Klasické Dřevěné Šachy: Historie a Pravidla
Šachy jsou jedna z nejoblíbenějších klasických stolních her na světě. Šachy, herní klasika, která přitahuje zájem lidí po staletí. Kořeny šachů sahají do starověké Indie kolem 6. století n. l., kde vznikla hra známá jako "čaturanga".
Historie Šachů
Za nejstaršího předchůdce šachu je považována čaturanga - hra, která vznikla v Indii zhruba v 6. století. Šachy, známé v Indii jako „Čaturanga“, byly nejen hrou, ale také odrazem válečné strategie a hierarchie. Čaturanga, což znamená „čtyřčlenná armáda“, zahrnovala slony, vozy, jízdu a pěchotu, což odpovídá dnešním figurám střelce, věže, jezdce a pěšce. Šachy, původně hra králů a válečníků, dnes slouží jako most mezi kulturami a generacemi. Je to hra, která vyžaduje disciplínu, strategické myšlení a odvahu čelit výzvám, což jsou vlastnosti, které si ceníme v moderní společnosti.
Peršané pak tuto hru modifikovali a přejmenovali na šatrandž a od nich se pak rozšířila do celého světa. V Persii šachy nejenže prosperovaly, ale byly i literárně zaznamenány v perských básních a filozofických spisech, čímž se upevňoval jejich význam v kultuře. S příchodem Arabů a Mořanů se šachy dostaly do Španělska a následně do celé Evropy. Ve středověku byly šachy populární u všech vrstev společnosti, od králů až po obyčejné lidi. Ve 12. a 13. století se v Evropě začaly objevovat různé regionální styly dřevěných šachů. Například gotické šachy měly velmi specifické a detailní figurky.
Moderní šachy mají původ v 15. století v jižní Evropě. V 19. století se šachy staly skutečně mezinárodním sportem s pořádáním prvních mezinárodních turnajů. Šachy si získaly obrovskou popularitu nejen jako zábava, ale i jako sportovní disciplína, což vyvrcholilo založením Mezinárodní šachové federace (FIDE) v roce 1924. První moderní šachový turnaj se konal roku 1851 v Londýně a první oficiální mistrovství světa roku 1886 v USA.
Vývoj Dřevěných Šachů
První šachové figurky byly často vyřezávány ze dřeva, materiálu dostupného a snadno zpracovatelného. Z Indie se šachy rozšířily do Persie, kde se hra přeměnila na "šatrandž". Perské dřevěné šachy byly propracovanější a začaly získávat na estetické hodnotě. V období středověku se šachy dostaly do Evropy, především díky obchodníkům a válečníkům, kteří cestovali přes islámské říše.
Čtěte také: Palubkové dveře: klasické řešení
Ve středověké Evropě se šachy staly hrou aristokracie a královských dvorů. Dřevěné šachy, které jsou ceněné pro svůj přírodní vzhled a trvanlivost, se začaly masově vyrábět během průmyslové revoluce. Technologie a dostupnost kvalitního dřeva umožnily široké veřejnosti vlastnit šachové sady, které byly dříve luxusem.
S příchodem průmyslové revoluce v 19. století se výroba šachových figur dramaticky změnila. Stroje umožnily masovou produkci šachových sad, což je zpřístupnilo širší veřejnosti. Jedním z nejvýznamnějších momentů v historii šachů bylo vytvoření standardizované šachové sady Staunton v roce 1849. Howard Staunton, přední šachový hráč své doby, spolupracoval s výrobci na návrhu, který se stal mezinárodním standardem.
Dnes jsou dřevěné šachy stále oblíbené a ceněné. Mnoho hráčů a sběratelů preferuje dřevěné sady pro jejich estetiku a tradici. Moderní dřevěné šachy kombinují tradiční řemeslo s inovativním designem. Technologické pokroky také pronikají do světa dřevěných šachů. Elektronické šachovnice, které umožňují hrát proti počítači nebo sledovat hru online, jsou stále populárnější. Dřevěné šachy mají bohatou historii, která se prolíná s vývojem samotné hry. Od prvních jednoduchých figurek v Indii, přes propracované středověké sady až po moderní designové kousky, dřevěné šachy zůstávají symbolem intelektuálního umění a řemeslné dovednosti.
Pravidla Šachů
Figurky jsou pak naskládané na první a druhou řadu resp. na sedmou a osmou řadu. Na druhé a sedmé řadě stojí vždy pěšáci. Věže jdou do rohů, pak jezdci vedle nich, následují střelci a nakonec dáma, která vždy jde na svou barvu (bílá dáma na bílou, černá dáma na černou). Nejčastější chybou bývá právě opačné, resp.
Jezdci se pohybují zcela jiným způsobem než ostatní figury - do písmene "L". Nebo také bychom mohli říci jedno políčko rovně a jedno šikmo. Jezdci jsou také jedinými figurami, které mohou přeskakovat jak naše tak i soupeřovy figurky. Střelec se může hýbat tak daleko, jak chce, ale jen diagonálně. Každý střelec začíná na jedné barvě a musí na té barvě vždy zůstat. Říkáme jim také bílopolní nebo černopolní střelec. Věž se může pohybovat tak daleko, jak chce, ale jen dopředu, dozadu a do stran. Dáma je nejsilnější figurka. Může se posouvat v libovolném směru - dopředu, dozadu, do stran nebo diagonálně - tak daleko, pokaď jí nestojí v cestě jiná vlastní figurka. Soupeřovu figurky vyhazuje a zůstává stát na jejím místě. Král je nejdůležitější figurka, ale je jedna z nejslabších. Král může jít jen o jedno políčko do kterékoliv strany. Král se nikdy nemůže posunout do šachu (kde by mohl být vyhozen).
Čtěte také: Dřevěné sudy: tradiční výroba
Pěšáci jsou neobvyklí, protože se hýbou a berou rozdílnými směry: hýbou se dopředu, ale berou diagonálně. Pěšáci se mohou hýbat jen o jedno políčko dopředu, kromě prvního tahu, kdy se mohou posunout o dvě pole. Pěšáci mohou brát jen diagonálně (šikmo) dopředu. Nikdy se nemohou hýbat nebo brát jiné figury dozadu.
- Partii vždy zahajuje bílý hráč.
- Cílem hry je dát soupeřovu králi šach-mat.
- Ale pozor, v soutěžních partiích, hraných s šachovými hodinami, vyhraje i ten, kdo vyhraje „na čas“. To je případ, kdy soupeř překročí časový limit - buď nestihne udělat potřebný počet tahů za určitý časový úsek (většinou je to 40 tahů za 1,5 hodiny), nebo jednoduše překročí časový limit, to znamená, že mu na hodinách zůstane 0:00:00.
Varianty Šachů
Přijde ti, že šachů je přehršel, a nevíš, jak si vybrat?
- Klasické Šachové Sety: Klasické šachy zahrnují kvalitní, (většinou) laminátovou desku a 32 základních šachových figurek.
- Elegantní Šachy: Pro ty, kteří hledají šachovou sadu jako dekorativní prvek do interiéru, jsou dostupné elegantní sady vyrobené z různých materiálů, jako je dřevo, mramor nebo sklo.
- Fantasy Šachy: Pro ty, kteří hledají trochu kouzla ve své hře, existují fantasy šachy inspirované populárními světy jako Harry Potter, Pán prstenů nebo Jurský park.
- Inovativní Šachy: Některé šachové sady jdou za rámec tradičního pojetí a přinášejí nové hratelné varianty.
Šachové Hodiny
Šachové hodiny, které dnes považujeme za nezbytnou součást šachového vybavení, mají svůj původ ve snaze o spravedlivé rozdělení hracího času. První šachové hodiny byly mechanické a používaly se dva oddělené časomíry. Moderní šachové hodiny jsou digitální a nabízejí různé časové režimy pro zvýšení strategické hloubky hry.
Šachové hodiny se na začátku partie nastaví tak, že po jejím zahájení začne jednomu z hráčů odpočítávat čas. Bílý provede tah, stiskne tlačítko a znovu spustí soupeřův čas. A tak to jde až do konce hry. Zavedením časového limitu pro oba hráče se dosáhlo jednak toho, že šachová partie netrvá neúměrně dlouho (např.
První digitální šachové hodiny spatřily světlo světa v roce 1970, kdy je vynalezl student Cornellovy univerzity.
Čtěte také: Venkovní sezení ze dřeva
Zajímavosti o Šachách
I šachová hra prošla svým vývojem. Upravovaly se pravidla, ale během dlouhé historie byly zaznamenány i různé kuriozity.
- Počet možných jedinečných šachových partií je mnohem větší než počet elektronů ve vesmíru.
- Největší počet tahů v partii bez zahrání rošády, byl zápas mezi Bobotsorom a Irkovom v roce 1966. Malá rošáda se uskutečnila až v 46.
- Ottó Bláthy (1860-1939) vytvořil nejdelší šachovou úlohu, která se dala vyřešit až 290.
- Nejdelší oficiální šachová partie trvala 269 tahů (I.
Slavní Šachisté
Není žádným překvapením, že Magnus Carlsen je nejlépe hodnoceným šachistou v historii. Vždyť je pětinásobným mistrem světa v šachu, přičemž titul drží od roku 2013! Norský šachista dosáhl svého maximálního ratingu ELO (2882) v roce 2014 poté, co porazil GM (grandmaster) Nakamuru na Memoriálu Vugara Gašimova. To, co Magnuse Carlsena odlišuje od ostatních GMs, je jeho dokonalá intuice a hluboké porozumění hře.
Nejlepší český šachista, velmistr David Navara předvedl své šachové umění na VII. ročníku open-air turnaje v rapid šachu, který se uskutečnil v sobotu 17. 6. Navara (1. Turnaje se zúčastnilo 44 hráčů z ČR i ze zahraničí včetně dvanácti nositelů mezinárodních šachových titulů. Druhé místo z VI. ročníku kerského turnaje obhájil FM Gustav Brejník z Šachového klubu Slavia Kroměříž, který ještě v posledním, sedmém kole bojoval s Navarou o celkové prvenství. Partie však skončila remízou, což Brejníkovi přineslo "pouze" stříbrnou medaili. Nejlépe hrajících hráčem ze zahraničí byl IM Thomas Casper z Německa, který obsadil čtvrtou příčku.
Šachy a Umělá Inteligence
Ve 35. patře Equitable Center v Midtown Manhattan se hrál šachový zápas. V sázce byla výhra 1,1 milionu dolarů. Bylo to 11. Mistr světa v šachu Garry Kasparov, který je dodnes považován za jednoho z nejlepších šachistů všech dob, svraštil obočí během šesté partie v zápase proti šachovému počítači IBM Deep Blue. Během devíti dnů člověk soutěžil s počítačem. Tato celosvětově sledovaná událost před 25 lety, poprvé, kdy počítač zvítězil nad mistrem světa v šachu, ukázala jeden z největších úspěchů v oblasti umělé inteligence od 50.
Dnešní šachové počítače s nárůstem výpočetního výkonu a programovacích technik překonávají Deep Blue s přehledem. Jak? Není pochyb o tom, že AI udělala pozoruhodný pokrok, řekl Campbell. „Vidíme to každý den. Vidíme to v našich chytrých telefonech a v mnoha aplikacích, které používáme online, za kterými je AI. Umělé neuronové sítě napodobují mozek způsobem, jakým si navzájem vysílají signály. Avšak i přes své pokroky není AI tak dobrá jako lidé, pokud jde o uvažování zdravým rozumem nebo strategické a kreativní myšlení. Podle IBM „spojením těchto dvou AI budujeme novou třídu, která bude mnohem výkonnější než součet jejích částí. Campbell si myslí, že umělá všeobecná inteligence (AGI) - kde se počítače mohou flexibilně učit, jednat a myslet jako lidé - je dosažitelná. „Deep Blue hraje pouze šachy. Pokud i jen trochu změníte pravidla, musíme se vrátit k rýsovacímu prknu, abychom vytvořili nový systém,“ řekl Campbell. Campbellův pohled je podobný jako Kasparovův, který nyní upřednostňuje spolupráci mezi lidmi a AI. „Po zápase jsem získal spoustu inspirace z mých partií proti Deep Blue,“ řekl v roce 2017 v Ted Talk.
Zápas z roku 1997 byl vlastně odvetou. Kasparov poprvé nastoupil proti Deep Blue v roce 1996 ve Philadelphii, kde přesvědčivě zvítězil v zápase na šest partií 4:2. O rok později IBM požádalo o další zápas v New Yorku. "Hodně jsme se naučili ze zápasu v roce 1996," řekl Campbell. K vítězství proti Kasparovovi v roce 1997, Deep Blue použil svůj čistý výpočetní výkon k výhře: 100 až 200 milionů zanalyzovaných tahů za vteřinu.
tags: #klasické #dřevěné #šachy #historie #a #pravidla