačových sítí, programování, vývoje počítačových her, vývoje dronů, prezentačních dovedností, audiovizuální techniky.

Velmi aktivně bylo ve školním roce 2019/2020 do chodu školy zapojeno více než 100 studentů školy. Covid 19 sice mnohé změnil, některé aktivity omezil, nikoli však zapojení studentů do chodu školy.

Zřizovatel pověřil Smíchovskou SPŠ a gymnázium vytvořením nových www stránek Prahy pro oblast vzdělávání (www.prahaskolska.cz) a také realizací akce Schola Pragensis on-line, místo klasického prezenčního veletrhu pražských středních škol. S MŠMT spolupracuje škola na vytváření nového webu www.Edu.cz, na propagaci Strategie 2030+, s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) na propagaci Festivalu bezpečného internetu. Pro Učitelskou platformu zajišťuje živá vysílání z Mediálního studia.

tags: #truhlářská #škola #Smíchov #historie

Oblíbené příspěvky: