Tatra T87: Aerodynamický skvost s inovativním designem
Tatra T87 byla jedním z nejmodernějších vozů své doby. Aerodynamická a inovativní, vyznačovala se ohromující konstrukcí, jakou měl vzadu uložený vzduchem chlazený motor V-8.
Inovativní design a aerodynamika
V době, kdy většina aut byla aerodynamická jako stodola, s jízdou a ovladatelností krytého vozu, byla Tatra T87 kluzká jako dopravní letadlo a plná chytrých konstrukčních prvků. Zavěšení kol je plně nezávislé, konstrukce je unibody a součinitel odporu vzduchu je pouhých 0,36. Na vůz, který vstupuje do poloviny osmdesáti let, je tento T87 šokujícím způsobem moderní.
Když si všimnete neobvyklého uspořádání tří světlometů, možná si vzpomenete na Tucker Torpedo, ale první vozy T87 předcházely tomuto vozu o více než deset let.
Technické specifikace
Tento exemplář má třílitrový vzduchem chlazený motor V-8 s žebrovanými válci, polokulovými spalovacími komorami a vačkovými hřídeli v hlavě válců. Dosahuje výkonu zhruba 85 koní a s aerodynamickou karoserií by měl ujet přibližně 160 km/h.
Vzadu byl vybaven vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem ze slitiny hořčíku a představoval jakousi vizi 40. let 20. století.
Čtěte také: O Smíchovské průmyslovce
Historie a osud jednoho exempláře
Tento vůz, který je k prodeji na Bring a Trailer (který je stejně jako Car and Driver součástí Hearst Autos), je Tatra T87 z roku 1941 s mírně tajemnou minulostí, nedávnou restaurovanou a veškerou potřebnou dokumentací.
Tento exemplář byl původně dodán do německy okupované Prahy 7. listopadu 1941. Později skončil uskladněn ve stodole v Litvě, pravděpodobně opuštěný, když sovětské síly znovu okupovaly zemi koncem války. Naštěstí, když byl znovuobjeven, byl odeslán specialistovi do Kopřivnice, rodiště Tatry.
Restaurování a současný stav
Tento exemplář byl nalezen v litevské stodole a jeho restaurování bylo dokončeno loni. Natřený kaštanově hnědým lakem a vybavený lesklým hnědým koženým interiérem, je úžasný svým vzhledem i futuristickým designem.
Dědictví Hanse Ledwinky
Hans Ledwinka nikdy nedostal řádné uznání za své životní úspěchy ani odměnu. Když už mluvíme o Porsche, starý Ferdinand byl známý tím, že inspiroval některé Ledwinkovy nápady a vytvořil původní Volkswagen Typ 1. Dnes jsou však T87 a jeho sourozenci vysoce ceněni a právem považováni za jedny z nejzajímavějších a nejvýznamnějších automobilů, které kdy byly vyrobeny.
Problémy a výzvy
Nicméně, kyvná zadní náprava modelu T87 ho činí citlivým na tlak v pneumatikách a byl navržen pro pneumatiky s nízkou přilnavostí té doby.
Čtěte také: Přečtěte si o Václavu Hromasovi
Tatra dnes
Tatra dodnes existuje jako nákladní společnost, ale její roky výroby automobilů vytvořily řadu velmi neobvyklých a progresivních strojů. Model T87 byl zralejším vyjádřením designu modelu T77 a během 14 let se jich vyrobilo něco přes 3000, a to i přes globální válku, která mu v cestě stála.
Čtěte také: Jak se truhlář stal umělcem: Příběh Ondřeje Suchého
tags: #truhlář #vladimír #ruman #životopis

