Překližka a rozvod sil v konstrukcích

Překližka se v modelářství a stavebnictví používá jako pevnostní prvek. U modelů této kategorie se jako pevnostní prvek používá hnědá kancelářská páska, která se před použitím zvlhčuje roztokem vody a disperzního lepidla (asi 75% vody a 25% lepidla) v kádince.

Pásku zastřihneme na danou délku. Jeden konec přitlačíme štětcem na dno kádinky a celý pásek pak protáhneme roztokem pod hladinou . Pás položíme na nesavý povrch lepící stranou navrch, aby se nám nepřilepila. Pás se stočí na stranu lepidla, po několika vteřinách se papír a lepidlo promočí a lehne si. Pak je páska teprve připravená k nalepení. V místech, kde potřebujeme páskou přelepit složitější tvar, pásku nastřihneme a pak překládáme přes sebe, aby kopírovala tvar PS bez varhánků. Tato místa jsou po vytvrdnutí velice pevná a dají se velmi dobře vybrousit do hladka.

Stavba křídla

Popis stavby začneme na křídle. První "operací" bude ořezání PS polotovarů. Rozřízneme křídlo podél v místě kde bude hlavní nosník, vyřízneme místo pro křidélka případně klapky, drážky pro kabely motorů a serv, šachty serv, zabrousíme úkos "uší". Zde se musíme rozhodnout, jestli použijeme balsové náběžky a odtokovky. Já bych se za ně "přimluvil" protože jak známo model trpí hlavně transportem a tímto způsobem hrany, které jsou na první ráně, jsou dostatečně zpevněny a lépe to vypadá. Druhá stránka věci je hmotnost a pracnost. V některých zahraničních materiálech dokonce doporučují zaříznout odtokovou hranu PS výřezu na tloušťku až 5mm, pak jí potáhnout a tak ponechat. Záleží jen na vás.

Nejjednodušší je hrany zaříznout na tloušťku použité balsy (5mm)tu na místo přilepit LA tmelem a ohoblovat do požadovaného tvaru, pak zabrousit a zahladit smirkem. Tady je na místě poznámka, že broušení dvou nestejně tvrdých materiálů není nic snadného a chce to trochu cviku, abychom PS nepodbrousili. Hlavní nosník z balsy tl. 5mm si slepíme ze tří kusů do vzepětí na něj pak PS části křídel, celek pak "orámujeme" náběžkou a odtokovkou. Po zaschnutí lepidla oddělíme křidélka a klapky (můžeme použít vyříznuté části a nebo vyrobit nové podle vlatních zvyklostí). Dolepíme nosník a vlastně i závěsník křidélek a klapek. PUREXem vlepíme lipové špalíčky pro uchycení polyamidových šroubů. Celek ohoblujeme a dobrousíme do tvaru. Vyřízneme drážky pro kabeláž od centroplánu k motorům případně servům. Do drážek můžeme vlepit brčko daného průměru nebo kabely motoru zkroutit do svazku (pro snížení možnosti rušení) a zalepit je napevno. Drážku pak přelepíme hnědou páskou. Do křídla vlepíme lože serv a náhony křidélek, koncové oblouky a zabrousíme pohyblivé plochy křídla na rozměr. Případné nerovnosti zatmelíme šlehaným tmelem. Celek křídla přebrousíme jemným smirkem, kterým zbavíme PS a balsu "chlupů", čímž zaručíme dokonalé přilnutí pásky a papíru k povrchu, který i méně saje (důležité pro hmotnost) a zvětší se i celková pevnost.

Dalším krokem je zpevnění a celkové vyztužení opracovaného PS jádra. K tomu se používá papírová hnědá lepící páska a výše popsaný způsob jejího navlhčení.

Čtěte také: Univerzální překližka

Místa, kde ji použijeme:

  • torzní skříň křídla
  • zesílení odtokových hran
  • přechody motorová gondola-křídlo
  • orámování křídla (koncové oblouky, nosníky křidélek a klapek...)
  • další místa, která jsou na "ráně"

Stavba trupu

Důležitá je v této fázi rozvaha nad tím jak budeme model používat. Popis se bude týkat našich modelů a všech "vymožeností", které jsme na ně instalovali. Začneme od kabiny. Tu jsme zhotovili jako odnímací pro jednodušší výměnu baterií. Polotovar kabiny dobrousíme smirkem, abychom zaoblili ostré hrany řezů, dotvarujeme čelní "skla" a na zadní rovnou část přilepíme výřez z vnitřní části trupu, který použijeme jako vodící a aretační trn. Připravíme si lože pro případný podvozek. Hlavní část trupu slepíme ze dvou polovin, přilepíme přechody křídlo-trup, překližkovou destičku pro vypínač, lože serv a přijímače, lože podvozku a nebo dvě díry jako na Bowlingové kouli pro lepší úchop při hodu z ruky.

Největší pozornost věnujeme instalaci nosníků matek křídla. Nosníky vyrobíme ze sendviče překližka-balsa-překližka a délku vezmeme podle největší šířky trupu pod křídlem. Vyřízneme si uložení nosníků tak, aby šli ztuha zasunout do PS a tam je přilepíme PUREXem. Vhodným zesílením je přelepení styčných ploch křídla a trupu dvěma pásky balsy (kolmo na nosníky)a nebo vlepení PS přepážek pod nosníky. Ocas slepíme ze dvou půlek, připravíme si instalaci lanovodů. Z kusu PS vybrousíme lože VOP, jehož konstrukci volíme podle způsobu uchycení VOP (my jsme volili sundavací na polyamidový šroub M3). Vybrousíme si aerodynamické přechody na polotovarech boční "kapotáže podvozku" a přilepíme je na místo tak, aby trup měl tři dosedací plochy. Spodek trupu a oba kryty. Celý spodek trupu až k polotovarům ocasní části přelepíme hnědou lepící páskou. Nešetříme, protože je to místo na které bude model bez podvozku přistávat a model s podvozkem tu má místo pro rozvedení sil od loží podvozku.

Součásti soupravy instalujeme podle zvyklostí s přihlédnutím na hmotnost baterek, jejich chlazení a chlazení regulátoru a motorů.

Dokončovací práce

Všechny celky po úplném vyschnutí pásky opět obrousíme , případné nedostatky přetmelíme šlehaným tmelem Povrch zbavíme prachu a připravíme se na potahování.

Čtěte také: Velké dekorace z překližky: Zvířata

Všechny části modelu budeme potahovat středně silným Modelspanem nebo podobným potahovým papírem (bez vláken). Před samotným potahováním si musíme vybrat způsob barvení modelu, ten bude mít zásadní vliv na hmotnost a realismus modelu. Vybral bych dva nejpoužívanější postupy.

  1. Použití tónovací barvy do nátěrových hmot. Vybraný odstín namícháme s použitím tónovacích barev do vodou ředitelných barev. Do ní pak přimícháme (asi 20% budoucí barvy) bílé lepidlo nebo akrylátový lak (Sportakryl, Polyurex) jako pojidlo. Tento roztok používáme rovnou k lepení papíru na model.
  2. Model potáhneme navlhčeným potahovým papírem (Modelspan) a ten pak "přilakujeme" štětcem a lakem připraveným z bílého lepidla a vody (20/80). Barvíme akrylátovou barvou (např. na plastikové modely AGAMA, Model Master ...).

Doplníme obtisky, znaky a nápisy ze samolepící folie.

V obou případech doporučuji celý model přelakovat jednou vrstvou mírně zředěného akrylátového laku (Sportakryl, Polyurex). Celý povrch se "zcelí", zvětší se pevnost a povrch modelu se sjednotí podle použitého laku (leský nebo matný). Jako finish doporučuji dokreslit paneláž, okna, kryt radaru (např. Centrofixem nebo tuší). Ale pozor! Akrylátový lak Centrofix rozpouští a tak si to necháme skutečně až na závěr!!!

Standardy konstrukcí

Obsah standardu je popsán následujícími technickými a kvalitativními parametry.

Kompletní konstrukce z betonu

Kompletními konstrukcemi čistíren odpadních vod (mimo budovy), nádrží, vodojemů, žlabů nebo kanálů z betonu se rozumí zhotovení konstrukcí vodorovných, svislých, šikmých, základů, stěn, stropů, sloupů, pilířů, nosníků, trámů, ztužidel, táhel, krakorců, říms, lávek, kleneb popř. dalších, omítaných nebo neomítaných, z betonu prostého obyčejného i vodostavebního, ploch rovinných i zalomených do oblouku. Obsahem standardu je i betonová konstrukce tj. ukládání a hutnění betonové směsi, ošetření a ochrana po dobu tuhnutí proti dešti a vysychání, odstranění drátů z líců konstrukcí, vyspravení části konstrukcí nezaplněných betonem po odbednění, (úprava líce konstrukce v místech po odstraněných drátech spojovacích tyčích apod.) k docílení povrchu odpovídajícímu technické normě, odsekání vytlačeného betonu ze spár po sejmutí bednění, vyrovnání a uhlazení povrchu nebedněných částí, ztráty betonové směsi při dopravě a ukládání do konstrukce, osazení kotev s betonováním, ztížené práce u drážek, otvorů, kapes, zabetonovávaných předmětů, injektážních trubek apod. zakreslených v projektu, ztížené práce v omezeném prostoru, pomocné lešení a technologickou manipulaci a platí i pro jakoukoliv tloušťku betonu prostého obyčejného určeného k:

Čtěte také: Detaily spojů překližky

  • vyplnění prostoru pod betonovými konstrukcemi nebo na nich ( beton výplňový ),
  • vytvoření spádů pod betonovými konstrukcemi nebo na nich ( beton spádový ),
  • vytvoření podkladu na základové spáře pro uložení jiných betonových konstrukcí ( beton vyrovnávací ), pokud povrch těchto konstrukcí je rovinný

Popis standardu musí vymezit druh a tř. betonu (zn.) a tloušťku konstrukce.

Kompletní konstrukce z železového betonu

Kompletními konstrukcemi čistíren odpadních vod (mimo budovy), nádrží, vodojemů, žlabů nebo kanálů z betonu železového se rozumí zhotovení konstrukcí vodorovných, svislých, šikmých, základů, stěn, stropů, sloupů, pilířů, nosníků, trámů, ztužidel, táhel, krakorců, říms, lávek, kleneb popř. dalších, omítaných nebo neomítaných, z betonu železového obyčejného i vodostavebního, ploch rovinných i zalomených do oblouku. Obsahem standardu je i ukládání a hutnění betonové směsi, ošetření a ochrana po dobu tuhnutí proti dešti a vysychání, odstranění drátů z líců konstrukcí, vyspravení části konstrukcí nezaplněných betonem po odbednění, (úprava líce konstrukce v místech po odstraněných drátech spojovacích tyčích apod.) k docílení povrchu odpovídajícímu technické normě, odsekání vytlačeného betonu ze spár po sejmutí bednění, vyrovnání a uhlazení povrchu nebedněných částí, ztráty betonové směsi při dopravě a ukládání do konstrukce, osazení kotev s betonováním, ztížené práce u drážek, otvorů, kapes, zabetonovávaných předmětů, injektážních trubek apod. zakreslených v projektu, ztížené práce při husté výztuži a v omezeném prostoru, pomocné lešení a technologickou manipulaci. Popis standardu musí vymezit druh a tř. betonu (zn.) a tloušťku konstrukce.

Bednění kompletních konstrukcí

Bedněním kompletních konstrukcí odpadních vod (mimo budovy), nádrží, vodojemů, žlabů nebo kanálů se rozumí plošná konstrukce nutná k vytvoření konstrukcí z betonu nebo železového betonu vodorovných, svislých, šikmých, základů, stěn, stropů, sloupů, pilířů, nosníků, trámů, ztužidel, táhel, krakorců, říms, lávek, kleneb popř. dalších, omítaná nebo neomítaná, ploch rovinných i zaoblených potřebného tvaru, zřízená z řeziva, ze standardních desek z překližky nebo ze širokých tenkostěnných ocelových žebrovaných ohýbaných profilů (zabudované) a její demontáž a odstranění bednící konstrukce kromě bednění zabudovaného, nebo bednění a odbednění systémové IS NOE.

Obsahem standardu je i:

  • hlavní i vedlejší materiál v potřebném množství k dosažení žádaného tvaru konstrukcí rovinných i zalomených do oblouku (včetně ramenátů), popř. dílců a ostatních pomocných materiálů,
  • provedení bednění v prostoru zapaženém i nezapaženém, i kolem výztuže předem uložené, pro plochy svislé i šikmé,
  • nátěr proti přilnavosti
  • zařízení zajišťující bednění do projektovaných rozměrů,
  • zajištění těsnosti bednění,
  • bednění a odbednění prostupů, otvorů, popř. jejich vyřezání, rýh, instalačních drážek, průduchů, výklenků (nik), kapes a jiných dutin o objemu jednotlivě menším než 0,10 m3, je-li současně jejich průřezová plocha kolmá na nejdelší rozměr jednotlivě menší než 0,05 m2, s výjimkou všech kotevních otvorů,
  • provrtání otvorů pro vložení kotev (zavázání) do přilehlých konstrukcí,
  • odbednění konstrukcí a odstranění podpěr a vzpěr,
  • očištění a roztřídění použitého řeziva, bednicích dílců a ostatního pomocného materiálu.

Popis standardu musí vymezit umístění, požadovanou tuhost, přesnost povrchu, druh, tvar a rozměry bednění a druh (typ) a tloušťku budovaných stěn.

Výztuž kompletních konstrukcí

Výztuží kompletních konstrukcí čistíren odpadních vod (mimo budovy), nádrží, vodojemů, žlabů nebo kanálů se rozumí výztuž vázaná, popř. bodově přivařená uvnitř bednění nebo kostra výztuže zhotovená mimo bednění a přemístěná do bednění jako celek. Obsahem standardu je i dodání výztuže, uložení výztuže hlavní, rozdělovací (příčné), montážní (stoličky), konstruktivní apod., ostatní drobná výztuž v projektu neuvedená jako zcela jednoduché věšáky, podložky pod výztuž, popř. též drát, skoby, hřeby apod., vázání výztuže drátem nebo přivařování nahrazující vázání (bodové svary), popř. též vázání (bodové přivařování) výztuže do koster vkládaných vcelku do bednění. Popis standardu musí vymezit druh, materiál a tvar výztuže.

Montáž kompletních konstrukcí železobetonových bytových jader a buněk výtahové šachty

Montáží kompletních konstrukcí železobetonových bytových jader a buněk výtahové šachty se rozumí montáž konstrukce sestavené před montáží v montážní celek včetně podlahy, stěn a stropu. Obsahem standardu je i výškové a osové rozměření včetně vyznačení obrysu, nivelování rektifikačních šroubů, osazení dílce, maltové lože a zalití styků v množství do skladového rozměru dílce, vyplnění svislých spár v množství odpovídajícím výplní profilování čela dílců a spáry v šířce 10 mm od výrobního rozměru dílce na obou stranách, vyplnění ložných spár v tloušťce 20 mm u dílců svislých konstrukcí montovaných na klíny, vyplnění styčných spár odpovídající výplni výrobního rozměru dílce zvětšeného po obvodě o 10 mm včetně vyplnění profilování při montáži dílců vodorovných konstrukcí, odepnutí háků a závěsných ok, vyšroubování závěsných ok, doplnění malty v místech šroubů, odříznutí přečnívající malty, překontrolování polohy dílce.

Montáž mobilních buněk

Montáží mobilních buněk se rozumí osazení universálních mobilních buněk samostatně stojících v jednopodlažních nebo dvoupodlažních sestavách. Obsahem standardu je osazení buněk na předem připravený podklad, vyrovnání a vyvážení buněk a jejich sestavení (spojení do sestav šroubovými spoji). Popis standardu musí vymezit druh sestavy buněk.

Montáž prefabrikovaných dílců silážních žlabů a polních hnojišť

Montáží prefabrikovaných dílců silážních žlabů a polních hnojišť se rozumí osazení stěn z panelů do maltového lože, dna z panelů do pískového lože, opěrných stěn silážních žlabů typu A, dílců tvaru T, základových patek opěrných stěn do maltového lože a dílců sběrných kanálů do maltového lože. Obsahem standardu je i výškové a osové rozměření včetně vyznačení obrysu, nivelování rektifikačních šroubů, osazení dílce, maltové lože a zalití styků v množství do skladového rozměru dílce, vyplnění svislých spár v množství odpovídajícím výplní profilování čela dílců a spáry v šířce 10 mm od výrobního rozměru dílce na obou stranách, vyplnění ložných spár v tloušťce 20 mm u dílců svislých konstrukcí montovaných na klíny, vyplnění styčných spár odpovídající výplni výrobního rozměru dílce zvětšeného po obvodě o 10 mm včetně vyplnění profilování při montáži dílců vodorovných konstrukcí, odepnutí háků a závěsných ok, vyšroubování závěsných ok, doplnění malty v místech šroubů, odříznutí přečnívající malty, překontrolování polohy dílce a předepsané dobetonování v množství do skladebního rozměru dílce včetně potřebného bednění. Popis standardu musí vymezit druh, hmotnost a rozměry prefabrikovaných dílců.

Stěny výškových objektů z betonu

Stěnami výškových objektů se rozumí zhotovení stěn výškových objektů (např. sil, zásobníků, věží, budov, schodišťových šachet apod.) půdorysu čtyřúhelníkového, mnohoúhelníkového nebo kruhového, prováděné do posuvného bednění, z betonu železového. Obsahem standardu je i vyklopení betonové směsi z ručního dopravního prostředku, vypuštění betonové směsi z kontejneru, ukládání betonové směsi čerpadlem, nahození betonové směsi do konstrukce, rozhrnutí betonové směsi v konstrukci, strojní hutnění, vyrovnání a úprava povrchu v konstrukci stržením latí. Popis standardu musí vymezit třídu (zn.) betonu.

Bednění posuvné stěn výškových objektů

Bedněním posuvným stěn výškových objektů se rozumí montáž a demontáž bednění posuvného s veškerým potřebným zařízením pro posun, s vnitřním i vnějším pracovním a omítkářským lešením, při půdorysu čtyřúhelníkovém, mnohoúhelníkovém nebo kruhovém, oboustranného obvodových i vnitřních stěn bateriových sil (popř. budov obytných, občanských nebo výrobních) a oboustranného obvodových i vnitřních stěn samostatných sil (popř. schodišťových šachet apod.).

Obsahem standardu jsou přípravné práce, dílce posuvného bednění dřevěného, stoličky do posuvného bednění dřevěného, vyrovnání konicity a tloušťky stěn posuvného bednění dřevěného, podlahy, lávky a výstupní věž kovová při posuvném bednění dřevěném, hydraulické zařízení pro zdvih posuvného bednění, vzpěrné tyče a zdvih posuvného bednění dřevěného a náklady na přerušování nebo zpomalování posunu pro součastné:

  • ukládání bednících rámů pro ostění okenní a dveřní nebo přímo osazování zárubní, železobetonových oken apod.,
  • ukládání bednících truhlíků do stěn pro zakotvení stropů, šikmých ocelových výsypek u sil, schodišťových konstrukcí do stěn, včetně jejich pozdějšího odbednění (ze závěsné lávky posuvného bednění),
  • osazování stropních a schodišťových konstrukcí a jiných větších prvků,
  • osazování drobných tesařských a zámečnických výrobků jako špalíků, kotev, průvětrníků apod. přivazováním či přivařováním k výztuži nebo usazením do betonu s ohledem ne jejich přesné výškové a směrové umístění a zajištění před posunutím během montáže,
  • průběžné kontrolní měření pro dodržení svislého a vodorovného směru.

Popis standardu musí vymezit rozměry (výšku) a tvar bednění a tloušťku stěn. Dále pak výšku tažení soupravy bednění.

