Povinnosti truhlářské firmy v oblasti BOZP a péče o zaměstnance

Bezpečnost práce je základním kamenem každé prosperující firmy dnešní doby. Zkušený zaměstnavatel si dobře uvědomuje, že získat kvalitního a věrného zaměstnance je dnes opravdu nad zlato, a proto je nutno o takové lidi dobře pečovat. Začněte tím, že zaměstnancům zajistíte bezpečné pracovní prostředí a budete dodržovat všechny povinnosti.

Co je BOZP a proč je důležité?

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) představuje systém opatření a pravidel, které mají za cíl minimalizovat rizika pracovních úrazů a onemocnění spojených s výkonem pracovní činnosti. Tato opatření jsou zaměřena na ochranu zaměstnanců a zajištění bezpečného pracovního prostředí. Bezpečnost práce zahrnuje opatření a postupy zaměřené na minimalizaci rizik pracovních úrazů a ochranu zaměstnanců před nebezpečnými situacemi na pracovišti.

Základní pilíř úspěšné firmy jsou spokojení zaměstnanci. Proto by v dnešní době měl každý zaměstnavatel dbát na pohodlí, psychickou pohodu, zdraví a bezpečí svých lidí. Jak na to? Jednoduše stačí zaměstnancům dopřát vše, na co mají nárok, a ideálně i něco navíc.

Povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP

Povinnosti zaměstnavatele zahrnují zajištění bezpečného pracovního prostředí, informování zaměstnanců o rizicích a implementaci opatření na ochranu jejich zdraví. Zaměstnanci mají právo na bezpečné pracovní podmínky a jsou povinni účastnit se školení, respektovat bezpečnostní pravidla a hlásit případné rizikové situace. Pro dodržování BOZP může být ve firmě pověřená odpovědná osoba, aby byla vždy jistota, že nic z těchto povinností není zanedbáno. Za plnění úkolů v oblasti BOZP odpovídají vedoucí zaměstnanci na všech stupních řízení v rozsahu jejich pracovních kapacit a kompetencí.

Školení BOZP

Školení v oblasti Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci poskytuje zaměstnancům nezbytné informace o bezpečnostních pravidlech, správných postupech a preventivních opatřeních. Ačkoliv žádný zákon nedefinuje frekvenci BOZP školení, vyžaduje se, aby bylo opakováno v souladu s povahou a závažností potenciálních rizik. Další důležitou součástí BOZP školení je školení zvláštní odborné způsobilosti pro obsluhu vyhrazených technických zařízení, která mohou ohrozit život a zdraví.

Čtěte také: Truhlářský Vinný úřad - pohled do minulosti a současnosti

Zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování. Zaměstnavatel je povinen určit obsah a četnost školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vedení dokumentace o provedeném školení.

Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP)

Ochranné pracovní pomůcky jsou nástroje, zařízení nebo oděvy, které zaměstnanci používají, aby minimalizovali riziko pracovních úrazů a aby se ochránili před škodlivými vlivy v pracovním prostředí.

Jako osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) označuje zákoník práce ochranné prostředky, které musejí chránit zaměstnance před riziky, nesmějí ohrožovat jejich zdraví, nesmějí bránit při výkonu práce a musejí splňovat požadavky stanovené přímo použitelným předpisem EU, zmiňovaném v předchozím textu. Rozsah vybavení zaměstnanců ochrannými prostředky musí odpovídat povaze vykonávané práce a pracovním podmínkám. Podmínky pro používání OOPP určí zaměstnavatel např. ve vnitřním předpise firmy, musí přitom vycházet z povahy rizik a charakteru pracoviště a z parametrů konkrétního OOPP.

Zaměstnavatel poskytuje OOPP k užívání zaměstnancům bezplatně. Každý OOPP je určen pro osobní užívání jednotlivého zaměstnance, použití jednoho OOPP pro více zaměstnanců je možné pouze tam, kde je vyloučeno ohrožení přenosnými chorobami. OOPP jsou majetkem zaměstnavatele, který je vydává (zapůjčuje) zaměstnancům do trvalého užívání nebo jen na dobu stanovenou pro výkon konkrétní práce. Při přebírání OOPP musí být zaměstnanec upozorněn, že ochranné prostředky nesmí odnášet domů a používat je pro svou osobní potřebu. Pro jejich ukládání musí být ve firmě určen prostor, např. šatna se skříňkami.

Povinností zaměstnavatele je udržovat osobní ochranné pracovní prostředky v použivatelném stavu a kontrolovat jejich používání. Zaměstnanec musí mít k dispozici čistý a funkčně nezávadný pracovní oděv a obuv. Praní a čištění pracovních oděvů může zaměstnavatel zajistit prostřednictvím služeb některé z prádelen a čistíren nebo pro údržbu vytvoří podmínky přímo ve firmě. Jsou-li systém a intervaly pro udržování OOPP (čištění, praní, opravy) uvedeny např. ve vnitřním předpise, vždy pak půjde o daňový výdaj podle § 24 odst. 2 písm. j) ZDP. Zaměstnavatel je také povinen poskytovat zaměstnancům mycí, čisticí a dezinfekční prostředky na základě rozsahu znečištění oděvu a obuvi. Pro běžnou denní údržbu OOPP by měl mít zaměstnanec k dispozici např. kartáč, krém, mýdlo, ručník, houbu apod. I tyto výdaje jsou daňově uznatelné podle § 24 odst. 2 písm. p) ZDP a u zaměstnance nepodléhají dani z příjmů ani odvodům na sociální a zdravotní pojištění.

Čtěte také: Truhlářské závrtné matice: Průvodce

Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků nesmí zaměstnavatel nahrazovat finančním plněním poskytnutým zaměstnanci, zakazuje to § 104 odst. 5 ZP. Finanční plnění (výdaj) by bylo porušením zákoníku práce a jako daňový výdaj podle § 24 odst. 2 písm. p) ZDP by nebylo uznáno. Paušální částka (příspěvek) hrazená zaměstnavatelem zaměstnanci na údržbu pracovního oděvu a obuvi (praní, mytí, čištění, dezinfekci apod.) je daňovým výdajem podle § 24 odst. 2 písm. x) ZDP.

Práce a činnosti, které vyžadují poskytování a údržbu pracovního oděvu nebo obuvi, jsou například: práce na stavbách, zemní práce, lešenářské práce, práce na střechách, práce v lese nebo v lomu, lisování kovů, obrábění, broušení nebo rozbrušování, sváření, práce klempířů, kominíků, instalatérů apod.

Jednotné pracovní oblečení (firemní stejnokroje)

Kromě pracovního oblečení a obuvi, které plní funkci OOPP podle § 104 odst. 2 ZP, uvádí zákon o daních z příjmů v § 6 odst. 7 písm. b) ZDP ještě další kategorie. Jsou to stejnokroje a pracovní oblečení určené zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání. Dá se říci, že pokud bude jednotné pracovní oblečení zároveň plnit i funkci ochranného pracovního oděvu, pak nebude s daňovou uznatelností souvisejících výdajů zaměstnavatele žádný problém (viz předchozí). Bude-li sloužit jen pro účely reklamní, propagační nebo organizační, pak bude zpravidla také daňovým výdajem zaměstnavatele, a to podle obecného ustanovení § 24 odst. 1 ZDP (např. coby výdaj na reklamu a propagaci).

Zaměstnavatel by měl při poskytování stejnokrojů postupovat obdobným způsobem, jak je výše uvedeno u pracovního oblečení plnícího funkci ochranných prostředků. Podle pokynu je předpokladem daňové účinnosti, že: zaměstnavatel ve vnitřním předpise nebo smluvní strany v kolektivní smlouvě stanoví povinnost zaměstnanců používat pracovní oblečení pouze při výkonu zaměstnání a vymezí charakter a podobu jednotného pracovního oblečení a všech jeho součástí, zaměstnavatel musí zajistit, aby jednotné pracovní oblečení, a to i ve firemních barvách, bylo trvale a viditelně označeno identifikačními znaky zaměstnavatele, čímž se rozumí např. obchodní jméno či ochranná známka, přičemž další součásti jednotného pracovního oblečení, které nelze opatřit viditelným či trvalým označením, by měly být poskytovány v přiměřené hodnotě a množství.

Pracovní úrazy a první pomoc

Ať už pracujete v truhlářské dílně nebo v kanceláři, je dobré neustále myslet na zdraví a bezpečnost, být připraven v pravou chvíli zasáhnout a dokázat poskytnout první pomoc. Lékárnička je nezbytnou součástí každého pracoviště, a to nejen z hlediska plnění právních povinností, ale především pro okamžitou reakci v případě pracovních úrazů nebo náhlých zdravotních komplikací.

Čtěte také: Typy ručních pil a jejich využití

Zaměstnavatel, u něhož k pracovnímu úrazu došlo, je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku tohoto úrazu za účasti zaměstnance, pokud to zdravotní stav zaměstnance dovoluje, svědků a za účasti odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bez vážných důvodů neměnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu.

Značení pracoviště

Každé pracoviště skýtá nebezpečná zákoutí a únikové cesty, ale i místa, kde hledat pomoc. Aby se každý zaměstnanec dokázal rychle zorientovat, je potřeba mít taková místa náležitě označena.

  • Výstražná tabulka Únikový východ: Tabulky označující únikové trasy a únikové východy jsou obvykle zelené s bílými šipkami a nápisy.
  • Výstražná tabulka Hasicí přístroj: Umístění hasicího přístroje je nutno označit tak, aby bylo možné ho v krizové situaci rychle najít a okamžitě použít.

Vnitřní předpisy a pracovní řád

Zvláštnost pracovního řádu spočívá zejména v tom, že má sice upravovat a konkretizovat obecné povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance vyplývající ze zákoníku práce a dalších předpisů, ale zaměstnancům nesmí ukládat žádné nové povinnosti, které by neměly oporu ve výše uvedených právních předpisech.

Příklad vnitřního předpisu:

Vnitřní předpis firmy Autoopravna & Pneuservis upravuje poskytování pracovních oděvů a pracovní obuvi, včetně jejich údržby, následovně:

  • Pracovní oděv zaměstnance v dílnách: montérkový komplet (kalhoty, halena, čepice), košile, tričko s krátkým rukávem, pracovní ponožky. Počet kusů: 2 na 1 kalendářní rok. V případě neopravitelného zničení některé ze složek pracovního oděvu má zaměstnanec nárok na novou.
  • Pracovní obuv zaměstnance v dílnách: pevná obuv s neklouzavou podrážkou určená výrobcem pro dílenské provozy (obuv odolná proti chemickým látkám a pádům předmětů). Počet kusů: 2 na 1 kalendářní rok. V případě neopravitelného zničení obuvi má zaměstnanec nárok na novou.
  • Udržování a čištění: Pro běžnou denní údržbu dostane každý zaměstnanec 1 mýdlo, 1 prací pastu a 1 ručník na kalendářní měsíc. Krém na obuv, kartáče a prostředky pro odstranění olejových a jiných skvrn jsou společné pro všechny zaměstnance. Praní a čištění pracovních oděvů zajišťuje firma hromadně pro všechny zaměstnance v intervalu 14 dní.
  • Evidence: Zaměstnanec potvrzuje svým podpisem na Osobní kartě svěřených předmětů převzetí a vrácení pracovních oděvů a obuvi, prostředků pro jejich údržbu a souhlas s pravidly pro jejich používání.

Další povinnosti zaměstnanců

Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance.

Zaměstnanci jsou povinni: nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele a nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci.

tags: #truhlářská #firma #zaměstnanci #povinnosti

Oblíbené příspěvky: