V kterém prstu necha tesar diru vyznam

K dosažení Božího království je třeba dokonalejší spravedlnosti, než je spravedlnost učitelů zákona a kazatelů morálky.

Spravedlnost je víc než morálka: v Bibli vyvěrá ze vztahu s Hospodinem, který jediný je spravedlivý.

Označuje plnost a dokonalost vztahů mezi Bohem a lidmi a mezi lidmi navzájem.

Dnešní první čtení z Deuteronomia klade morální otázku dobra a zla do mnohem základnější souvislosti - života a smrti a také požehnání a zlořečení: Předložil jsem ti život a smrt, požehnání a kletbu.

Zvol si život, abys zůstal naživu ty i tvé potomstvo, (a miluj) Hospodina, svého Boha, jej poslouchej a přilni k němu.

Čtěte také: Svatý kříž: Který kostel v Římě ho uchovává?

Vždyť on je tvůj život... (Dt 30,19-20).

Sebelepší morálka bez kajícího vztahu k Hospodinu a kořene živé víry vždy nakonec vede k farizejství a tedy k uzamčení se ve vězení vlastní domnělé spravedlnosti, k uzavření se životu, ke smrti.

Jde tedy o život a o smrt, úzkou cestu k životu a širokou cestu ke smrti.

Nezabiješ! Nezcizoložíš!

Vzít vážně Ježíšova nová přikázání tedy znamená vydat až k jejich kořenům, nebrat je jen jako "stopku" nebo "zákaz vjezdu", ale jako poukaz k životodárné Boží vůli, k níž máme přilnout svým srdcem, i když nás to srdce pak zároveň obviňuje.

Čtěte také: Článek o metrologii a prof. Tesařovi

Bůh dává život a přeje si, aby člověk v druhém ctil jeho obraz.

Bůh je společenství a zve nás do společenství, jehož jedinečným odrazem ve stvoření je manželství jako celoživotní svazek muže a ženy, které mají všichni ctít, protože není jen lidským výmyslem, ale skutečným Božím poutem (Co Bůh spojil...).

Bylo vám řečeno, já vám však říkám - to je struktura Ježíšovy řeči v Kázání na hoře.

Ježíš zde vystupuje jako nový Mojžíš.

Důležité není jen ono zpřísnění zákona, ale právě ono Ježíšovo „já“.

Čtěte také: Ordinační hodiny lékařské služby

Když čteme Bibli, jsme svědky, jak si všímá už Talmud, napříč tisíciletími zhušťování Boží Tóry, Zákona: od 613 předpisů Mojžíšových po Habakukovo „Spravedlivý bude z víry živ“.

A rabín Jacob Neusner se ve své knize o Ježíšovi ptá: Tohle učil i Ježíš?

A odpovídá: Přibližně ano.

Co vynechal? Nic.

Co přidal? A to je odpověď i na naši úvodní otázku, jak chápat výzvy horského kázání.

Ježíšovo přikázání už nemůžeme "vyřídit" jako pouhé zpovědní zrcadlo nebo vyšší morálku pro morálně a duchovně zdatnější.

Při pohledu na Krista totiž nemůžeme popřít, že na této zemi, po které i my chodíme, byl někdo, kdo to takto žil a naplnil.

Dveře k naplnění Božího zákona se nám sice při pohledu na sebe sama mohou zdát zavřené.

Je tu ale Tesař, který v nich nechal díru.

Nejsou už neprostupné.

Vidíme na druhou stranu a jde o to, jak se tím pohledem necháme fascinovat a prostoupit.

tags: #v #kterem #prstu #necha #tesar #diru

Oblíbené příspěvky: