Oplenový vůz na dřevo: Konstrukce a modelářství

Článek se zaměřuje na konstrukci oplenového vozu na dřevo, a to jak z pohledu modelářství, tak i reálné železniční historie. Popisuje stavebnice modelů a historii vozů Oa/Scmms.

Stavebnice "Wagen Easy line"

Stavebnice vagónů jednodušší konstrukce od firmy Regner jsou vyráběné a dodávané jako doplňkový sortiment k jejím začátečnickým modelům parních lokomotiv na živou páru řady Easy line. Stavebnice je určena pro úplné začátečníky a měl by ji zvládnout každý, i méně zručný a nezkušený modelář.

Nabídka vagónů

Firma Regner nabízí několik verzí vagónů. Jako novinku pro rok 2009 firma vyrábí šest různých verzí, a to:

  • Dvounápravový plošinový vůz s čely a nákladem dřeva
  • Dvounápravový plošinový vůz s čely a klanicemi bez nákladu
  • Dvounápravový vůz s podpěrami na cisternovou nádrž
  • Dva dvounápravové oplenové vozy pro přepravu dlouhého dřeva
  • Dvounápravový vůz zavřený
  • Dvounápravový vůz plošinový

K dispozici byla stavebnice plošinového vozu s čely a klanicemi bez nákladu a stavebnice dvou oplenových vozů se spojovací tyčí. Modely jsou velice jednoduchého provedení, a proto stavba není nikterak náročná. Dodávány jsou v papírových krabicích a jednotlivé části jsou pečlivě zabaleny v balícím papíře. Malé součásti jako např. šroubky, osy kol, ložisková pouzdra jsou v igelitových pytlících. Vše je v krabici úhledně složeno a papírem vyztuženo, aby nedocházelo ke zbytečně volnému pohybu jednotlivých součástí.

Součástí balení je návod v německém jazyce. Text je doplněn množstvím barevných fotografií, takže jazyková bariéra prakticky není problémem.

Čtěte také: Vlastnosti smrkového a akátového dřeva

Konstrukce rámu vozu

Základ vozu tvoří rám, sletovaný a načerno nastříkaný výrobcem. Do něj se našroubují imitace odpružení náprav. Velikou výhodou těchto vagónů, jsou jejich ocelová a načerněná kola, která jsou elektricky izolovaná, takže je lze bez problému provozovat současně i s elektrickou trakcí. Kola se dají na hřídeli nastavit pro více rozchodových variant (45, 32 a 30 mm). Jsou dostatečně těžká, a tím pádem vozům výrazně zlepšují stabilitu a jízdní vlastnosti. Na ose jistí každé kolo dva šrouby.

Připravené dvojkolí nasuneme do patřičných otvorů v rámu a zajistíme našroubováním vnějších pouzder. Je dobré pouzdra předem vyplnit vazelínou, aby vozy měly lepší jízdní vlastnosti. Posledním krokem na základu rámu je přišroubování spřáhel vozu. Každé spřáhlo je k rámu přišroubováno šroubem M3x4. Takto smontovaný rám je identický pro všech šest variant vozů řady Easy line.

Dřevěné nástavby vozíků

Nástavby všech vozů, s výjimkou dvounápravového s podpěrami na cisternovou nádrž jsou z dřevěné překližky, která je z kombinace břízy a olše. Nástavbu plošinového vozu s čely a klanicemi bez nákladu tvoří základní deska, na kterou se na spodní kraje přilepí trámová výztuž. Na lepení těchto věcí se doporučuje gelové vteřinové lepidlo, protože lépe vyplňuje nerovnosti materiálu, neroztéká se a také nelepí okamžitě, má malou časovou prodlevu a tudíž se dají lepené předměty lépe dorovnat.

V trámové výztuži jsou již od výrobce vyvrtané dírky, do kterých se šroubky M1,4x4mm přišroubují načerněné plechové držáky klanic a do nich se potom zasunou samotné klanice. Čela nástavby jsou ze dvou kusů, které se k sobě musí přilepit tak, aby na obou vnějších stranách bylo vidět přiznání jednotlivých dřevěných desek, které hezky zvyšují detailovost vozu. Stejné přiznání dřevěných desek je i na základní desce nástavby. Čela jsem při lepení položil na rovnou plochu a zatížil, abych měl jistotu, že se mi nijak lepením nezkroutí a nechal je tak do druhého dne. Poslední fází bylo nalepení přídržných klanic na čela. Pak už se jen jednotlivé díly do sebe zasunou a nástavba je kompletní.

Ještě než jsem základní desku kompletní nástavby přišrouboval k rámu vozu (čtyřmi šroubky M1,4x4mm) jsem všechny dřevěné díly natřel teplým vyjetým motorovým olejem, aby dřevo vypadalo jako starší a vagón měl tudíž realističtější podobu. Základ vagónu jsem nechal v původní černé barvě.

Čtěte také: Průvodce světem plátna

Nástavbu oplenových vozů tvoří pouze základní deska s přiznáním dřevěných desek, přišroubovaná k rámu opět čtyřmi šroubky M1,4x4mm. Na ní je dvěma šroubky M1,4x4mm přišroubováno kulaté lože, které umožňuje otáčivý pohyb oplenu. Vlastní oplen je k rámu připevněn uprostřed jedním šroubem, který tvoří jeho středové ložisko. Šroub má hodně dlouhý závit, takže po dotažení byl oplen nepohyblivý je třeba ho povolit a matku zaaretovat proti samovolnému vytočení. Závit natřel opět gelovým vteřinovým lepidlem a matku dotáhnul jen do potřebné úrovně.

Oplenové vozy jsou spojené dřevěnou, na koncích okovanou ojí, dodávanou již jako hotový díl. Jako u předešlé stavebnice jsem i u této všechny dřevěné části napustil teplým vyjetým olejem, který by mohl mít i dobré konzervační vlastnosti.

Historie vozů Oa/Scmms

Na zvláštní požadavek Ministerstva dopravy vypracoval VÚKV projekt 4-nápravového nákladního plošinového vozu s otočným oplenem uprostřed. Při vývoji se vycházelo z konstrukce staršího plošinového čtyřnápravového nákladního vozu řady Pao. Takto navržený vůz může projíždět obloukem o minimálním poloměru 150 m. Obloukem pod 150 m až do 50 m je možno projíždět, avšak jen opatrně, s uvolněnou šroubovkou, rychlosti pod 10 km/h a za dozoru.

K vozu byly vydány a schváleny na Ministerstvu dopravy technické podmínky TPE 36-171/63 a výkresová dokumentace pod číslem 5-437, typ vozu je 437. zehdejšího ustanovení předpisů UIC.

Podvozky jsou dvounápravové, s rozvorem 2000 mm, u prototypů jsou typu 26-2.5, od ev. čísla 9-23502 až 9-33603 typu 26-2.6. Od ev. čísla 9-33604 jsou při výrobě dosazovány podvozky 26-2.7. Dvojkolí obručové má průměr kol 940 mm, čepy náprav jsou průměru 120 mm.

Čtěte také: Vyložení prostoru pro uskladnění dřeva

Nárazníky jsou trubkové, svařované podle technických podmínek TPE 36-076/60, s délkou 620 mm. nárazníků mají průměr 370 mm. Nárazníková zpruha je kuželová, pásová, pro zatížení 30 t. Tahadlo je neprüběžné podle technických podmínek TPE 03-3-58, s hákem o pevnosti 100 t, s pružinou kuželovou, pásovou pro zatížení 30 t, se zdvihem 75 mm.

Vůz je vybaven tlakovou brzdou, která má rozváděč DAKO CV 1 s přídavným ventilem D. Brzdový válec má průměr 14". Ruční brzda s vodorovným vřetenem je ovládatelná ze země koly ruční brzdy umístěnými na boku vozu.

Na každém čele vozu jsou přivařeny dva nájezdové můstky, umožňující nájezd silničních vozidel z čelní rampy na vůz a k přejezdu mezi vozy. Pod nimi jsou umístěny úhlopříčně stupačky posunovače. U každé stupačky je madlo, přivařené na nájezdovém můstku. Uvazovací háky jsou přivařeny na spodek vozu, a to na každém podélníku 6 kusů a na každém čelníku 2 kusy. každém čelniku. a klanice. Oplen je svařen z válcované profilové oceli a je otočný v lité ocelové ploché torně.

Na podlaze vozu je kluznicový kruh z ploché oceli. kluznicích lehce otočný. Sklopné oplenové klanice jsou vzájemně vyměnitelné. háky. Desky jsou při výrobě napuštěny karbolinem. Prahové desky na čelech a čtyři desky uprostřed vozu pod oplenem musí být dubové nebo borové. Plochy desek dosedajících na spodek vozu nejsou hoblované.

V technických podmínkách vozu jsou uvedeny provozní požadavky - před nakládáním vozu je nutno se přesvědčit, zda všechny oddělitelné součástky jsou v plném počtu a nepoškozeny, což platilo zejména v prvních letech provozu. vůle oplenových kluznic a vůle podvozkových kluznic jsou v předepsaných mezích, od 90. let minulého století, kdy byly zrušeny roční prohlídky vozů, tak i četnost přistavení vozů na opravnu se prodloužila s tím často souviselo i nedostetečné mazání součástí těchto letitých vozů. vozové klanice zasunuty, musí být řádně spojeny řetězy.

V roce 1966 dochází k přečíslování vozů na 12-místné UIC číslo a vozy sice mají novou písmennou řadu Scs, ale vozy jezdí stále s národním označení Oa minjimálně do roku 1970. Evidenční čísla pro vozy byla použita z inervalu 423 0 až 432 2. První vůz Oa 9-23500 dostal číslo 21 54 432 0502-0 poslední Oa 9-33713 dostal číslo 21 54 432 2905-3.

Nově dostávají vozy Oa písmennou řadu Scmms a jsou přečíslovány z intervalů 4320 až 4322 do intervalu 4708 a 4709 a to v číselném rozsahu 4708 000 až 999 a 4709 000 až 098. V roce 1989 bylo u ČSD evidováno ještě 1074 vozů Smms, v prosinci 1992 je stále evidováno 1065 vozů Scmms.

V 90. letech minulého století dochází k masivnímu vyřazování plošinových vozů Smmp, roků výroby 1951 až 1956, jako náhrada těchto vozů je prováděno odebírání oplenů z vozů Scmms a jejich přestavba na standardní plošinové vozy, jedná se o rekonstrukci pod číslem 9356 s názvem Odstranění oplenu z vozu ř.Scmms/Oa 10.skup., č.j. 1796/97-022/2 ze dne 9.12.1997. Touto změnou vzniká vůz Smmps typového čísla 438, změna je rovněž podchycena v doplňku číslo 2 k technickým podmínkám TPE 36-171/63. Vozy jsou zařazovány do intervalu 4624 od čísla 400 a výše s vynecháním pořadových čísel 01 až 33, které při dělení majetku po ČSD byly přiděleny ŽSR, po naplnění byla využívána volná čísla pro rušených vozech Smmp v intervalu 4622.

Například vůz 31 54 4728 018-3 vznikl z vozu 31 54 4624 884-3, který byl předtím vozem Scmms/Oa.

V roce 2008 najímá ČD Cargo 40 vozů původně Scmms/Oa, od firmy VaDS, a.s. Původ prvních 20 vozů je nejasný, pravděpodobně se jedná o vozy, které při dělení majetku přešly na ŽSR, druhá dvacítka je dílem z odprodeje vozů Smmps (bývalých Oa) firmě VaDS. Rekostrukce byla provedena ve firmě LOKO TRANS Slovakia, s.r.o. Šurany, pracoviště Dubnica nad Váhom, ovšem v trochu zjednodušené podobě proti rekonstrukcím v roce 2000 a vozy po pronájmu ČD Cargo dostávají asi jen administrativně typové číslo 438.7 a evidenční čísla v pokračování intervalu 4782. Např vůz výrobního čísla Oa 34022, z roku 1963, je vůz výrobního čísla 0010/2008 LOKO TRANS Slovakia a dostal na Slovensku po rekostrukci číslo 33 56 4728 011-4, po registraci na českém DÚ dostává číslo 31 54 4728 059-7.

Od roku 2015 se u ČD Carga objevují jako najaté další vozy Smmps, které vznikly z vozů Oa, jedná se o nájem vozů AX Benet spol. s r.o.Trnava, vozy jsou registrovány v Srbsku, důvodem je, že Srbsko není součástí EÚ a tudíž nepodléhá různým TSI apod. Vozy jsou opět v intervalu 4728, vůz výr. čísla Oa 35808 je vůz Smmps 33 72 4728 997-4.

Modely vozů Oa/Scmms

Jediný model, který reprezentuje model vozu Oa ve velikosti H0 je již letitý model Bramos. V modelové velikosti TT vyrábí stavebnici vozu Scmms firma SDV model. Modelový vůz představuje vůz Scmms v epoše 5.

TT Stavebnice oplenový vůz Scmms/Oa 10 ČSDKompletní stavebnice oplenového vozu. Obsahuje plastikové výlisky na sestavení modelu včetně kinematik, spřáhel a kvalitních soustružených kovových dvojkolí, kovové...

Oplenový přívěs

Oplenový přívěs je konstruován pro lesní provoz. Jedná se o přívěs s centrální dvounápravou řízený pomocí teleskopické oje. Tato koncepce umožňuje nastavit vzdálenost oplenů přívěsu a tahače na 12 m a tím přepravovat dřevo do délky 18 m. Toto je odvislé od konstrukce nástavby tahače.

Přívěs je vybaven teleskopickou ojí, která umožňuje přepravovat prázdný i plně naložený přívěs bez odpojení oje ze závěsu. Pouze se provádí zajištění zasunuté oje . Vedení vzduchu k brzdám a elektroinstalace je pomocí závěsných vozíčků, které umožňují změnu vzdálenosti přívěsu od tahače. Oplenový přívěs se dodává s mechanickým nebo vzduchovým odpružením, kde přední náprava může být zvedací.

Tabulka přehledu vozů Oa/Scmms

Původní označení UIC označení (řada) Číselný interval Poznámky
Oa Scs 423 0 - 432 2 Národní označení do roku 1970
Oa Scmms 4708, 4709 Přečíslování po roce 1981
Scmms/Oa Smmps 4624 Rekonstrukce po roce 1997 (odstranění oplenů)
Scmms/Oa Typ 438.7 4782 Rekonstrukce v roce 2008 (ČD Cargo)
Oa Smmps 4728 Nájem vozů AX Benet (Srbsko) od roku 2015

tags: #oplenový #vůz #na #dřevo #konstrukce

Oblíbené příspěvky: