Technické Parametry Nákladních Automobilů na Dřevo
Šoférovat náklaďák s desítkami tun kulatiny není žádná sranda. Daleko obtížnější je však podle řidiče klády na vůz naložit a správně připevnit.
Nákladní Automobily pro Přepravu Dřeva
Koncepce pro přepravu dlouhého dřeva společnosti DOLL pro nástavbu nákladního vozidla je výsledkem dlouholetých zkušeností v této přepravě. Nástavby s návěsovou točnicí DOLL garantují maximální flexibilitu v přepravě dřeva. Sedlové návěsy konstrukční řady LOGO pokývají přepravy dřeva v délkách od 2 do 22 m. Charakteristickými znaky těchto vozidel jsou maximální délky dřeva a flexibilní nasazení.
Nakládací Rampy a Flexibilita
Nakládacími rampami společnosti DOLL lze snadno a rychle osadit každou soupravu na přepravu dlouhého dřeva.
Specifikace Nákladního Automobilu MACK Granite Bruder 02824
Nákladní auto MACK Granite je detailně propracovaný model skutečného náklaďáku. Čelní sklo je vyrobeno z průhledného nerozbitného polykarbonátu, dveře kabiny lze otevřít, boční zrcátka jsou sklopná, vyklápěcí kapota umožňuje pohled na blok motoru a nakládací rampa je také sklopná. Nákladní auto MACK Granite přeprava dřeva disponuje otočným jeřábem o 360°, který je nezbytný pro nakládání a vykládání dřeva.
Funkčnost a Realističnost
Nákladní automobil MACK Granite s přepravníkem na dřevo nadchne každého malého fanouška lesnických strojů. Tento detailně zpracovaný model je vyveden v měřítku 1:16 a nabízí zábavné prvky, díky nimž poskytne dítěti spoustu možností ke hře. Nejzajímavějším z nich je určitě plně funkční jeřáb, pomocí nějž lze pohodlně nakládat a vykládat klády, které jsou rovněž součástí balení. Modelu mimo jiné nechybí ani sklápěcí zrcátka či otevírací kapota motoru.
Čtěte také: Vlastnosti smrkového a akátového dřeva
Zkušenosti Řidičů
Polní cesty vedoucí k lesu v sobě vždy nesou dvě věci: zaprvé tajemno. Zadruhé to pohodové jako vatikánská projížďka v papamobilu nebude. A skutečně není. Volvo FMX II o výkonu 460 koní tady pěkně klimbá. Na miniaturním prostoru vycouvává s návěsovým tahačem opravdu mistrovsky. „Taky už to dělám skoro dvacet let. Původně jsem pracoval na pile, odkud jsem zamířil na zkoušku k převozu. A nějak jsem tu zůstal,“ svěřuje se Václav, zatímco se domlouvá s lesní techničkou Nelou Zelenkovou, kolik kubíků za chvíli naloží.
Nakládka Dříví
Čeká nás dvaatřicet kubíků modřínové kulatiny. „Patří k těm lepším. Horší to bývá s bukem nebo dubem. Záleží na hustotě dřeva. Nejradši mám smrky, jsou lehké a rovné,“ hlásí Kosprd. Dost podle něj závisí i na místu. „Zrovna včera jsem u Rumburku nasazoval na kola řetězy. V průměru je teď používám třikrát do týdne. Kolikrát mi tak dává zabrat se k tomu materiálu dostat,“ poukazuje na terénní překážky muž, který „nalétá“ po republice přes 70.000 kilometrů za rok. Může ho něco překvapit? „Každý den něco. Člověk si často pokládá otázku, zda to sjede, nebo ne. A to na tom miluju, ten adrenalin. I když se snažím být co nejopatrnější, občas i já zapadnu. Tak mě holt vytáhne traktor,“ pronáší opět s klidem v hlase Kosprd.
Václav zastavuje a přelézá ven na sedačku hydraulické ruky. „Vždycky musím začít odzadu,“ popisuje z několika metrů nad zemí. V drapáku zrovna svírá tři pětimetrové klády, jež chvatně pikýruje k sobě na palubu. Podle lesní techničky Nely právě zde může dojít k prodlevám, neboť se podcení systém nakládky. „Za ty roky si v hlavě dokážu vymodelovat, jak půjdou výřezy za sebou,“ souhlasí se svou nadřízenou Venca. V první fázi šikování dříví ani ne po pětadvaceti minutách úspěšně dokončil, část druhé si prý vezmeme na starost my. Hrozí nebezpečí? „Stát se může ledacos. Praskne hadice, rameno se zlomí, upadne. Je třeba se pořád koncentrovat, a hlavně se nepřeceňovat,“ upozorňuje Václav a dodává, že jeho hydraulická ruka schramstne za hodinu zápřahu až deset litrů nafty.
Technické Aspekty
„Konfi gurace náprav 6x6 mi dovoluje maximální limit v Česku - osmačtyřicet tun. Ten jsme si díky výjimce u Ministerstva dopravy navýšili dokonce na dvaapadesát,“ poznamenává muž, jenž má každou zimu na starost dovézt vánoční strom na litoměřické náměstí. Pohyboval se s vahou někdy na hranici možného? „Na tohle jsem háklivý, takže radši dám trochu míň, než abych platil pokutu. A druhé pravidlo, podle kterého se řídím, zní vždycky včas,“ pokračuje Václav.
Stop! Po dvou stech metrů Kosprdova jízda končí. U silnice stojí rozlehlejší truck Renault T520 bez hydraulické ruky. „Tohle je ideální scénář, když si vypomůžeme bezrukáčem, který posléze pádí dál. Václava tak můžeme využít zase jinde,“ vysvětluje pozadí logistiky Zelenková. Základy necháme vyskládat zběhlejšího.
Čtěte také: Průvodce světem plátna
„Pravou páčkou zvedáš a otáčíš drapákem, levou otáčíš rukou a lámeš rameno,“ přechází k tykání Venca a střílí další salvu pokynů: „Pravým pedálem vysouváš a prodlužuješ rameno. Levým otvíráš a zavíráš tlamu drapáku.“ Vše je neskutečně citlivé. Každý ostřejší pohyb sleduje publikum s hrůzou v tváři. Tomu pocitu, když klády úspěšně vrstvíme, se ale nic nevyrovná. A nezkazí to ani šnečí tempo, ani následná korekce ze strany Kosprda, jemuž náš volnější styl moc nevoněl.
Bezpečnost a Zajištění Nákladu
Bezpečnost a preciznost. Bez toho se v téhle branži neobejdete. Kosprd to potvrdil okamžitým přerovnáním modřínů, řidič modrého renaultu Slavomír Švandrlík teď zase kurtuje náklad jako o život. „Jeden popruh udrží čtyři tuny, vážně je to síla,“ předvádí na vlastním těle čtyřiačtyřicetiletý Slavomír. Řemeny německé výroby utahuje svými dvaadevadesáti kilogramy. Přesněji řečeno doslova visí ve vzduchu. Máme si na ně také sáhnout. Tvrdostí připomínají spoustu věcí, zvlášť když se dnešek točí kolem klád. Tady problém vznikne stěží. „Největší komplikace způsobuje vítr. Kvůli vysokému těžišti to se mnou často zamává. A ani spotřebě nepomáhá. Nepříjemné je také rychlé sešlápnutí brzdy, kdy se náklad může roztančit. Ale že bych vytrousil něco ze strany, nebo zezadu, to fakt ne,“ říká důrazně Švandrlík.
Na závěr nás zve ještě do kabiny, kde nás mezi budíky zaujímá především indikátor zátěže. Ten řidiči ukazuje, kde například na soupravě ubrat. Finální (prostorové) přeměření však obstará dozorující Nela. Pomocí složitýc vzorečků zapisuje téměř dvaatřicet kubíků.
Maximální Hmotnost Nákladu v EU
Víte, že… Státy EU dovolují naložit na jeden kamion v průměru 42 tun?
Čtěte také: Vyložení prostoru pro uskladnění dřeva
tags: #nakladni #automobil #na #drevo #technické #parametry