Výztuž stěn výškových objektů do posuvného bednění

Výztuží stěn výškových objektů se rozumí výztuž stěn sil, zásobníků, věží, budov, schodišťových šachet apod. půdorysu čtyřúhelníkového, mnohoúhelníkového nebo kruhového do posuvného bednění a to vázaná, popř. bodově přivařená uvnitř bednění nebo kostra výztuže zhotovená mimo bednění a přemístěná do bednění jako celek a je nedílnou součástí železobetonových konstrukcí zaručující její požadované vlastnosti. Obsahem standardu je i dodání výztuže, uložení výztuže hlavní, rozdělovací (příčné), montážní (stoličky), konstruktivní apod., ostatní drobná výztuž v projektu neuvedená jako zcela jednoduché věšáky, podložky pod výztuž, popř. též drát, skoby, hřeby apod., vázání výztuže drátem nebo přivařování nahrazující vázání (bodové svary), popř. též vázání (bodové přivařování) výztuže do koster vkládaných vcelku do bednění. Popis standardu musí vymezit druh, materiál a tvar výztuže.

Předpínání ovíjením betonových nádrží patentovaným drátem 4,5 mm

Předpínáním ovíjením betonových nádrží se rozumí dodávka a předpínání ovíjením betonových nádrží kruhového půdorysu patentovaným drátem 4,5 mm. Obsahem standardu je i přivaření a montáž kotevních lišt a kotev, napínání drátů pomocí napínací pistole nebo hydraulického napínacího zařízení, zakotvení drátu pomocí kužílku a TM.

Vložky do biologických filtrů

Vložkami do biologických filtrů se rozumí vložky z PVC trub osazené do vynechaných otvorů nebo přímo při betonáži. Obsahem standardu je i dodávka trub, rozměření a nařezání trub na zadanou délku, osazení trub do vynechaných otvorů a zalití cementovým mlékem nebo osazení trub přímo při betonáži. Popis standardu musí vymezit materiál, průměr a délku trub.

Montáž žlabů a kanálů

Montáží žlabů a kanálů se rozumí osazení dílců žlabů a kanálů do maltového lože vodních u komínových věží, vodních a kabelových u ventilátorových věží a ochozů u komínových věží. Obsahem standardu je i rozměření, maltové lože, osazení dílců, úprava spár a technologická manipulace. Popis standardu musí vymezit druh, tvar a hmotnost dílců.

Chladící systémy a doplňující zařízení

Chladícími systémy a doplňujícím zařízením se rozumí dodávka a montáž chladících systémů z desek třískocementových a vláknitocementových pro chladící věže ventilátorové a komínové, přídavné roztečové závitové vložky a odstřikovací zařízení z desek vláknitocementových. Obsahem standardu je i kontrola konstrukce,rozměření a označení desek, formátování, předvrtání otvorů, úpravy rozměrů, osazení tvarovky, výškové a směrové vyrovnání, úprava přesné předepsané rozteče desek, zajištění v konstrukci šrouby nebo klíny. Popis standardu musí vymezit druh a rozměry desek a druh a rozměry distančních závitových vložek.

Montáž bloků chladících systémů

Montáží bloků chladících systémů se rozumí montáž bloků z plastických hmot hmotnosti do 15 kg stavěných a stabilizovaných na systémových nosnících. Obsahem standardu je i rozměření, přiřezání a osazení bloků. Popis standardu musí vymezit druh a rozměry bloků z plastických hmot

Konstrukce z betonu železového vodostavebního

Konstrukcí z betonu železového vodostavebního průvlaků, nosníků ventilátorů, volných a zesilujících trámů se rozumí vytvoření jejich monolitické konstrukce. Obsahem standardu je i vyklopení betonové směsi z ručního dopravního prostředku nebo vypuštění betonové směsi z kontejneru nebo uložení betonové směsi čerpadlem, rozhrnutí směsi v konstrukci, ruční nebo strojní hutnění, vyrovnání a úprava povrchu konstrukce hlazením dřevěným hladítkem, kropení povrchu betonové konstrukce konví nebo hadicí s připojením a odpojením hadice, případné zakrytí rohoží a její odstranění.

Bednění a odbednění konstrukcí nosníků tahových železobetonových komínů a nosníků ventilátorů

Bedněním a odbedněním konstrukcí nosníku se rozumí plošná konstrukce nutná k vytvoření potřebného tvaru monolitických betonových nebo železobetonových stropních konstrukcí zřízená z řeziva, ze standardních desek z překližky nebo ze širokých tenkostěnných ocelových žebrovaných ohýbaných pr...

tags: #překližka #rozvedení #sil #konstrukce

Oblíbené příspěvky: